Eheim luftpumpe

Hei har kjøpt meg en Eheim luftpumpe, og med denne bestilte jeg brusestein også.
Dog, med pumpa så fulgte det med justerbare dyser som skal under vann og gi oksygen samlingen.
Det funker det, så jeg lurtepå...Er det noen fortrinn å bruke luftestein.

Om det er noe poeng i å benytte luftpumpe ellre ikke kommer an på hva formålet er:

Er formålet å øke O2- metningen i karret så er det et poeng. Dette kan også gjøres ved å øke bevegelsen i vannflata ved hjelp av det ordinære filteret så strengt tatt er det heller ikke da noe poeng i å benytte luftfilter da heller.

Skal man ha fine planter er det ikke noe poeng da denne luftilførselen er med på å redusere CO2-mengden i vannet.

Faktisk er det kun i to situasjoner der jeg ville ha vurdert luftpumpe og det er når man skal trigge lek. Men da ville jeg ikke ha gjort det ved hjelp av et luftpumpe, men med en sirkulasjonspumpe og diffusorslange til luft. Den andre er ved artemiaklekking
Geir Kristiansen
Faktisk er det kun i to situasjoner der jeg ville ha vurdert luftpumpe og det er når man skal trigge lek. Men da ville jeg ikke ha gjort det ved hjelp av et luftpumpe, men med en sirkulasjonspumpe og diffusorslange til luft. Den andre er ved artemiaklekking :-)

Eller til aquascaping! Det pynter jo litt med ei luft pumpe, ikke pumpa selvfølgelig, men luft strålen i vannet, særlig i Malawi og Tanganyika kar. Og bobble vegger bla! Men man må veie det opp litt da de durer(bråker) litt, hvertfall de jeg har prøvd.
Ble litt usikker på hva du mener, men med eheim luftpunper levers det det med en eller flere "brusesteiener" i plast. Disse er som sagt i plast, så det jeg lurer på om du spør om det er noe forskjell på disse kontra brusesteiner i andre matriale, feks porøs sandstein?

Funksjonsmessig er det i utgangspunktet ikke noe forskjell, alle lager små og / eller store bobler når du blåser luft gjennom dem. Noen varer lenger og gir mindre bobler.

Eheim sine har jeg bare brukt ei kort stund, ser helt greit ut, men lager kanskje litt store bobler. Men på den andre siden ser det ut som at den kommer til å fungere i ei bra stund, uten å bli tett, og det er jo bra.
Alexander Severinsen
Eller til aquascaping! Det pynter jo litt med ei luft pumpe, ikke pumpa selvfølgelig, men luft strålen i vannet, særlig i Malawi og Tanganyika kar. Og bobble vegger bla! Men man må veie det opp litt da de durer(bråker) litt, hvertfall de jeg har prøvd.

En slik vegg med bobler er for meg like "harry" som diverse plastnips.
Luftpumpe og Brusestein
Vitsen var å lufte ut co2 i vannutskiftnings vannet.
Da vet jeg nøyaktig ph verdi uten co2.
Grunn nr 2 var å ha en slik i tilfelle varmekur.
Grunn nr 3 var å bruke i lite karantene kar for å hjlepe fisken å ta opp oksygen ekstra.

Spørsmålet mitt var om en brusestein er bedre egnet å knuse luftboblene og om mindre mengde vil komme ut,noe jeg anser som logisk.

Det andre jeg stusser på ang ut hodet som skal under vann er at det ligger et hvit mellomlegg\bomull eller liknende på hodet.
Skal dette fjernes?Står ikke noe om det på bruksanvisningen...

Forøvrig bårker ikke denne pumpen i det heletatt.
Drukner i støyen fra am top pumpen og den støyer som nevnt tidligere en plass i forumet mindre en eheim sine pumper.

Ellers kan man justere uttrykket luft på pumpa,det finnes en vridbar bryter og det ser ut til at man skal kunne stille på ut i hodet også som skal være under vann.

Ser jo at alle anbefaler en brusestein ved co2 ,får bruke den der da...

Tusen takk for svar, blir satt pris på,,,. : )
No clue
Vitsen var å lufte ut co2 i vannutskiftnings vannet. Da vet jeg nøyaktig ph verdi uten co2. Grunn nr 2 var å ha en slik i tilfelle varmekur. Grunn nr 3 var å bruke i lite karantene kar for å hjlepe fisken å ta opp oksygen ekstra.

Ja, luftpumpe med brusesten på slangen er fornuftig her.

No clue
Ser jo at alle anbefaler en brusestein ved co2 ,får bruke den der da... Tusen takk for svar, blir satt pris på,,,. : )

Regner med at du her tenker på å knuse CO2 boblene i mindre bobler slik at de stiger saktere mot vannspeilet og dermed er i lengre kontakt med vannet. Best effekt får du ved å lage en felle slik at boblene blir i kontakt med vannet lengst mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap