er dette billig T5?
så dette på ikea, 13 watt. trur den akkkkurat ikke passer til 63litern min, tror jeg må bygge ny lystopp... går denne ant å bruke?
Postet 20.09.06 kl 17:14
Jeg vil ikke anbefale deg å bruke den lyslisten. Har sett denne og lysspekteret passer ikke helt et akvarium etter min mening (gult lys). Den er jo heller ikke laget for vårt formål og det må du i såfall ta hensyn til mtp. innsetting i annet armatur/topp o.l.
Liggende oppå et dekkglass slik at fuktighet ikke kommer til fungerer det jo, men lysfargen er ikke helt optimal. Også mtp. nye lysrør så skal du kanskje måtte lete lenge etter passende "akvarierør" til dette armaturet.
Liggende oppå et dekkglass slik at fuktighet ikke kommer til fungerer det jo, men lysfargen er ikke helt optimal. Også mtp. nye lysrør så skal du kanskje måtte lete lenge etter passende "akvarierør" til dette armaturet.
Postet 20.09.06 kl 17:24
Postet 20.09.06 kl 17:31
FSok, men hvis jeg finner annet lysrør og bruker silikon etc for å tette stedene det kan komme inn da? de har masse typer t5 rør på clas olson. hva er fordelen med t5 forresten? det tar mindre plass?
Tja, du kan jo prøve. Jeg har noen lignende lyslister med dagslysrør uten tetting med silikon oppå dekkglass hos meg og det fungerer fint det. Uten dekkglass tror jeg uansett ikke jeg ville tatt sjansen.
T5-lysrør gir mer lys pr. tilført watt (effekt) og overflate lysrør. Med andre ord at lysrørene er smalere i diameter og ikke så lange som de "vanlige" T8-rørene som akvarier normalt blir levert med.
Postet 20.09.06 kl 17:37
Bjarne[QUOTE=FS]ok, men hvis jeg finner annet lysrør og bruker silikon etc for å tette stedene det kan komme inn da? de har masse typer t5 rør på clas olson. hva er fordelen med t5 forresten? det tar mindre plass?
Tja, du kan jo prøve. Jeg har noen lignende lyslister med dagslysrør uten tetting med silikon oppå dekkglass hos meg og det fungerer fint det. Uten dekkglass tror jeg uansett ikke jeg ville tatt sjansen.
T5-lysrør gir mer lys pr. tilført watt (effekt) og overflate lysrør. Med andre ord at lysrørene er smalere i diameter og ikke så lange som de "vanlige" T8-rørene som akvarier normalt blir levert med.
ok, men hvis jeg får tak i annet rør til den var det en som sa at jeg kom bare til å få tak i med lav kelvin. akkurat som grolux jeg bruker i et av de 2 lysrørene mine nå. så hvis jeg får 2 "vanlig" og et t5 med 3000k som brukes nesten som grolux så blir det bra kanskje? har ikke dekkglass til karet...
Postet 20.09.06 kl 17:44
Postet 20.09.06 kl 18:51