co2 og alger?

har et 85l akvarium. i det siste har plantene mine begynt å vokse dårligere og jeg har begynt å få mere alger (både grønne og brune trådalger) har bytta til bedre lys men dette har hatt lite virkning. så jeg har lurt på å sette opp co2 anlegg men lurer på hvordan vill det påvirke alge vekst? vill det bli mindre alger? har noen isåfall noen tips på hvordan jeg kan få vekk algene?
Alger kommer oftest når det er ubalanse mellom mengde næring, lys og Co2 til plantene. Blir det for mye av en eller to, kan fort algene ta over hele karet.
Vet ikke verken hvor mye lys, eller hvilken type du har, eller hvilken næring til plantene du bruker.
Si gjerne litt også om hvor mye\ofte du bytter vann
hey Tom!
Lag sånn fancy sak som e har da vett :p

takk for tips ang. gravid fisk :p
har et 18w osram lys med 4500k 0g en ra på 76+et rør mesd sånn lillaaktig flourfarge ting som vistnok skulle vera bra for plantene. har tenkt å bytte ut osram lyse med eit sylvania rør på 8000k og en ra på 92-94 (eller kan det bli litt mye kelvin?). bytter vann ca ver 10 dag.. og ca 20liter om gangenm...
Kjenner ikke spesifikt til disse rørene du har, men har en mistanke om at lyset ikke er optimalt i alle fall. Vet heller ikke hvilket sylvaniarør som finnes med 8000K, trodde ikke dette eksisterte jeg

Beste kombinasjon av rør jeg til nå har prøvd, er uten tvil (etter plantevekts, algeveks og mine øyne) Hagen Sun-glo kombinert med Life GloII
har du noen andre forslag til hvordan jeg kan få vekk algeveksten?
Du har ett relativt høyt lysutbytte med 36W i dette karet, og bør derfor tilsette plantegjødning.
Økte vannbytter, for å tynne ut overskuddsnæring, som dannes i karet, er også en effektiv måte å hindre algene i å vokse.

Les gjerne mer om alger i artikkelen om nettopp dette
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap