Vil bytte filter, men til hva og hvor stort?

Hei, har i dag et 180 liters Akvastabil, med et utvendig Aquael-filter (kjøpt brukt begge deler). Filteret er et par år tror jeg.
Jeg synes det fanger opp veldig lite "møkk" og grums, vi må slamsuge en gang i mnd, da hvirvler det på bunnen........
Skal det være sånn?
Er det bare jeg som synes det blir for møkkete? Masse brunt dritt som suser rundt på bunnen ser jo stusselig ut da.....
De som bor der har det fint, har bra med planter og vi forer ikke for mye.
Spørsmålet er: hvilken type evt. nytt utvendig filter skal vi velge? Hvor stor kapasitet skal det ha? Har lest at det bør være overdimensjonert, men hvor mye?

På forhånd takk!
Selv ville jeg uten tvil gått for en Eheim 2026 til dette karet. Om karet er kraftig overbefolket, ville jeg trolig gått for 2028.
Har begge filtrene selv, og kunne ikke vært mer fornøyd

Dersom du ønsker å få ut ennå mer utstyr fra karet, finnes begge som thermofiltre, nummrene blir da henholdsvis 2126 og 2128
hhmm, hvor mye er overbefolket?
Takker for svar Frank!
De som bor i karet nå er: 5 små scalare, ca 20 neontetra, en prikket og en stripet knurremalle, 2 gibbiceps, 1 ancistrus og 4 kuhli ål.
Er det overbefolket?
Synes ikke du det høres ut som filtret ikke gjør jobben sin? kjenner ingen med utvendig filter, så jeg vet ikke hvordan et godt filter jobber.......
Karet er ikke spesielt overbefolket, med mindre fiskene er svært store (scalarene og gibbisene)

Nå er det engang sånn, at mange utvendige filtre, har relativt liten pumpekapasitet, sett opp mot utvendige beregnet for kar med samme størrelse. Jo færre ganger vannet passerer gjennom filteret, jo mere synøig rusk og rask vil man finne i karet. I tillegg er ikke alle filtrene like gode på nettopp partikkelfiltrering. Hvordan ditt er, vet jeg rett å slett ikke.

Selv har jeg en 2322 i ett 96L kar, med lite fisk. Ser aldri partikler i vannet, eller på bunn.
2026 har jeg i ett desverre alt for lite kar med diskus, og dermed heftig foring. Her er det heller ikke partikler i vannet\ på bunnen.
2028 har jeg i en 375L, i kombinasjon med ett krafitg powerhead. På dette powerheadet er det påmontert dobbel partikkelsvamp fra JBL.
Før denne svampen ble tatt i bruk, var det av og til litt grums på bunnen, rundt røtter og planter. Etter at økt sikrkulasjon, og bedre plassering av hindringer på bunnen ble fixet, finnes det ikke synlig dritt i dette karet heller.

Så hos meg er utvendige eheimfiltre oftest gode nok til å fjerne alt av partikler på en effektiv måte.

Anbefaler JBL sine! Aldri hatt så mye som et problem+ at de er så stillegående som mulig. Billigere er de også. Sjekk
Takker for god informasjon!
Takker for tilbakemeldingene, det er helt fantastisk at et slikt forum finnes! Helt supert for nybegynnere som meg
Inaktiv bruker
Eheim eller TetraTec helt klart.
Eheim - rene energizer bunny'n,stopper aldri
TetraTec - uten sammenligning det mest stillegående utv.filtret jeg har vært borti.
Har 2 av de her.EX600 i en 112L og EX700 i 170L hjørnekar.
Ikke hatt dem lenge nok til å kunne si at de er like gode på sikt som Eheim men så langt er jeg veldig nøyd.
Aldri noe problem med "grums" verken i vannet eller på bunn.
www.tropefisk.no for priser på TetraTec.
Og ja,det her er ett supert forum for alle

/jan

Størrelse på filter.
Ser at det flere ganger her i forumet blir stilt spørsmål om størrelse på filter / pumper.

Geir sier det slik; "Jeg kan godt diskutere Tetra, fluval eller hva den nå måtte være, men når jeg kjøper et nytt filter kjøper jeg Eheim."

Og jeg må nok støtte han der. Kjøper du en Eheim har du ei pumpe / filter som vil vare i mange, mange år. Eheim er dyrt i Norge, men ser du på nettbutikker i Danmark, er det liten forskjell på prisene.

Når det gjelder anbefalinger om størrelse, er jeg noe mere usikker.

Jeg legger merke til at flere er optatt av hvor mye vann pumpa leverer. Er det egentlig et problem? Jeg har stående en Fluval FX5 og en Eheim 2260 i hvert sitt kar på henholdvis 180 og 160 liter, med diskus i. Begge pumpene lever ca 2500 - 3000 liter i timen. Med å plassere utblåsningen mot et glass eller lage store hull i utblåsningsrøret er det ikke store bevegelesene i vannet og dette i kar uten noe innredning.
Men det er heller ikke noe problem å lage en god sirkulasjon i vannet hvis det er det du ønsker.

Et annet og for meg viktigere spørsmål er størrelsen på filtret. Her tenker jeg at innenfor rimlighetens grenser kan det ikke bli for stort. Begge de store pumpene har et filtervolum på rundt 15 liter. Dette gir meg et filtervolum som er ca 10 % av volumet i akvariet. Og det virker.

Jeg hadde noen Redmoor røtter i karrene, og når jeg tok dem ut kan jeg love dere at det var partikler i vannet, men etter 1/2 time var vannet krystallklart igjen.

Så min anbefaling er; Kjøp et så stort fiter som du har plass til, ikke spar penger her. Styr unna små utvendige, eller innvendige filter.

Nå mener jeg ikke at alle må kjøpe seg et filter på 10-20 liter, men gjør du det vil du ha et filter som er nesten selvgående. (Se på de som har en sump til sine akvarier, her kan du oppnå nesten det samme, men uten overrenning eller borring i glass.=
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap