Torvfiltrering og integrering!

Hei,
synes overskrifta var utrolig bra å klingende! hehe,
men til saken...

Jeg sliter med litt høy Ph i ett av karene mine, å vil prøve meg litt frem med Torvfiltrering. Karet er en 275 l Aquastabil, med en Eheim 2017 pumpe.

Syter litt med å erstatte torvet opptil en gang i uka, hvis jeg må ha dette i filteret, da jeg får all dritten med å få ut luft osv.

I å med at jeg jobber på sjøen, har jeg god tid til å tenkte, å lurte på om noen har erfaringer med å sette på en "filterboks" på returen på pumpa. Tenker da noe alla ett bensinfilter til moped. Har lagen en nydelig illustrasjon for å vise hva jeg mener.

Vil da lage denne med en form for gjenger, slik at det er bare å skru den opp, sette inn nytt torv og deretter skru den sammen igjen.

Takker for svar!
Har du prøvd å lage torv-vann i bøtte, og bruke dette til å senke ph i akvarievannet med? Det burde ha like bra om ikke bedre effekt. Da slipper du styret med å ta ut og inn klumper med torv i filteret.

Om du koker torven en times tid først, så blir den grøtete og synker til bunns i bøtten. Dette vannet blir skikkelig surt (nede på 3-tallet sannsynligvis!), så du bruker det som et ph-senkende middel.
Så tar du bare litt og litt vann fra bøtten og tilsetter i karet, inntil du har den ph-verdien du ønsker. Tilsett f.eks. et par dl torv-vann i akvariet, og sjekk så ph-verdien etter en halvtimes tid (da har det rukket å blande seg i hele karet). Fortsett å tilsette litt hver halvtime inntil du har den ph-verdien du ønsker og HUSK å sjekke ph hver gang rett FØR du tilsetter ny dose (bare understreker viktigheten av dette, så ingen misforstår.

Skal du senke ph-verdien mye, må du bruke god tid. Fisken blir litt stresset om ph-verdien synker for fort.

Torv-vannet i bøtta lar du bare stå, og bruker av den ved behov. Sett tilside bøtta på et bortgjemt sted, bare

Torv har en flott, antibakteriell virkning, i tillegg til å gi skikkelig "regnskogseffekt" i akvariet og å være ph-senkende pga sitt høye innhold av garvesyre.
Ikke dumt...
Takk for svar Mona,
likte tanken, men blir litt mye miksing å triksing, ville helst prøvd å funnet en "formel" for hvor mye torv jeg må ha i hver gang, da jeg er på sjøen en del, så vil jeg at min bedre halvpart nokså lett kan fylle på med torv uten for mye testing å beslaglegging av tid...



Tereriks
Syter litt med å erstatte torvet opptil en gang i uka, hvis jeg må ha dette i filteret, da jeg får all dritten med å få ut luft osv.
må mann bytte torv hver uke? Min torv har stått i hvertfall en mnd.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap