Trenger argumenter mot for lite filter

På torsdag kommer et nytt akvarie i hus, en 540 liter. Jeg vil lage en sump til dette karet på 60 liter, med blåfilter og bioballer. Saken er at på dyrebutikken fikk vi beskjed om at en pumpe beregnet på 450 liter vil være nok, da filtrene var såpass overdimensjonert. Faren min har problemer med å skjønne at dyrebutikken kan si feil (noe jeg forsåvidt skjønner, da han ikke pleier å handle i slike butikker) Jeg kommer til og ha rovfisk i dette karet, og vil da følgelig ha god filtrering. derfor mener jeg at pumpa er for liten, selv om jeg har en utvendig fluval beregnet til 100 liter som ville gått i tillegg. hva synes dere? er det i det hele tatt mulig? Hva skjer, helt konkret, med for dårlig filtrering? takk for hjelp med å overtale en godtroende far...
det skal mye til med for god filtrering i et så stort kar, jeg vil si at du bare kan kjøre på med noe bedre. Et filter til 450 liter blir i allefall for lite!
Trur at butikken har gått gale veien i logikken her Det er gjerne vanlig å si at ett filter som er oppgått stort nok for ett 500L kar, passer mer for 350L Har selv alltid overdimmensjonert filtrene kraftig, med godt hell.
Er ikke noe som heter for stort filter

Sett opp sumpen, så har du ett filter som greier å ta unna avfallet (giftige mengder ammoniakk\ nitritt er ofte det en ser med for små filtre, samt grått\ tåkete vann) med en gang det oppstår. Du slipper også å rense så ofte, noe både du og fisk vil ha nytte av
Dersom det er ferdige løsninger, ville jeg si at til ett rent rovfiskkar på 540L, burde du ha ferdige filtre med oppgitt biologisk kapasitet for minst 1200L
ok, da går jeg for sump! takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap