Anbefalt lys til Malawi kar?
Vi har et 200 liters Malawi kar, og trenger litt hjelp til å velge riktig lysstoff rør.
Bunnen er relativt lyst, og stenene er hovedsaklig brune. Vi har én Javabregne (ja, jeg vet vi sikkert ikke burde ha det, men men...).
Vi sliter litt med noen alger som vokser som små grønne sirkler på ruten. De må gnikkes ganske hardt på for å forsvinne.
Hva slags lys anbefales til et slik akvarie? Vi trenger noe som gjør at algene ikke trives, og som fremhever fargene i fiskene.
Bunnen er relativt lyst, og stenene er hovedsaklig brune. Vi har én Javabregne (ja, jeg vet vi sikkert ikke burde ha det, men men...).
Vi sliter litt med noen alger som vokser som små grønne sirkler på ruten. De må gnikkes ganske hardt på for å forsvinne.
Hva slags lys anbefales til et slik akvarie? Vi trenger noe som gjør at algene ikke trives, og som fremhever fargene i fiskene.
Postet 17.10.06 kl 20:15
Endret: 17.10.06 kl 21:02
Postet 17.10.06 kl 21:02
Postet 17.10.06 kl 21:58
Det viktigste er nok ikke hvilke rør som kjøres, men hvor mange watt det er pr liter vann, kombinert med mengde næringsstoffer i vannet.
I ett malawikar, holder det fint med en svak belysning, gjerne ned mot 0,15 watt pr liter. I ditt tilfelle, skulle 30W være tilstrekkelig til å se fiskene godt nok.
Har etterhvert fått en forkjærlighet for Sun-glo kombinert med Power-gloII. Sistnevnte ville uten tvil vært mitt 1-valg til ett malawikar
I ett malawikar, holder det fint med en svak belysning, gjerne ned mot 0,15 watt pr liter. I ditt tilfelle, skulle 30W være tilstrekkelig til å se fiskene godt nok.
Har etterhvert fått en forkjærlighet for Sun-glo kombinert med Power-gloII. Sistnevnte ville uten tvil vært mitt 1-valg til ett malawikar
Postet 18.10.06 kl 21:14
FrodeVi har et 200 liters Malawi kar, og trenger litt hjelp til å velge riktig lysstoff rør. Bunnen er relativt lyst, og stenene er hovedsaklig brune. Vi har én Javabregne (ja, jeg vet vi sikkert ikke burde ha det, men men...). Vi sliter litt med noen alger som vokser som små grønne sirkler på ruten. De må gnikkes ganske hardt på for å forsvinne. Hva slags lys anbefales til et slik akvarie? Vi trenger noe som gjør at algene ikke trives, og som fremhever fargene i fiskene.
Slike alger får jeg og i malawikaret.Tro hva de kommer av?
Postet 18.10.06 kl 22:18
Postet 26.11.06 kl 20:42