Støy i Eheim 2217

hellu,
hadde årets storrens på eheimfilteret mitt igår,
skiftet filtervatt og renset grovsvampen i akvarievann... mye gugge ja...

Åpnet dessuten dekselet til impelleren og tok ut denne, den var dekket av slim og gugge, det samme var "utløpshullet... Men etterpå opplever jeg en del støy.... har ristet filteret og fått ut det aller meste av luft vil jeg tro...

Noen som har noen ide om hvorfor det støyer? Kan det hende at all "gugga" rundt impelleren har fungert som støyskjerming, slik at det vil bli bedre med tid? støyen avtar når jeg holder på toppen av pumpa....

Renset foressten filteret pga. redusert gjennomstrømning...
kan det hende at stanga knekte eller noe sånt? kanskje impelleren tok skade av all gugga og den begynte først å bråke når du fjernet den? kan hjelpe å kjøpe ny stang og impeller. det gjorde jeg på min eheim 2213 og det hjalp utrolig mye på lyden!

Er det ikke en propp som skal sørge for at akslingen står skikkelig sentrert i disse filtrene. I så tilfelle er denne på plass eller forsvant den i prosessen.
proppen er der
Heisann,
det er propper i begge ender, og begge disse er her...
trur jeg bestiller ny impeller og stang uansett... noen nettbutikker som har Eheim deler?
Litt off topic her men.... er du fornøyd med den pumpa og hvor stort kar bruker du den i?

Håper dere tilgir meg...
Ingen årsak...:)
Hei ja, ingen problem å bryte inn, en lærer av slikt...!

Punpa står i en 275 l og den pumper 1000l/t har stort sett vært fornøyd forutenom denne støyen da. Åsså er det ikke noen priming på pumpa, slik at en må selv få ut lufta... men dette lærer en seg ganske fort.
Både Tropefisk, KArolin og Webzoo (sikkert andre også) har en del reservedeler til eheimene.

Men jeg tror nesten at jeg ville avventet noen dager med å bestille reservedelene.
Litt støy etter at filtermassen er flyttet på (raslelyd) er ganske vanlig etter rens. Men om det skraper og brummer, er det bare å bytte deler, før også selve motorhuset takker for seg.
Artikkelnummer på sett med foringer (gummihetter), stag og impeller er 7433710. Vil anta at dette koster mellom 100 og 200.

Anbefaler deg å ringe litt rundt, for å høre hvem som kan skaffe dette raskest. Ser av sidene til enkelte butikker oppererer med leveringstider på opp mot 2 uker... Da ville jeg heller brukt ett par-tre hundrelapper ekstra, og bestilt ett nytt filter jeg
Støyen er borte...!
Da er impeller og stang med gummipropper skiftet,
og nå er den stille som graven

En lokal forhandler hadde heldigvis begge inne, til litt dyrere pris, men dog...

Reiser bort i helga, så d var godt å få dette i orden, den gamle stanga knakk når jeg skulle ta ut gummiproppen, så dette var nok på hengende håret...!

Takker for svar alle sammen
Flott at det hjalp Dersom stanga knakk av å fjerne hettene, var den nok helt klart skadet i utgangspunktet, og trolig var det her støyen ble produsert (riste-riste)

Hva kostet ett slikt byttesett?
Prisen på delene
Hei ja,
jeg måtte kjøpe 2 sett, ett med impeller og ett med aksling og propper,

impelleren kostet 168,- og stanga kostet 90 kroner...

Dette er en lokal butikk med mye snadder i, og masse rot...er en hobbybasert akvariebutikk på sett og vis... importerer nye ting selv osv.

Huff, fikk gåsehud av de prisene :p Men dem vet vel, at må man ha det, så må man ha det

Komplett sett i USA rett fra Eheim der, mener jeg ligger på litt over 7$...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap