CO2 anlegg

Hei

Vurderer å kjøpe inn et rimelig CO2 anlegg til mitt RIO 300. (Aqualine Buscke sett uten flaske).

Så kommer spm. rundt CO2...

Kan jeg bruke min Eheim 2224 pumpe?

Jeg har 2*38 watt med reflektor, holder dette?

Er det rimeligere å kjøpen inn en flaske hos en brannvernforh.?

Er det noe farer ved disse flaskene (innhold, lekasje, blåser de i lufta osv..)?

Er magnetventil nødvendig fra dag 1?

På forhånd takk for hjelpen

Leif

Jeg ville nok hatt nærmere 150w lys. Kan være at andre er av en annen oppfatning, men jeg ville valgt det. Det heter jo at et plantekar skal ha 0,5w lys per liter, og dette fungerer utmerket hos meg. Andre har opplevd mye algevekst med så mye lys, men det kan nok skyldes feil fargetemperatur... Du vil se forskjell på plantene dine med det lyset du har nå også, ingen tvil om det, men for optimal vekst ville jeg ha oppgradert. Vil presisere for sikkerhetsskyld at dette er mine meninger ut fra det jeg har erfart og sett, kan være at jeg svarte feil i forhold til "fasiten"
leif
Kan jeg bruke min Eheim 2224 pumpe?

Eheim 2224 er i utgangspunktet et "puslete" filter og det blir ikke rare gjennomstrømmingen i det hvis du setter på en aktiv reaktor. Jeg benytter dette filteret til å drive Dupla S-reaktoren, men da er det ikke tatt høyde for at det også skal fungere som filter.

leif
Jeg har 2*38 watt med reflektor, holder dette?

Du må tilpasse plantene etter den lysmengden du har. Med andre ord så skal du ikke sette inn de mest lyskrevende plantene. Det er også viktig at du tilpasser næringen nøye. Algene blir like "happy" for CO2 som plantene. Etter hvert vil du garantert sette inn mere lys.

leif
Er det rimeligere å kjøpen inn en flaske hos en brannvernforh.?

Det er helt klart rimeligere å kjøpe inn CO2 flasker hos brannvernforhandler. Regener med at du skal kunne skaffe deg en 5 kg for 850 kroner ferdig fylt og trykktestet.

leif
Er det noe farer ved disse flaskene (innhold, lekasje, blåser de i lufta osv..)?

Nei, dette sørger de for de som fyller flaskene. De trykktester flaska og da er den godkjent i 10 år.

leif
Er magnetventil nødvendig fra dag 1?

Nei, det er det ikke. Du må bare sørge for at det ikke blir for mye CO2 i karret. Benytt bobbleteller og reguler slik at du har mellom 1 og 2 bobbler
i sekundet. Med litt god bevegelse i vannflata så er det ingen fare. Det er helt klart en kjempefordel med magnetventil. Denne kan settes på samme timer som lyset slik at det bare blir tilført CO2 når plantene kan nyttiggjøre seg av det.

Skal bare nevne at pH-kontroller er en meget kjekk ting .

Med å regulere kH og holde fast pH-verdi med kontrolleren kan du sørge for at CO2 mg/liter er konstant i karret.
Geir Kristiansen
Skal bare nevne at pH-kontroller er en meget kjekk ting :-).Med å regulere kH og holde fast pH-verdi med kontrolleren kan du sørge for at CO2 mg/liter er konstant i karret.

Skal Co2-tilførselen da stå på døgnet rundt, siden ph-kontrolleren sørger for korrekt dosering uansett? Den sørger for at Co2-tilførselen går ned til et minimum om natten f.eks., og øker så på dagen igjen når plantene forbruker av Co2'en?

Det er korrekt, pH kontrolleren måler pH konstant i karret og tilfører CO2 når verdien er utenfor kontrollpunktet. Det som er viktig med slike anlegg er at pH-verdien er retningsbestemt.

I praksis betyr dette at man har brukbar kH i vannet (3 eller litt mer). Dette vil medføre at pH søker seg opp og pH-kontrolleren åpner magnetventilen og slipper inn CO2 til pH-verdien er på plass. Når denne er på plass vil kontrolleren stenge magnetventilen. Det den gjør i praksis er å skru strømmen av og på.

Er det mulig å stille en ph kontroller til å ta det litt roligere om natten og la ph stige litt da, slik at den ikke kjører på med maks co2 nivå hele natten, eller må den stå på samme ph hele døgnet?. Jeg har begynt å vurdere en til det største karet mitt, selv om jeg egentlig ikke liker dingser med displayer og knapper

Det er her kH kommer inn i bildet. Sammenhengen mellom pH, kH og CO2 mg/liter er slik at det må endringer til i en av de før at det blir bevegelse i de andre.

Med brukbar kH vil ikke pH endre seg i vesentlig grad i løpet av natten. Og det er økning i pH som vil sørge for at kontrolleren åpner magnetventilen og slipper inn mer CO2.

Siden det er pH som her er det man ønsker å regulere blir det litt kinkig da endringer i denne betyr mye. Skalaen er logaritmisk slik at pH 6 er hundre ganger surere enn pH 7. IKS pH-kontroller regulerer pH i et kontrollintervall. Hos meg er dette intervallet satt opp med 6.70 og 6.75. Dette er det minste intervallet som er mulig å sette med denne kontrolleren.

siden plantene ikke forbruker CO2 om natten og man opprettholder kH mellom 3 og 4 så vil det ikke være mye CO2 som slippes inn om natten.
Jeg ligger litt i overkant av anbefalt nivå om dagen med ph 6.6-6.5 og ph stiger til ca 6.8 om natten nå. Er litt skeptisk til å holde over 30ppm om natten, så jeg tenkte at kanskje kontrolleren kunne programmeres med en annen innstilling for natten. Grunnen til at jeg vurderer en kontroller er at jeg har litt problemer med at nåleventilen vandrer nedover på dette karet av en eller annen grunn, og med en kontroller så kunne jeg kanskje stille inn en bobletakt så høy at det holder og stole på at kontrolleren gjør jobben.
Kjetil L
Er det mulig å stille en ph kontroller til å ta det litt roligere om natten og la ph stige litt da, slik at den ikke kjører på med maks co2 nivå hele natten, eller må den stå på samme ph hele døgnet?. Jeg har begynt å vurdere en til det største karet mitt, selv om jeg egentlig ikke liker dingser med displayer og knapper :)

Det er her magnetventilen kjem inn. Ved å bruke den i staden for pH-kontroller vil du spare CO2 om natta. pH vil riktignok stige litt, sakte men sikkert i løpet av natta etter som CO2-forsvinn ut av vatnet. Når lyset kjem på og magnetventilen åpnar seg vil pH synke litt til plantene begynner å ta unna CO2. Denne pH-svinginga er heilt ufarleg for fiskane, siden den er svært liten og går over lang tid. Den vil vere betydeleg lågare enn f.eks. eit kraftig regnskyll i regntida i naturen.

Eit alternativ kan vere å køyre magnetventilen på eigen timer, slik at CO2-tilsetninga startar ein time eller så før lyset kjem på. For å gi plantene ein flying start på morgonen.
Det er akkurat det opplegget jeg bruker nå med magnetventilen på egen timer, går på 1.5 timer før lyset. Men har litt problemer med at nåleventilen vandrer nedover i bobletakt. Har ikke funnet ut hvorfor dette skjer bare på dette karet. Tenkte at med en kontroller kunne jeg skru bobletakten så høy at det holdt uansett. Men jeg ser meg om etter en bedre nåleventil.
Har lest denne med interesse! Har satt inn et enkelt Nutrafin CO<small><sub>2</sub></small> opplegg in min 150 ltr. Litt ny i dette, så hvordan reguleres KH? Har lav KH verdi nå, den ligger på mellom 0 og 1 (bruker en Tetra test). PH 6,5 på kvelden (har ikke målt på morgenen).
Les denne [URL=http://]tråden[/URL], eller søk på " øke KH "
Siden lenken til Nils ikke er helt vellvillig, kan jeg fortelle at bruk av natron til Kh-heving er meget vanlig. Bruker man mye, lønner det seg klart å bestille inn større kvanta med bikarbonat fra Webzoo
Natron!
Ok, har lest det et annet sted også. Vanlig natron man bruker til baking? Hvor mye bør brukes??
Helge H
Ok, har lest det et annet sted også. Vanlig natron man bruker til baking? Hvor mye bør brukes??

Jupp Du får slutte å bake, å heller øke Kh

Hvor mye som skal til, er vanskelig å si uten å vite hva Kh er i utgangspunktet, hvor mange liter vann som skal buffres, og hva Kh skal ende på

Selv brukte jeg ca 1 gram pr 10L for å buffre Kh med 8. Alstå er det ikke rare mengden som skal til før ting begynner å røre på seg.

Det klart beste er å teste seg frem med en bøtte vann utenfor karet.
For å få en lettere dossering\ måling: hell posens innhold (50gram) i en flaske med en halvliter vann, dosser en og en ml og se effekten.
Dosseringssprøyte fås billig på apoteket
Fruens natron ble raskt konfiskert til akvarieformål!

Efter litt testing, så bruker jeg nå en måleskje (fra en GH/TH+ boks), og et ca 1mm lag i skjeen (ganske lite) hever med ca 5 enheter i en 10 ltr kanne. Siden jeg bruker Maridalsvann som har KH=0 blir dette ganske bra!

Mulig litt unøyaktig med øyemål og en såpass liten mengde, så din metode er sikkert bedre, alternativt en mindre måleskje.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap