CristalProfi 500

I min 325 liter Tanganyika har jeg en utvendig pumpe av slaget JBL CristalProfi 500. Den har vært i gang siden 1. juni 2006, og jeg lurte på om det er på tide å bytte ut/skylle noe inni den?

Jeg har ingen erfaring med utvendige pumper. Hva skal jeg gjøre? Når/hvor ofte skal jeg gjøre det? Hva skal jeg ikke gjøre?
Rens av utvendige filtre skal ikke gjøres før det er vesenlig reduksjon i gjennomstrømmingen av vann.

Selv pleier jeg alltid å rense slangene når jeg ser at det er mindre vann som passerer, og da har jeg jaggu utsatt rensen med noen måneder til

Når jeg renser filtrene mine, er det kun svamp\ finfilter, og kjeramikkrør (efimech) jeg renser. Til gjenngjeld renser jeg dette med hageslangen på full pinne
Jeg beholder da skitten efisubstrat, og det er jo her bakteriene virkelig har plass til å vokse å gro

Om efisubstratet er uhyre møkkete, heller (eeh, dunker) jeg det over i en bøtte, fyller bøtta med akvarievann, og heller så hele greia over i kurvene igjen. Altså er det nesten like mye dritt på kulene som før jeg rørte dem
Takk for svar! Da utsetter jeg litt til. Kanskje til nærmere jul.
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap