Hysj-hysj tråd om mugg i vinduet pga høy luftfuktighet...

Psst! Dette skriver jeg i smug og hui og hast mens gubben er opptatt med legging av småen.

I kveld oppdaget jeg noe ufyselig i vinduskarmen på det lille akvarierommet mitt. Langs kanten til glasset og i hjørnene var det kommet mugg pga kondens og masse luftfuktighet der inne! Masse sirkelrunde flekker av mugg!! Vinduet er nytt, det er et H-vindu som ble satt inn for 3 år siden, så det er ikke noe utgammelt treverk dette her.

Jeg skal skrubbe det vekk med sterkt såpemiddel i kveld, før gubben får øye på det. Da hadde han tiltet....

For å unngå noe lignende i mitt nye akvarierom når vi flytter, tenkte jeg på noe jeg har sett nevnt et eller annet sted. Nemlig en lufteluke oppe på veggen, som har en slags automatisk vifte for våtrom i åpningen. Denne spesielle viften er av en type som starter av seg selv når luftfuktigheten når et visst punkt.

Noen som vet hva jeg mener? Og hvor får man kjøpt slike vifter som det?

mona o
Noen som vet hva jeg mener? Og hvor får man kjøpt slike vifter som det?

Slike selger vi på jobben, så vil tro de fleste oppegående elektro-sjapper kan skaffe slike vifter. Clas Ohlson og Biltema har sikkert også disse.
Har disse viftene noe spesielt navn?
Baderomsvifter kalles det hos Clas Ohlson, kanalvifte blir også brukt.
Takk for svar, Remi
Virker som du kan litt om dette... så jeg drister meg frempå med et spørsmål til

På den ene viften du har linket til (nederste) står følgende:
"Baderomsvifte, Silent 100-CHZ.
Som 36-2491, men med justerbar hygrostat som automatisk starter viften
når fuktigheten i rommet overstiger innstilt verdi. Justerbar timerfunksjon.
230V/8W. IP45. Maks. luftstrøm 95 m³/h. For stussdiam. 100 mm. Størr. 158x158 mm
."

Spørsmålet er; hvilken luftfuktighetsprosent er "normal" i et rom?
Hva bør man legge seg på for å unngå fukt som gir slike mugg-dannelser?

Snakker vi om 20% eller 80% liksom...? Har ingen anelse.
Du skal ha takk for tilliten, men nå befinner jeg meg på tynn is

Luftfuktigheten bør være under 40% de 2-3 kaldeste vintermånedene, og under 70% på varmeste sommeren, ifølge denne artikkelen jeg fant nå i farta.

Har ingen spesielle kunnskaper om akkurat dette, men disse tallene stemmer bra med hygrometeret som henger på veggen hjemme hos mine foreldre.

Hvor mye som skal til for at det skal dannes mugg og sopp har jeg ingen aning om.

Håper du ble noe klokere
mona o
Takk for svar, Remi:-) Virker som du kan litt om dette... så jeg drister meg frempå med et spørsmål til:-) På den ene viften du har linket til (nederste) står følgende: "[i]Baderomsvifte, Silent 100-CHZ. Som 36-2491, men med justerbar hygrostat som automatisk starter viften [B]når fuktigheten i rommet overstiger innstilt verdi[/B]. Justerbar timerfunksjon. 230V/8W. IP45. Maks. luftstrøm 95 m³/h. For stussdiam. 100 mm. Størr. 158x158 mm[/i]." Spørsmålet er; hvilken luftfuktighetsprosent er "normal" i et rom? Hva bør man legge seg på for å unngå fukt som gir slike mugg-dannelser? Snakker vi om 20% eller 80% liksom...? Har ingen anelse.

Ideel Luftfuktighet er mellom 20 og 40 prosent relativ fuktighet, og ikke over 50%......

Ville anbefale en avfukter. Koster 2000 - 4000 kroner.

http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=140
Vifte
Hei Mona.

Jeg bruker en fuktstyrt vifte, den fungerer utmerket og er meget støysvak. Den koster litt men fikk vite at den var den beste på markedet.

Betegnelsen er PAX 231.
Hei
Mener du at merket/produsenten heter PAX, eller...? Har ikke så god greie på slike ting, så det er best å sjekke hva jeg skal spørre etter
Den du nevner, er det fra Clas Ohlson?

Jeg så en fuktstyrt en fra CO som kostet tusenlappen i nettbutikken deres. Ligger den du nevner på det samme?

Helge Waldeland
Hei Mona. Jeg bruker en fuktstyrt vifte, den fungerer utmerket og er meget støysvak. Den koster litt men fikk vite at den var den beste på markedet. Betegnelsen er PAX 231.
PAX
Hei.

Pax er merket og selges hos de fleste baderom/rørlegger butikker b.la. Comfort kjeden. Koster rundt 2000,-

www.comfort.no/produkter/38
Baderomsvifter får man tak i svært mange steder. Tror at kvaliteten på disse er noenlunde lik, mens prisen trolig varierer en del.

Her på lille Sortland får jeg tak i baderomsvifter i alle fall på 5 plasser (byggevarer, altmuligbutikker som Mekk).
Det finnes en rekke baderomsvifter, fra enkle uten noen form for elektronikk, til de mer avanserte med fuktsensor. Prisen her ligger på ca 500.- for enkle modeller, og opp mot 2.000.- for de mer avanserte modellene. I tillegg skal elektrikker montere siden det er våtrom (jau mannskit, gjør det da sjæl).

Jeg tror helt klart at jeg ville gått for en fuktstyrt vifte kontra en avfukter. For det første er en vifte billigere i drift, den er stillere, og den avgir ingen varme. Vifta vil jo være satt oppunder taket, og vil derfor transportere ut en hel del varme fra rommet i tillegg. Så det bør vel strengt tatt være en vifte som både er manuelt styrt, og fuktstyrt (er bare å sette en bryter foran vifta det).
I tillegg er jo en vifte i veggen mindre synlig enn en svært avfukter, som må tømmes i tide og utide.

Jeg ville nok også tatt å behandlet treverk på det nye akvarierommet med antisopp middel, og lagt ett fett lag med hardt klarlakk over. Jo glattere flate, jo vanskeligere for eventuell sopp å få fotfeste.
Denne kan jo fungere for de som ikke har mulighet til å montere vifte...

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap