Utvendig filter for 240 liter.

Jeg satt og tenkte jeg skulle kjøpe et ekstra filter til min Juwel 240 liter. Det filteret som er i suger jo inn bare oppe, og det samler seg mye forrester og diverse grums i bunn. Så blir jo en del jobb å få ryddet opp. SÅ da tenkte jeg et utvendig filter med innsug nede ville hjelpe til.

Så på et: Fluval FX-5. Denne er jo for akvarie opp til 1500 liter. Blir det da litt overkill. Tenkte jeg da samtidig fikk blåst litt bøss opp fra bunn og få god sirkulasjon i akvariet så det holder seg litt rent.

Har jo ciklider i deg, da salvini og gullsøm, også noen praktbotia og siamesiske algespisere.

Det finnes ikke for stor filterkapasitet Men jeg er litt redd at denne vil gi litt vel heftig med vannbevegelse, om jeg ikke husker feil, pumper den 3500L\T. Det er mye vann det
Har samme mengde vannbevegelse i mitt 375L kar, og der er det såpass at de fleste plantene står i ganske kraftig vinkel Fisken derimot, har ikke klaget på at dem må bruke litt energi på å holde seg på plass

Selv ville jeg nok gått for ett litt mindre filter til dette karet ditt. Eheim 2028 er stort nok i massevis, med mindre du bøtter på med mat. Og siden det har fungert med det innvendige filteret til Juwel, tror jeg ikke at du har vært for gæærn med foringen

Selv ville jeg nok gått for ett litt mindre filter til dette karet ditt. Eheim 2028 er stort nok i massevis, med mindre du bøtter på med mat. Og siden det har fungert med det innvendige filteret til Juwel, tror jeg ikke at du har vært for gæærn med foringen

jeg har to rio 240 karet, det ene med 2028 og en fluval 404 i det andre og det går helt greit. fluval pumpa tok jeg opp første gang etter 13 mnd for og se om det var mye skit i den , men det var ikke noen ting. 2028 har bare gått siden i sommer så den har jeg ikke sett på enda, men så lenge det kommer greit med vann ut så lar jeg de gå.
Fluval FX-5
Her er spesifikasjonene om akvariet.

- 2300 L/H
- For akvarier opptil 1500 L
- Smart Pump technology ensures optimum flow
- Self Priming (plug & start)
- Automatic water change function
- Large, clog-proof strainer
- Setup & maintenance guide on DVD
- Media supplied - 6 foam filter blocks
- Additional filter media sold separately
- 48 W

Kr.1,998.00

Pris/utnyttelse
Nesten samme pris på disse pumpene. Men jeg har jo en stor rot i akvariet. Hvis pumpen blåser mot den vil vel det dempe opp litt av strømmen i akvariet. I dag går utblåsningen mot denne, så jeg får god bevelgelse i overflaten.

Men mulig jeg burde gå for noe litt mindre skjønner jeg.
Har en FX5 i en 180 l og en Eheim 2260 i en 160 l. Begge er BB tanker og dette fungerer kjempebra. Bare pass på at du plasserer utblåsningen slik at vannstrømmen ikke blir for kraftig. Men dette er selvfølgelig avhengi av hvor mye bevegelse du vil ha i vannet.

Ulempen er at disse filtrene er store og har tykke slanger, så det er noe vanskeligere å skjule fileter og slanger.

Jeg har også plassert blåsvamp (10x10x30 cm)over innsuget som et forfilter. Ikke vakkert, men du verden hvor effektivt.

Men må jo være ening med de andre her om at 2026 eller helst 2028 er stor nok...
Litt ominnredning
Men jeg har i dag 4 fluval 4 filtere i en 222 liters malawi akvarie. Kanskje det da er bedre og ta noen av dem over i 240 literen og da det store filteret i 222 literen. FOr malawi skal jo ha mye strøm.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap