Hjelp til heimelaga CO2-annlegg...

Har lest å funne en del oppskrifter på slike på internett, men har ikkje forstått det heilt...

Skal slangen gå direkte frå dunken til karet?

eg har skjønt sopass at eit co2-annlegg ikkje skal stå på heile døgnet, men korleis kan eg begrense co2'n med eit slik heimelaga annlegg.. det er jo liksom ikkje noke av og på knapp:P

Veit i grunn ikkje ka eg snakker om, så hadde vert fint med litt rettleiing

Mvh. ,
Øyvind
[External Image]

Når du ser på bildet så ser du at slangen fra satsdunken går til norgesglasset og fra norgesglasset inn til akvariet. Norgesglasset fungerer som vannfilter og dråpeteller.

Det er ikke mulig å kontrollere produksjonen av CO2 i et slikt DIY-anlegg.

Siden du er usikker på hvordan du skal håndtere CO2 inn i karret må du være forsiktig så du ikke går på en smell. Hvis du kan si litt om karret du skal sette det opp i kan vi gi deg råd. Størrelse, satsmengde, fiskesammensettning, planter, vannverdier(spesielt kH og pH).
Akvariet er på 128liter. Av fisker er der er coryer, gull gurami, guppy, eplesnegler og nokre kloreker ...
Av planter er der ett par store sverdplanter, vasspest, pistia, javamose, gaffelmose og en vallisneria-type(er ikkje heilt sikker på kva slags).

PH er på 7,0, men KH veit ikkje eg siden eg ikkje har KH-test...

Ut i fra pH-verdien din på 7 vil jeg tippe at du har kH mellom 0 og 1 og dermed er det lett å påvirke pH-verdien med CO2. Du bør ha litt bikarbonat i beredskap slik at du ikke sender pH-verdien for langt under 7. Mål pH og tilfør en liten mengde med bikarbonat slik at du holder deg mellom 6.5 og 6.8

Det finnes dem som har sendt pH ned under 6 ved hjelp av CO2 og da kan man risikere pH-krasj og det vil man jo helst ungå.

Jeg vil tro at en satsmenfde på rundt halvannen liter skulle være passe for ditt kar. Sørg for at filteret lager god bevegelse i vanflata i starten. Når du ser at det går bra kan du redusere bevegelsen litt etter litt. Til slutt har du fått erfaring med hva som skal til av bevegelse slik at det er nok O2 i vannet slik at du tar det kjapt på øyemål.

Vil anbefale deg å lage et anlegg som på bildet slik at du unngår å få groms fra satsen inn i karret. Vannfilteret fungerer fint som dråpeteller også. Hvis satsen produserer 1 til 2 bbler per sekund er det ingen fare med å la det gå 24/7 så lenge du har bevegelse i vannflata.
okei! tusen takk for gode svar!

men, har ikkje heilt skjønt enda ka eg liksom ska gjer med slangen som skal oppi karet... so det er en liten ting eg lurer på..enden av slangen som skal gå oppi karet, kan eg bare koble til en luftstein og legge den på botnen eller noke slikt?

Mvh.
Øyvind

Her er det litt forskjellige teknikkker ute og går. Jeg kjører CO2 slangen inn i innsuget på det utvendige filteret. Man skal ha et litt kraftig utvendig filter slik at man ikke risikerer at CO2'en danner en gasslomme under impelleren slik at denne går tørr og filteret dermed sanser opp. Innvendig filter kan også benyttes, men også der bør det være litt størrelse på det. Jo lengre CO2'en er i kontakt med vann jo bedre er det.

Brusestein er en annen teknikk, men den har det med å gå tett etter en stund slik at motstanden i den blir for stor.

Det finnes billige passive reaktorer som man kan legge inn i karret som DIY CO2 passer utmerket til.
Geir Kristiansen
Det finnes billige passive reaktorer som man kan legge inn i karret som DIY CO2 passer utmerket til.

Har du en link til en webshop som har en sånn reaktor, og har en reaktor samme funksjon som en diffusor (hvis nei, hva er forskjellen)? Dyrebutikker i nærheten har det med å ikke ha noe av sånt.
her ser du hvordan du lager en DIY co2 reaktor
Sindre Dybvik
Har du en link til en webshop som har en sånn reaktor, og har en reaktor samme funksjon som en diffusor (hvis nei, hva er forskjellen)? Dyrebutikker i nærheten har det med å ikke ha noe av sånt.

Diffusor og reaktor er det samme, men jeg ser ofte diffusor i lag med passive og reaktor med aktive.

Her er en link til en passiv : BioPlast CO2 diffusor glass.

Kanskje Bengt titter innom denne tråden og legger ut linken til en engelsk webshop som har en meget lekker og liten glassdiffusor. (Skal sende han et hint om tråden.
Her er en link til glassdiffusor opp til 200 liters akvarum.
Dette er vel en av de kuleste diffusorene på markedet, bestilte 2 slike fra England, tok litt over en uke så var de her. Nå har jeg bare 1 igjen. Var en tur innom Geir etter at jeg hadde hentet pakken på posten, da blei jo den liggende igjen der. Når jeg er på posten nå kjører jeg rett hjem

Når det gjelder diffusoren fra Akvasia, har de, (eller hadde) store problemer med å skaffe denne.
Jeg bestilte den passive reaktoren fra akvasia, men de hadde jo selvfølgelig problemer med å skaffe den. De kunne ikke si hvor lenge det kunne gå før de fikk den. Noen andre som har bestilt og fått? Evt. Hvor lang tid dette tok?

Blir utolmodig
Jeg har brukt slike glassdiffusorer med DIY, og det virker, men det er to ting man kan huske på. For det første så er trykket som kreves for å presse gassen gjennom den plata av sintret glass mye størren en det som skal til for en brusestein. Klarer ikke å blåse med munnen. Når jeg kobler en slik til et nanometer så klatrer arbeidstrykket på måleren fra 1.2 til 2 bar. Så en må være nøye med å få slangekoplinger og korker tette. Brusflasker tåler det, men tynne plastkanner blir trill runde av trykket og så velter de av seg selv...

Diffusoren tåler heller ikke at det kommer noe som helst grums fra satsen gjennom, det vil tette den fra innsiden.
Dette synes jeg er den enkleste måten å lage en tett kobling til flaskekork:

Ta en rund syl eller liknende å stikk et hull i korken oven fra og ned. Ikke borr det blir ikke like tett.

Ta slangen, som bør være litt solid og kapp den skrå i enden. Ta så en tang og dra slangen gjennom hullet. Plasten i korken klemmer nå hardt rundt slangen og den sitter bom fast uten silikon. Ferdig.

Ja, du sier noe der. Bruker brusflaske så den delen skulle gå bra. Om det er helt tett får jeg finne ut når jeg får den, og heller sette inn noen effektive tettetiltak dersom det skulle vise seg at den ikke er tett.

Har brukt metoden som du viser med syl og slange kuttet på skrå, veldig bra metode uten masse silikonsøl, og tett blir det. Leste også en annen plass at slangen kuttet på skrå hjalp til slik at evt. fuktighet i slangen kunne dryppe lettere tilbake.

Har du noen gode tips for å unngå at det kommer sats til diffusoren?
For å se om det er tett så kan en vikle litt tape rundt toppen av korken å fylle vann der. En ser da om det bobler. Siden det ikke er noe silikon så tar det bare et øyeblikk å gjøre et nytt forsøk hvis det ikke skulle bli tett.
Det kan lønne seg å bruke silikonslange den siste biten fra tilbakeslagsventilen til diffusoren så ikke den harde og stive co2 slangen brekker den tynne glasstilkoblingen.
Renseflaske halvfull av vann og satsflaskene bare fylt med en liter gjorde susen hos meg. Jeg drev en liten bioplast med to 1.5 liters flasker i nesten ett år uten problemer.
Mener å ha hørt at det er problemer med å skaffe utstyr fra Bioplast nå.
Kjetil L
Mener å ha hørt at det er problemer med å skaffe utstyr fra Bioplast nå.

Ja det stemmer nok det uheldigvis, fikk denne mailen etter at jeg hadde bestilt:

"Hei! Vi har for tiden store problemer med og skaffe BioPlast CO2 diffusor
glass. Leveringstiden er derfor uviss. Beklager dette!"

(Gidd å ha den liggende til salgs da...)

Skulle nok egentlig bare slått til med fullt co2 anlegg med en gang, men reiser vekk en stund snart, så da blir alt bare stående. Bedre å begynne fra scratch da, når jeg ser hvor stort kar jeg kan ha osv. Har litt lyst på komplett sett fra elos, men da blir det dyrt

Litt stress å holde på med DIY, men det er ganske lærerikt i første omgang. Morsomt å se hvordan selv de mest krevende plantene du sendte meg slår kraftige røtter og trives. Boblene på riccia`en er det som fanger de flestes oppmerksomhet når de ser karet.

Har nesten mistet interessen for fisker, bare planter, reker og otto som teller

Akvariesilikon?
Må man bruke akvarium silikon for å lime korken og slangen?

Mvh Cassandra
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap