Hvilken powerhead til vannbytter?

Jeg har 3 stk "Sera F" powerheads, den sterkeste er
Sera F-700 (650 liter i timen). På utblåsingstuten på disse passer det akkurat med en vanlig grønn Eheim-slange med dim. 12/16 mm.

Trodde jeg dermed var dekket og hadde pumper til vannbytter og oppfylling, men det var jo helt feil....

Da jeg skulle fylle opp de 3 akvariene i reolen i dag, greide pumpehodet kun å pumpe vann i det nederste. Det øverste ble for tungt, og den klarte noe av det midterste men begynte å slakke kraftig av der.
Pumpehodet greide altså ikke pumpe vann fra det 250 liters blandebassenget (står på et akvariemøbel) og opp i øverste reol-kar.

Ser nå når jeg sjekker vareinfoen at den kun klarer løftehøyde 95 cm. Shit også! Det var jo elendig.

For å forenkle vannbyttene, noe jeg med stor glede har sett frem til nå i det nye akvarierommet, må jeg ha en ny powerhead som makter å pumpe vann fra gulvnivå til ca 170-180 cm opp....
Er det teknisk mulig? Er det noen som har så sterk løftehøyde? Antall liter i timen bør vel heller ikke være for voldsomt, for da blir "trøkket" for stort og planter o.l. flakser vel veggimellom.

Jeg har planer om en reol eller to til, og hvis ikke jeg finner en passende powerhead som klarer å fylle de øverste karene ved vannbyttene så kan jeg ikke ha 3 akvarier i høyden. Da må det kun bli 2.

Slik ser min powerhead ut:
Jeg har tatt av stigerøret og svampen, kun "pumpehode-klossen" som har sugekopper, festet til bunnen av tanken jeg pumper rent vann fra.
[External Image]
Hvis du har en 12v omformer så sparker lensepumper til båter skikkelig. 3/4 tommers slange. Pumper vann raskere enn du får det ut av krana. Ser forresten ut som Sera har forståttt hvordan man lager et innvendig filter.
Hvis du skal ha noe som pumper pent og pyntelig så virker den 12v pantrypumpa til Biltema ok. Holder ikke evig og liker ikke tørrkjøring, med den koster under en hundrings. Bruker denne selv, slitt ut et par stykker i løpet av fire år. For treg for digre kar, virker fint til mindre Løfter ihverfall fint til skulderhøyde, maks 5 m står det hos Biltema. De har 10m klare slanger som passer på den også. Jeg kan ta å prøvekjøre min til takhøyde i morgen så ser jeg vi om det virker.
Kan denne Eheim sirkulasjonspumpen/powerhead'en brukes under vann? Eller er det en som må stå på utsiden?

Den hadde en veldig fin løftehøyde, ser jeg, den som kalles Eheim kompaktpumpen 1000 (løftehøyde to meter). Justerbar "flom-styrke" også.

Ellers finnes jo denne Eheim pumpen, og den står det spesifikt på at den kan brukes under vann. Løftehøyde 2 meter også. Men den var en del dyrere.
Ja, jeg har en av de minste til å drive en reaktor. Du må sikkert ha den største. Jeg liker 12v pumper til å flytte vann, bruker en 5A Mascot power supply til å drive de.
Den 1250 pumpa har jeg på ytterfilteret mitt og på 2252 innerfilteret. Den er kraftig. Men den er jo ganske dyr å vrake med tørrkjøring, som det gjerne blir litt av.
Jeg kan prøvekjøre 1250 en på to meters høyde også jeg
mona o
Kan denne [URLBLOCK1]brukes [b]under[/b] vann? Eller er det en som må stå på utsiden?


Denne må stå under vann, innsuget sitter i bunnen på pumpa.

Den blir også "god og varm" hvis du kjører den utenfor karet
Zapp
[QUOTE=mona o]Kan denne [URLBLOCK1]brukes [b]under[/b] vann?


Denne må stå under vann, innsuget sitter i bunnen på pumpa.

Den blir også "god og varm" hvis du kjører den utenfor karet

Du er HELT sikker på at denne modellen også kan brukes under vann...?
Jeg har nemlig nettopp bestilt meg en i Webzoo nettbutikken, og den var jo betraktelig rimeligere i pris enn den andre...
Ja jeg har en compact 300 i drift under vann. Den kan bare brukes under vann, ikke over. Universalpumpa 1250 m fler, kan brukes både over og under vann. Det samme kan Maxijetpumpene.
Kjetil L
Ja jeg har en compact 300 i drift under vann. Den kan bare brukes under vann, ikke over.


Flott En sånn er bestilt Da blir det vannbytter med powerhead og slange likevel. Bestilte noen meter med slange også, sånn at jeg rekker over hele rommet.

Det var utrolig deilig med et 250 liters blandebasseng, gitt...
nesten så jeg er fristet til å la det stå ubrukt (altså ikke fisk og inventar men kun rent, ferdigblandet vann) og heller bruke det 250-liters karet utelukkende til vannbytter
Jeg fant noen fine søppelspann i tykk grønn plast på opphørssalg på Big på Manglerud. De tar ca 100 liter. De har jeg hatt mye nytte av. Stabler inni hverandre gjør de også.
Den lille 12v pantrypumpa klarte greit 2.5 meter. Den pumper bare 400 l i timen.
Hvordan virket den universalpumpa til vannbytte?. Var den sterk nok?. Jeg prøvde med 1250 pumpa fra gulvet og opp til skulderhøyde med 10 meters slange, og det var skuffende. Gikk veldig sakte. Den lager fint storm i en 500 liter innvendig, men den bremset veldig når den skulle løfte vann.
Jeg bestilte Eheim Compact 1000, og den har fungert helt strålende til mitt bruk, ja Den løfter vann til øverste kar i reolene uten problem. At det ikke går med turbotrykk gjør ikke noe, det er mer enn nok. Jeg har ikke så store kar som skal fylles, og så slipper jeg at innredningen blåses veggimellom ved påfylling

Det går raskt nok, synes jeg. Brukes omtrent daglig til et eller annet
Jeg har den samme Eheim-pumpa, og det går så det plystrer! Jeg angrer ikke på det kjøpet
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap