pumper til akvarium-utregning av...

hei, dette er kanskje et rart spørsmål men;
jeg lurer på hvordan jeg kan regne ut hva slags pumpe jeg kan ha til f.eks et akvarium på 100L. for på de fleste pumper står d jo hvor mange liter den tar i timen, men hvordan vet jeg hvor stort karet må være for de forskjellige pumpene?
Det står vanligvis på pumpene det også. De aller fleste som ligger ute for salg har en "for akvarier opp til ... " forklaring.
Jeg har hørt at du kan dele antall liter i timen på 4,så har du antall liter kar pumpen passer til.
Pumper
Det som står på pumpa er ofte riktig når den er helt ren, men det skal den jo ikke være når den er i bruk. Sats på ei pumpe som er hakket større enn det den er beregnet for. Har en mistanke om at du har sett på esken til AM-TOP innvendig pumpe. Har akkurat satt nedi noen selv, og ser nå at det ikke står noe om literantall de er beregnet for.
En annen skrev at han synes effekten av innvendig AM-TOP er mye bedre enn den utvendige. Da må vi ikke glemme at filteroverflaten i det utvendige vil være mye større, så man kan jo ikke sammenligne det direkte.
Disse innvendige filtrene har mye mindre filtersvamper enn for eksempel Eheim-filter. Prisforskjellen er stor på disse to pumpene, men men jeg ville gått for Eheim. (De jeg har satt inn nå er midlertidige fordi den utvendige pumpa er istykker akkurat nå.)
jeg har også hørt at man skal dele liter i timen på et tall, men det tallet var 3. så hvorfor akkurat 3 og 4?
Disse "formlene" er mye tull. Det er hvor stor belastning som er relevant, samt hvilket filtermateriale man velger.
Personlig driter jeg i hvor mange liter vann som pumpes, er dette for lite, setter jeg inn ett powerhead.

Til ett kar på 100L, ville jeg anbefalt Fluval 4+ med hel svamp, eller ett godt utvendig filter, fortrinsvis 2026 fra eheim. Du kan også bruke 2222, denne er på langt nær så effektiv som 2026, men det er en annen sak
Frank Angell
Til ett kar på 100L, ville jeg anbefalt [URLBLOCK1]med hel svamp

Med hel svamp regner jeg med vår kjære frank her mener å modifisere filteret etter Bjarne Sætrang sin oppskrift
Sondre
[QUOTE=Frank Angell]Til ett kar på 100L, ville jeg anbefalt [URLBLOCK1]med hel svamp

Med hel svamp regner jeg med vår kjære frank her mener å modifisere filteret etter Bjarne Sætrang sin oppskrift
Jupp
tuusen takk skal dere ha alle sammen...tror det ble litt klarere for meg..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap