Hjelp med Eheim-pumpe

Jeg har en Eheim 2010 som fulgte med 96-litern min, men jeg synes den gjør en dårlig jobb med å filtrere ut de små partiklene, og å ta møkk som ligger på bunnen.

Er det mulig å skru litt på den selv for å forbedre den?

PS: den drar 8,3 l/min eller 498 l/t
Dette er jo en eldre pumpe, som godt kan være en del slitt, og dermed ha mistet noe av futten.

Denne lille pumpa er nok også i minste laget til å filtrere vannet i ett kar av din størrelse. Ville derfor byttet denne ut først som sist.

Om du velger å beholde filteret, skjekk at det ikke er gjengrodd i kanalene vannet skal passere gjennom. Skjekk også at det ikke er tett rundt impelleren, og at filtersvampen faktisk passer i filteret. En del svamper trekker seg en del i hop når de er krystet X antall ganger, og partikler vil derfor "snike" seg forbi
Denne pumpa fulgte med i karet som ble kjøpt i høstferien i fjor, så modellen er gammel, men denne pumpa er så god som ny.

Lurte litt på om det var noen måte og modifisere den på, slik som med Fluval?
Tror det er vanskelig å modifisere denne, men har aldri studert dem på en sånn måte at jeg skal si noe bastant Er jo bare å prøve
Så sant så sant, og hvis den "tilfeldigvis" blir ødelagt kan jeg jo kjøpe for eks. en Fluval 4
Eller hvordan pumpe anbefales til 96 liter?
Har et trangt budsjett, så no container-stort med industriell pumpe er ikke aktuelt
Ville selv gått for en utvendig, men det forstår jeg jo at er lite aktuelt har selv en 2324 (mener jeg det er...) i en 96L, og denne funker strålende.

Om det er en innvendig du går for, er vel Fluval 3+ eller 4+ beste alternativ, vel å merke at man setter inn en hel svamp i stedet for de platene filteret normalt leveres med (se mer om dette i artikkelsamlinga)
Jepp, har lest artikkelen
Takk for hjelpa
Følg gjerne med under kjøp og salg Så nettopp en Fluval 404 til en billig penge
Denne er jo litt stor, men da har du jo filter den dagen du finner på å saffe ett 4 ganger så stort kar
Fluval 4+ er et høyt filter. Har en i min 152 ltr, og måtte lage en liten grop i hjørnet (laget med to stener) som filteret så passer ned i. Det går likevel nesten til overflaten. Akvariet er 40 cm høyt (utv.).

Aquaball filteret trenger runde filtermoduler med hull i midten. Sikkert mulig, men litt utfordrende å kutte til filter selv. Hver etasje trenger ny filtermodul. Den suger vannet inn gjennom filteret og opp i midten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap