Hvordan få klarere vann?

Jeg sliter med at det er mye partikler som svever rundt i karet. Vannet er ikke grumsete, men skulle gjerne fått enda litt klarere vann.

Karet er et Juwel 180 l. Original pumpe og filter ble byttet ut med en Eheim 2224, uten at vannet ble noe klarere av den grunn.
Som bunnsubstrat har jeg finkornet sand som både pansermaller og palettene konstant "roter" i.

Er partiklene prisen jeg må betale for å ha sand og fisker som graver?
Jeg hadde forventet at Eheim'en skulle gjøre en bedre jobb enn Juwel'en i forhold til filtrering av partiklene men det ser nesten ut som den fanger opp mindre....

Jeg har lurt litt på å legge inn Juwel-pumpa (uten filterboks) med fint blåfilter i motsatt hjørne av innsuget til Eheim'en for å hjelpe til å fjerne partiker. Men kan det bli litt mye strøm i forhold til plantene?

Eheim 2224 gir 500 l pr. min. og Juwel-pumpa (600 l) vil vel gi omtrent samme resultat med blåfilteret.

Noen som har noen formening?

Vennlig hilsen
Stian
Syntes du har valgt en litt liten pumpe til karet ditt, og dette er nok grunnen til at du opplever en del partikler i vannet.
Til ditt kar ville jeg nok hatt 2026 som mitt førstevalg av filter.
Har selv denne i ett diskuskar med samme størrelse, og der er det ikke mye partikler, på tross av heftig foring

For å få bukt med partiklene, er ett powerhead med svamp en grei løsning.
Selv bruker jeg JBL Proflow til slike formål, siden dem passer rett på de fleste powerhead (neppe juwel).
Stor ytre overflate til partikler er det også, slik at det ikke tettes så lett med planterester etc.

Hvor mye sirkulasjon du kan spandere på karet, er litt opp til deg selv, og hvilke fisker du har.
Selv kjører jeg med så høy vannbevegelse som mulig i mine kar (3400L\t i 375L, f.eks). Alle karene er å betrakte som selskapskar.

Så det er nok bare å kjøre på med det du har av filter Blir det for heftig, er det jo bare å sette inn en svakere pumpe.
Klart vann

Nå er den innvendige juwel-pumpa atter en gang hivd ut av karet. Ny utvendig pumpe er kjøpt inn for å erstatte 2224'en. Var veldig fristet til å kjøpe Eheim-pumpe men på grunn av pris og lovende ord her på forumet ble det heller en TetraTec 1200. Den har nå gått noen dager i karet. Det er fortsatt litt partikler i vannet, men vannet er krystallklart igjen slik det var tidligere. Det er liksom blitt litt mer stas å se på igjen. Fiskene ble litt forvirret med økt vannstrøm, men ser nå ut til å trives bedre igjen og funnet seg noen bakevjer når de vil slappe av litt
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap