T5 Lysrør

Hvilke T5 lysrør gir best fargegjengivelse på fisk?

Andreas Bjørvik
Er det noen som vet????

Andreas Bjørvik
Jeg ville valgt såkalte dagslysrør. Dvs. lysrør som gir et lys tilsvarende lyset midt på dagen. Disse har gjerne en fargetemperatur på 5000-7000(10000) Kelvin. Mao. et "naturlig" lys. Godt for planter, bra for fisken
Takk for svar.

Men hva brukes røde og blå lysrør til, Er det pga planter????

Andreas Bjørvik
Jeg har ett T5 28W 841 farge. Fungerer helt fint til mitt formål
Vet at mange er strålende fornøyd med D&D rørene Natur og Dagslys i kombinasjon.

Rødt\ blått lys? Tenker du på rene fargerør, eller rør med høyt spekter av disse fargene?
Blå rør brukes til å simulere nattlys, her er det viktig å begrense antall W, slik at ikke karet er flombelyst.
Jeg tenker på lysrør med høyt spekter av disse fargene. Rødt\Blått

Andreas Bjørvik
Stemmer at rør med mer rød\ blå tone er til plantene Gode planterør har store deler av sitt lysutbytte i disse bølgelengdene:
380-480nm (Violett-blå) og 600-680nm (orange-rød)
Ville ha sjekket med den beste elektriskbutikken i ditt område om de kunne ha skaffet Osram Lumilux FQ 39W/865 HO UNV1

Linken er ikke direkte til produktet, men bla deg ned i det første valget i menyen.

Når det gjelder " røde" lys, har jeg prøvd det nye Planta fra arcadia, jeg likte det ikke, alle fiskene så ut som de hadde kobber farge så jeg har byttet tilbake til natur og daylight.
Frank Angell
Vet at mange er strålende fornøyd med D&D rørene Natur og Dagslys i kombinasjon.

Så det er disse lysrørene som jeg bør få tak i??? Og ha som kombinasjon

Andreas Bjørvik

Det er denne kombinasjonen som er den mest vanlige. Jeg prøver å få tak på rene dagslys med 6500 Kelvin fra Elektriskbutikk for å slippe å betale 190 kroner stykket.
DD natur er mer rød/blå. DD dagslys er hvitere. Med bare rør med høy rød /blå andel tent som dette eller Aquarelle/triton o.l så synes jeg det ser litt rart ut.
DD dagslys sammen med Aquarelle har fungert fint hos meg. Jeg byttet ut 2x80 W DD dagslys i vår med et annet fabrikat og annen fargetemperatur, men det fungerer ikke. Går tilbake til DD dagslys når jeg setter opp karet på nytt i desember.

Hva med DD Aquablue?
Jeg synes resultatet med kombinasjon var uheldig med nature og dagslys. Det ble ikke riktig med for mye rødt i den ene delen av akvariet, grusen ble jo helt annet farge i den delen med nature røret, senere i det karet prøvde jeg http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=153&produktid=1327&Navn=08.%20T5%20Lysrør%20Ferskvann&HKatID=21]D+D Aquablue

det røret kan minne litt om aquarelle røret fra philips, kanskje noen merkbart blåere. Dessverre ser jeg Webzoo har bare den i 80 watt nå, før hadde de 24-39-54 watt også
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap