Fôringsautomater

For to-tre år siden kjøpte jeg 3st Eheim fôrautomater. Nå har to av dem konka og jeg bruker den siste som fôravlastning med discuspellets til H. zebraene mine.

Jeg er ikke helt fornøyd med designet og kunne tenke meg å skaffe noen nye automater til både ferie og generell avlastning i travle tider. Hovedproblemet med Eheim sin er at det er vanskelig å regulere mengde skikkelig. At den mangler nippel til luftslange er også svakt. Den innebygde vifta sviver bare de få sekundene trommelen roterer. Dette er nok til å holde fôret tørt, men gir ingen kjøling.

Hvilke alternativer finnes? Gjerne fra utenlandske nettbutikker.

I gamledager hadde jeg en 14 dagers greie med separate rom med måltider i. Denne fungerte ikke (kjøpte brukt), men konseptet er jo tiltalende.

http://www.ferplast.it/sv/pagina_242128.html]Ferplast sin ser jo fin ut. Mangler kobling til luftslange.

Noen som har prøvd denne?
Har aldri brukt fòrautomater selv, men jeg
fant noen her til deg, hos den tyske Underwater-world.de.
Vet ikke om de kan slå Eheims kvalitet, men...?
Nutramatic ser jo billig ut, men kanskje skinnet bedrar?
Der var det også et par automater. Takk Mona

Flere automater
Opplys oss gjerne om dine erfaringer, dersom du kommer over noe bedre enn Eheim sin automat, Håvard
Forautomater
Bruker Nutramatic 2X (4 stk) og Ferplast sin og alle gjør nytten. Hadde Eheim sin men den tok kvelden. Ferplast gir deg flere muligheter men har inntrykk av at enklest er best og selvfølgelig billigst.
Jeg bikker litt mot Ferplast sin.

Disse automatene med roterende doseringsmagasin... Finnes de fortsatt?
Forautomat med roterende kammer
Jeg har en automat fra Hydor. Den har roterende kammer og nippel for lufttilførsel. Jeg fikk den med akvariet da jeg fikk det. Automaten jeg har er ihvertfall 3 år gammel, men den ser akkurat ut som denne
Den fungerer kjempefint.
Hilsen Roar B
Den er det også Håvard. Fôret holder seg tørt og fint når automaten er koblet til ei luftpumpe, og fôrmengden kan justeres veldig bra også. Jeg bruker min i et lite kar på kjøkkenet og den gir 7-8 flak med fôr hver gang, når den er innstilt ned mot minimum. Har dessverre ikke funnet den i noen norsk nettbutikk. Den australske butikken jeg linket til, blir vel egentlig så langt unna som man kan komme.. Hehehe

Roar B.
vi har testet ferplast sin og hadde problemer med at det kom fukt og den ble stoppet til.

Det var da den først kom ut, så jeg vet ikke om de er blitt bedre nå (det vil jeg nesten tro)

Finnes det forresten For automat som kan ta både flak og f.eks. malletabletter?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap