Osram 965 Biolux lysrør- noe å ha?

I armaturet til den ene 85 literen stod det et lysrør fra før da jeg kjøpte det brukt. Det er merket med "Osram 965 Biolux", ingen Kelvin oppgitt.

Jeg lot det stå i mens jeg ventet på egne lysrør som var bestilt, og i de to ukene dukket det ikke opp noen alger eller annet muffens i akvariet det sto i. Kan ikke si planteveksten var noe å skryte av, men det er den jo aldri i mine akvarier Så lysrøret var iallefall ikke dårlig sånt sett, siden det ikke kom en eneste alge på den tiden (hverken brune, grønne eller hårete...).

Lurte på om dette er en type lysrør som er godt egnet for akvarier, og om det er mye brukt blant akvarister? Er det bra for plantene? Kjenner noen til Kelvin på dette? Det var forøvrig et pent lys i det, hverken for hvitt eller for gult.

Jeg ble litt interessert da jeg la merke til at det ikke fremmet noen algevekst (jeg har bøttevis med alger i flere andre kar...). Er det kanskje en ok idè å kjøpe flere av dem?

Siden jeg ikke aner hvor gammelt dette lysrøret er, har jeg tatt det ut. Det kan være flere år gammelt for alt jeg vet
Plussmedlem
Kjenner ikkje til lysrøret spesifikt, men meiner bestemt at 65 i "965" tyder at det er 6500 kelvin.
Osram 965 Biolux
Lysrøret er bra det..
965 betyr at det har en Ra index over 90% og 65 betyr 6500K

Men jeg tror det blir vanskelig å oppdrive tilsvarende rør, da jeg ikke finner det i Osram sin elektroniske katalog på nettet. I Norge kan en få tak i dette røret i 18, 36 og 58 watt. (30W må spesialbestilles av leverandør, uttak må skje i hele esker...)

Om lysrøret ditt ikke viser tegn til slitasje (mørke ender), så ville jeg brukt det. Lysrør som jeg har viser mørke ender etter et drøyt års bruk.

Jeg har selv et akvarie med 2 x 15W og sliter med å skaffe rimelige alternativer til akvariebruk. Alle rør som heter noe som 860, 865, 960, 965 er gode alternativer etter min mening. Helst rør med 9xx merking, men 8xx går greit og er ofte langt rimeligere.

Ra index bør være så høy som mulig for best mulig fargegjengivelse..
Helt greit rør egentlig Grei kelvin, høy RA, men lite tilgjengelig som lyskilde.
Røret finnes i katalogen GunnarO snakker om, bare en vet hvor en skal leite
Her er i alle fall spekteret med farger røret gir ===>

Masse knot for å legge dette ut, Osram støtter ikke linker, bildene er ett eller annet sært format som ikke noe annet en dem støtter osv....
Men ordet "Biolux", har ikke det noe å si? "Bio" får iallefall meg til å tenke i de baner at det er spesielt egnet for planteliv..? Jeg tenkte kanskje at Biolux da var ekstra godt egnet til akvariebruk f.eks., eller i drivhus?

Frank A:
Det ser ut til at det er høy andel av det grønne i lysspekteret på grafen du la ut? Om jeg ikke husker feil, er ikke akkurat det en av lysspekter-fargene planter ikke kan nyttiggjøre seg?
Det er i hovedsak to fargespekter plantene trives best ved:
380-480nm og 600-680nm. Som du ser av bildet, har røret ett temelig høyt score på det blå lyset, som faller inn under 380-400nm, men er ikke helt på topp når det gjelder rødt lysutbytte.

Grønt kjenner jeg ikke til at har en spesielt gunstig effekt på plantene, men det kan meget godt hende jeg tar feil.

Ta gjerne en titt i artikkelen om plantelys også
Nederst i denne kan du sammenligne dette med andre rør, og som du ser; det er ikke på topp, men heller ikke på bunn. Og de rørene som er nenvt er, er jo bare ett lite knippe av det som finnes tilgjengelig
Frank Angell
Grønt kjenner jeg ikke til at har en spesielt gunstig effekt på plantene, men det kan meget godt hende jeg tar feil.

I fotosyntesen er det blått og rødt lys som absorberes. Planten ser grønn ut for oss fordi den reflekterer det grønne lyset, derfor trenger man ikke så mye av det grønne lyset for plantevekstens del.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap