Eheim aquaball og filtervatt

Jeg fortsetter med idiotspørsmålene mine. Men sånn går det når man kjøper brukt utstyr og det ikke følger med bruksanvisning. Jeg har fått en Eheim Aquaball, samt en kilo filtervatt! Både Aquaball og filtervatt er ukjente faktorer for meg. Hvor mye skal jeg legge i filteret, og hvordan "danderer" man det best i ei slik pumpe?
Har en Aquaball (også kjøpt brukt, dårlig kjøp på QXL) som i dag står som ekstra i et kar så den er innkjørt når jeg trenger den..

Bruker standard Eheim filterpatron. Antar at filtervatt kan brukes, men har ikke brukt dette selv. Aquaball suger inn vann i åpningene i veggene i filterkammeret og gjennom filterpatronen (som har hull i midten) og opp gjennom senter. Er nok en liten utfordring å dandere vatt på den måten filteret er konstruert.

Jeg har kun én filtermodul da den andre var ødelagt da jeg fikk pumpen, så jeg bruker kun en filterpatron også. Det kan være flere etasjer i filteret, hver med en filterpatron.

2206 suger opp gjennom bunnen (tror jeg), 2208 har én etasje, 2210 har to og 2212 har tre etasjer. Den jeg har er en 2210, nedgradert til en 2208.

Har ikke noen bruksanvisning, men det finnes en tegning med delenummere hos Webzoo.
Bruk en egnet svamp, denne har vesentlig bedre funksjon i filteret, enn vatt. Det finnes, som Helge sier, egne svamper, ferdig formskåret til ditt filter.

Tipper at den forrige eieren kun brukte filtervatt, og så fort at dette var noe som måtte byttes ofte - svært ofte. Dette er jo noe som gir en voldsom ubalanse i akvariet, siden det aldri får opparbeidet seg en fungerende bakteriekultur.
For den del: det vil det aldri gjøre i filtervatt, denne er kun beregnet på å fjerne små partikler. (og å pusse glassene for alger )
Henger jeg på her jeg også...har en Eheim aquaball med 3 etasjer (2212 sikkert) som er kjøpt brukt.
Hva slags filterpatroner kan man kjøpe til disse da? Og hvor ofte må de skiftes? Kan man skifte en og en etasje, sånn at noen av filterbakteriene er itakt?

Fant disse på Tropefisk. Er noen av disse filterpatron? Hvilen bør jeg i så fall bestille?
Nina Weiseth
Henger jeg på her jeg også...har en Eheim aquaball med 3 etasjer (2212 sikkert) som er kjøpt brukt. Hva slags filterpatroner kan man kjøpe til disse da? Og hvor ofte må de skiftes? Kan man skifte en og en etasje, sånn at noen av filterbakteriene er itakt? Fant [URLBLOCK1] på Tropefisk. Er noen av disse filterpatron? Hvilen bør jeg i så fall bestille?

Du burde aldri skifte mer enn en "patron" av gangen, for å unngå at ting krasjer.

Jeg er litt usikker på hva som er hva av filtermassene Tropefisk har i lista.
Normalt sett ville jeg trodd at den til 72.- kroner (varenummer 730222) skulle være "hovedpatronene", mens filterplata med varenummer 730224 skulle være den i kassetten helt opp mot impelleren.
Men jeg får ikke prisene til å stemme med dette
Du får sende en mail til Tor å høre.

Selv ville jeg nok kjøpt meg ett stykke blåsvamp og klippet dette til selv. Det var noen interessant høye priser på disse svampestykkene, i alle fall
...Aquaball har også en liten beholder helt øverst der "ballen" er festet...Denne er fin og fylle med SubstratPro fra Eheim eller filtervatt, dersom du vil det...

...De "etasjene" har jeg flere ganger rengjort langt grundigere enn noen ville anbefalt her, men takket være den lille skuffen med SubstratPro så har det gått bra...Ser mest de etasjene som for-filter for å ta unna "det grøvste"...
Som en kurrositet kan jeg nevne at det mangler her sier, er svært lurt å tenke på.
Ehfisubstrat pro har "bare" 65 ganger så stor overflate til bakteriene som svampene i kassettene under.
Så selv om volumet i denne øverste kassetten er halvparten av lengre ned, vil en få en markakt bedret filtrering med å erstatte den grove 10ppi- svampen med substrater
Frank Angell
Som en kurrositet kan jeg nevne at det mangler her sier, er svært lurt å tenke på. (...)


...Du er ikke den første til å påpeke at det er en kuriositet når det kommer noe glupt fra denne kanten...

...Kan også legge til at jeg med stort hell har hatt kull i "inner-røret" på Aquaballen (altså det røret som går igjennom de svampene i etasjene), uten at det gikk noe særlig utover prestasjonen til pumpen...Veldig greit når man ikke har en ekstra skuff til kull for å kvitte seg med medesin-rester, etc...(Husk å fjerne kullet etter maks fire uker...Ja, jeg vet det har vært debattert, men det er svært sjelden behov for å ha det der noe lengre, uansett)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap