Filter i mindre kar

Hoi,

Nå funderer jeg litt på å kjøpe meg et AE helglass akvarie med armatur, på 54 liter, og kanskje ha som karantenekar, eventuelt ha litt planter her, eller lage elskovskar av det etterhvert Kan også kanskje ha en tetrastim her og flytte litt fra selskapskaret eller sånt. Men jeg har ikke plass til noe stort kar enda, så jeg tror ikke det blir større enn 54l, kanskje til nøds noe 70 liter aktig.

Da lurer jeg på en del ting. Jeg har jo Juwel kar som selskapskar, så jeg har vel mildt sagt ikke peiling på hva jeg skal velge av filtrering til et 54 liter, og hvordan det virker, og hva jeg trenger. Så forslag til dette tar jeg gjerne imot.

Forbanna litersyke, nå er den i gang
Ville nok selv valgt ett lite utvendig (Eheim 2222), men det er jo meg

Av innvendige er Fluval 2+ det jeg hadde gått for, eller bunnfilter. Sistnevnte tar meget lite plass, og du har da hele bunnen som filter. Ulempen? Du trenger grus i størrelse 3mm eller mer for å få dette til å fungere.
Ulempe2: Går strømmen, vil du miste sirkulasjonen i "filteret", og du får samme effekt som med ett utvendig filter som står uten sirkulasjon i over en times tid. Det er jo imidlertid en tanke mer arbeidskrevende å rense hele bunnlaget, kontra filtermassen i ett filter
Ok takker. Hmmm, tror ikke jeg går for bunnfilter da. Vurderer sand i dette karet også. Koster litt med en eheim ja, hvordan plasserer man disse praktisk da? Vet ikke helt hvordan utvendige funker
Plasser i skapet\ ved siden av skapet karet står på (eller hva du bruker til bord). Værre er det ikke

For å si litt mer om utvendig kontra innvendig:
Vanlivis bruker man efisubstrat pro til filermedium, denne har en overflate på 450m2 til bakteriene pr liter. Vanlig filtersvamp, har en overflate på ca 10m2 pr liter.
Man får altså grasat mye bedre biologisk kapasitet, vedlikeholdet reduseres med 90% eller så Det setter du, fiskene og livet i akvariet garantert pris på

I 2222, er det standariserte oppsettet:
Nederste kurv Efimech (kjeramikkrør), som skaper turbulens i vannet. Dette gjør at vannet fordeles jevnt over all filtermasse. Ett stykke blåsvamp over efimechen fjerner grove partikler.
Kurv 2 fylles med efusubstrat pro, og så har man finfilter over.

Selv har jeg brukt litt mindre efimech, og heller fylt nederste kurv med litt efisubstrat, for å gi ytterligere biologisk kapasitet.
Jeg renser aldri efisubstratet, kun blåsvampen\ efimechen. Disse renser jeg til gjenngjeld med fullt trykk på slangen, da det ikke her er mye bakterier som ellers er verdt å ta vare på.

I større filtre, med flere kurver, kan man godt ta å rense en av kurvene med skikkelig filtermasse, om det tetter seg.
Har selv renset en slik kurv i 2028 filtret, som har vært i drift i ca 3 år Kun efimech, finfilter og blåfilter gjøres noe med
Skal også innrømme at jeg har stjålet en del skikkelig skitten filtermasse fra dette filteret noen ganger, for å booste andre nystarta filtre
Så det er den boksen utfor, og slanger inn og ut av karet? Trodde man måtte ha det i en bøtte jeg :P

Det høres atskillig bedre ut med utvendig filter akkurat det med filtermateriale, ikke så fristende å roti neri gugga i Juwel filterboksen Får vurdere dette litt, er litt investering med et slikt filter, men samtidig er det sikkert verd pengene. Takker for info.
Du kan også kikke på Vitatech, som er Eheims samarbeids-filter med Vitakraft Finnes i flere størrelser.

Når jeg skal ha et slikt filter ferdig innkjørt på et blunk, tar jeg og rapper blåsvamp i et annet filter, klipper det opp, stapper det nedi Vitatech'en og setter det i drift. Fiks ferdig innkjørt på et øyeblikk.

Slik ser det ut:
[External Image]

Jeg anbefaler også utvendige Eheimfiltre, de sparer blant annet plass i akvariet og har alle de fordelene som Frank ramser opp. Tilfeldigvis er det en webbutikk som har disse på tilbud nå.



Da var det bestilt, yay Går det an å bruke den ene blå filtersvampen fra Juwel karet i den Eheimen også? For å kickstarte? Begynner å bli modent for å skifte ut (eller rense) en av dem likevel tror jeg.
Sleng alle Juwelsvampene i nederste kurv, og fjern dem etterhvert som filteret begynner å modnes (min 6 uker). Da kan du fylle på med efimech, denne har jo liten biologisk betydning uansett
Filteret var større enn på bildet gitt :P

For å kickstarte... jeg kan ikke ta alle svampene fra Juwel karet, da dør det jo, men jeg tenkte å skifte en av blåsvampene der, og slenge den i Eheimen med all gugga (i bunn?), og så slenge inn en fresh i Juwel karet. Eller faktisk to, for jeg har kasta ut grønnsvampen. Blir kanskje for lite gjennomstrømming i Juwelen da? Tenkte å oppgradere til 1000l pumpa der, orker ikke skifte til utvendig der også foreløpig

Er den ene svampen nok til å kickstarte det lille karet da? Det var vel spørsmålet

Gleder meg til å sette opp nytt kar nå gitt \o/
Det er jo gjerne sånn med bilder :p Var det 2222 du bestilte?

Hvor mange svamper er det i Juwelfilteret ditt (er det ikke 4+kull)? Ta max 50% av disse over i det nye filteret. Du får da en noe raskere oppstartssyklus, men ikke noe sånn helt ekstremt at karet er innflyttningsklart i mårra, men
Selv ville jeg nok tatt disse svampene nederst jeg også, og når de har gjort misjonen sin, er det jo bare å bytte dem ut med efimech.
(Snakker hele veien som om det er ett utvendig filter du har valgt, vet det)

Forsto ikke helt hva du mente med for lite gjennomstrømming i Juwelen? Å bytte ut møkkete svamper, vil jo bare øke gjennomstrømmingen
Takker for svar. Jeg får forklare bedre

Det var 2222 jeg kjøpte ja, den med filtermateriale. Noen poser med kuler og blått filter og hvit vatt til de skuffene.

Svampene som er i Juwelen nå er en grov og en fin blå + filtervatt, for jeg kasta den grønne. Så det er jo tynt. Det jeg tenkte da var å legge den ene blå i 2222en, og legge i en grov og en fin blå i Juwelen, slik at den får 3 blå + hvit vatt. Kullfilteret har jeg aldri brukt. Men da vil jo 2/3 av blåsvampene være nye, selv om det bare er 2 der nå, så jeg teknisk sett bare tar vekk 50% bakterier. Hvis du er med

Det var også det jeg mente med gjennomstrømningen, at 3 blå kontra 2 blå og en grønn som jeg hadde kanskje tar til seg mer gugg og blir tettere og mer belasta.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap