Hvordan bytte filter mest mulig smidig?

Hei jeg har i dag en Eheim 2224 som går i en 240 liter. Denne skal jeg flytte over i en ny 60-100 liter og flytte inn et nytt eheim 2028 filter i det store karet. Hvordan gjør jeg dette best? En ide som slo meg var å kjøre begge filtrene i 240-literen en uke eller to før jeg flytter det gamle ut. evt. samtidig å flytte halvparten av filtermaterialet fra den gamle til den nye. Tanken var å få ett ferdig innkjørt filter som jeg kunne sette i det nye karet for å få en raskere start her. Noen innspill?
Nå kjenner jeg ikke 2224, men jeg regner med at den har Eheim mech den også. Så om du tar ei kurv med mech fra den og plaserer i 2028en så er du omtrent i land. Skviser du i tillegg gugge fra platene og heller litt vann i fra bunnen av gammel pumpa ,over i den nye så tror jeg du kan anse den som startklar.
Det holder ikke å kjøre begge filterne samtidig i det ene karet bare en uke eller to. Det er altfor lite, du trenger minst fire-fem uker! Du ville fått nitritt-bombe i det nye.

Foreslår at du tømmer den flytende filtergørra fra det gamle over i det nye, smeller igjen lokket og kjører det i gang i det nye karet. Da får du med millioner av gode bakterier
Det gamle filteret har nok bakterier igjen i filtermediene (på kulene o.l.) så det greier seg fint.
Har selv gjort dette flere ganger, og det fungerer strålende.

Bare vær obs på å ikke overfòre i starten, inntil du har fått sett at alt fungerer og at begge filterne har god kapasitet enda.
Ville selv tatt gugga som Mona nevner, og all filtermassen fra den ene kurven (denne har tre kurver, ikke sant?).
Du får da en noe redusert kapasitet i dette filteret, og på ingen måte full kapasitet i 2028. Men det hjelper godt.

Antar forresten at Arne Kristian mener efisubstrat, og ikke mech Mech er kjeramikkrør som huser meget lite bakterier, i motsetting til efisubstrat
Takk for gode svar, men jeg lurer ennå litt

1. Er "gugga" det grumsevannet som er i filteret når jeg har tatt ut kurvene?
2. Det er to kurver i 2224 en med mech og en med efisubstrat. Det er vell tre i 2028? Vil 2028-filteret ha like bra kapasitet som 2224 hvis jeg flytter alt substratet?
3. Hvor mye "startet" substrat er det vanlig å låne for å starte opp det andre filteret jeg skal ha i det nye akvariet?
Kurvene i 2028 er dobbelt så store som i proI serien, så det går med dobbelt så mye filtermasse. Tar du all filtermassen fra 2224, står du jo igjen med ett kar fullstendig uten biologisk kapasitet (blodferskt), og det er vel ikke ønskelig?
Å låne mer enn 50% av filtermassen er ikke noe jeg anbefaler, selv om 50% utgjør bare 25% av det totale filtervolumet i 2028.

Gugga er vannet med gørr fra bunnen av filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap