Hvordan regner man ut sirkulasjonskapasiteten i karet til meter pr. sekund?

Hei!

Om det ikke er et teknisk spørsmål så er det iallefall et teoretisk spørsmål, så jeg prøver meg med en tråd her likevel...

Jeg har et kar på 250l med en pumpe som har en kapasitet på 1000l i timen.
Hvordan regner man ut hvor stor kraftig strøm man har i akvariet målt i meter pr. sekund?

Mvh.
Karsten
ikke at jeg er noen kløpper i matte , men hvis du deler 1000 på antal sek som det er i en time får du vel svaret tror jeg
Det er nok ikke så enkelt, for da finner man bare ut hvor mye vann som går igjennom pumpen pr. sekund uavhengig av hvor mye vann du har i akvariet.
Det er ett vanskelig regnestykke, vil jeg tro, der mange faktore spiller inn.

Rent teoretisk flytter du jo så så mange liter vann i sekundet, (om det i det hele tatt er snakk om liter da ), med så kommer faktore som hindringer, spredning av stråle, vannoverflate etc.
Hvor mange meter\ cm i sekundet vannet beveger seg, vil du fort se er ulikt fra område, til område i karet.
Tror egentlig ikke det er mulig å regne ut dette så nøyaktig som du kanskje ønsker

Men jeg lurer fælt på hva du skal med disse tallene?
Som nevnt tidligere er det nok umulig å beregne strømmen i karet da dette er avhengig av uendelig mange variabler. Men farten i gjennom slangen er jo en annen sak.

Steg 1 antall liter i sekundet:
Pumpen gir 1000 liter i timen, en time er 3600 sekunder

1000/3600 = 0,278 liter i sekundet.

Steg 2 størrelsen på slangen:
Vi antar at diameteren på slangen er 16 mm noe som gir et areal på pi * 8^2 = 64 mm^2

Steg 3 antall meter i sekundet:

0,27 liter er det samme som 0,27 dm^3
Siden slangen er målt i millimeter ganger vi med en million og får
278000 mm^3

vannmengde i sekundet delt på arealet av slangen
278000 mm^3 / 64 mm^2 = 4343 mm

Noe som gir 4,34 meter i sekundet.

Så da har du ett tall selv om det nok ikke kan brukes til noe....
Takk for svar Bror

Siden du åpenbart er mer matematisk anlagt enn meg så lurte jeg på om du kunne hjelpe meg litt til.

Hvis vi skal regne om til meter pr. minutt og vi regner med arealet av akvariet mitt istedenfor slangen hva blir det da?

Pumpe 1000/60 = 16,67 liter i minuttet

Areal akvariet den veien vannet skal "renne" er 60cm x 60cm = 3600cm2
Frank Angell
Men jeg lurer fælt på hva du skal med disse tallene?


Hehe..nå kan du lure nå
Jeg er en sånn sær killiot som tenkte å gjøre litt research før anskaffet meg ny killi. Vil gjerne ha lampeøyer av en eller annen sort i 250l min, og i den forbindelse har det kommet meg for øret at disse artene som en tommelfingerregel trives best i vann med opptil 10m strøm pr. minutt.

På grunn av mitt kroniske korttidshukomelsestap kom jeg til skade for å spørre om meter pr. sekund istedenfor meter pr. minutt......men sånt skjer!
Hei igjen, du må nok regne med volum men hvis vi tar et snitt på 60 x 60 x 1cm av vannet så blir det jo fortsatt 3600 cm3 som tilsvarer 3,6 liter. Du vil teoretisk bytte dette vannet 16,67/3,6 = 4,63 ganger i minuttet som delt på 0,6 m vil gi en fart på 7,71 meter i minuttet.

Det skal jo sies at der vannet kommer ut vil det skapes endel turbulens som vil bremse vannet mye så igjen har vi ett teoretisk tall som nok ikke kan brukes til mye

En måte å måle hastigheten på vannet er jo å slippe en isoporkule eller noe som stikker så langt ned i vannet som du vil ha strømmen og måle tiden denne bruker på å krysse karet, dele tiden på lengden i meter så får du farten i meter/sekund. Hvis du igjen ganger dette med 60 får du farten i meter i minuttet. Innen marinteknikken er jo bølgetanker ennå utbredt så en slik reel test vil nok gi ett rettere resultat en noen beregninger

Sånn for kuriositetens skyld..... hvis du skal flytte vannet i helekaret på 250 l en meter trenger du 250l * 0.6m(lengden vannet beveger seg i karet = 150 liter med vann, ganger 10 meter ganger 60 minutter vil gi 90000 liter i timen.
Bror
Sånn for kuriositetens skyld..... hvis du skal flytte vannet i helekaret på 250 l en meter trenger du 250l * 0.6m(lengden vannet beveger seg i karet = 150 liter med vann, ganger 10 meter ganger 60 minutter vil gi 90000 liter i timen.


Det er selvfølgelig delt på lengden så 250 / 0,6 = 416 liter som gir 249600 liter i timen.


Bror
Det er selvfølgelig delt på lengden så 250 / 0,6 = 416 liter som gir 249600 liter i timen.

Og da trenger du vel en heavy waterjet, og noen hundre hester for å drive dette

Tror ikke du skal tenke så mye på dette med hastighet til killiene. Noen områder i karet er hurtigstrømmende, andre er mer rolige. Fiskene plasserer seg der det passer stjerten dem best uansett
Tusen, tusen takk for hjelpen, Bror.

Rene kinderegget det her
Da har jeg fått tilfredstilt nyskjerrigheten, blitt litt klokere og jeg kan ha lampeøyer i karet mitt.

Jippi!

Flott å høre at du kan ha lampeøyer oppi der, Goophy
Regner med at det blir killimøte hos deg når du får dem, hehe ?
Frank Angell
Tror ikke du skal tenke så mye på dette med hastighet til killiene. Noen områder i karet er hurtigstrømmende, andre er mer rolige. Fiskene plasserer seg der det passer stjerten dem best uansett ;)


Jeg er enig med deg på dette punktet, men det er lurt å drive litt research uansett. Killier lever ikke så lenge og hvis jeg skal lykkes med reproduksjon så må forholdene være oppmot optimale.
Malldrian
Flott å høre at du kan ha lampeøyer oppi der, Goophy :-) Regner med at det blir killimøte hos deg når du får dem, hehe :-D?


Ja det er ikke noe problemn Det må først bli om et kvartal.
Foreløpig har jeg bestilt ny filtermasse + nytt slangesystem til eheim 2250 pumpa mi. Tipper at jeg får delene utpå nyåret en gang. Så tar det ca. en måned å starte karet.

Har du forresten noen forslag til lampeøyer bortsett fra Lamprichtys tanganicanus?
Hmm.. hvis jeg skulle ha valgt, måtte det bli en større stim av denne:
Aplocheilichtys Normani
Jeg har aldri sett den, men kan tenke meg at den ser fantastisk ut dersom du får tak i mange nok og de stimer rundt med lysende øyne
Hmmm.... kanskje det....blir dyrt det der. Må minst ha en stim på 30-40 stykker, eller 60-80 lysende øyer
Tror det hadde blitt sinnsykt fint. Trenger forresten litt ekstra belysning i stua så det kommer godt med...hehe...

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap