Lysrør og sugekopper (nei, ikke samtidig)

Jeg har to kjappe spørsmål:

1. Kan noen gi en redegjørelse for dette med T5- og T8-begrepene når det gjelder lysrør? Jeg skjønner ikke helt hva dette egentlig er.

2. Idiotspørsmål: hva i alle dager gjør man når man har kjøpt utstyr som har for svake sugekopper? Jeg har kjøpt ei Micra sirkulasjonspumpe, og den nekter å holde seg sugd fast til akvarieveggen. Jeg har en gang for flere år siden også hatt ei filterpumpe fra Micra, og jeg husker jeg også hadde problemer med å få den til å henge fast. Noe sier meg at Micra forsøker å spare penger på små sugekopper...
T8 lysrør er 26mm tykke, og er den vanligste typen lysrør. Dette gjennspeiler utvalget av ulike rør, finnes hundrevis av ulike rør, fra ulike produsenter.
T8 kan drives på to måter; med tradisjonell balast, kombinert med en tenner. Dette er en ueffektiv måte å drive lysrør på, og medfører mindre lysutbytte samtidig som denne måten fortere "sliter ut" røret.
Nyere armaturer, med elektronisk forkobling, trenger ikke tenneren. Disse rørene tenner uten de tradisjonelle blinkene.
Å drive T8 elektronisk, øker effektkiviteten med 10-15% (avhengi av kvalitet på både rør og forkobling), og øker levealderen på røret med ca 25%.

T5 er en nyere standard, som har tynnere rør. I tillegg er det flere typer klassifiseringer på slike rør, i akvarieverden benytter vi HO-standarden (High Output). Her finnes det rør på 24W (549mm), 39W (849mm), 49 (1449mm), 54W (1119mm) og 80W (1449mm).
T5-rørene har flere W pr cm rør, enn T8, og man får derfor mere lys på den plassen som er tilgjengelig. Sammenlign gjerne T8 på 58W (1500mm) med T5 80W (1449mm). Da ser du fort forskjellen på over 25% mer lys pr cm.
I tillegg til dette, leverer T5 mere lys pr W som benyttes, ca 25% mer enn T8 med elektronisk forkobling.

På grunn av dette, er det i mine øyne etterhvert vanskelig å snakke om W pr liter vann i akvariresammenheng.
0,5W T8 med tradisjonell balast, kan ikke sammenlignes med 0,5W T5. Vi snakker om en forskjell på minst 35%, og da blir det fort rot i systemet

Når det gjelder sugekopper som ikke suger, er dette noe jeg stadig plages med... Slett ikke alle produsentene greier å lage like gode gummi-blandinger, og da får man fort en stiv og ubrukelig sugekopp.
Noen ganger hjelper det å mykgjøre den ødelagte sygekoppen i varmt vann, men dette er en kortvaring løsning etter min erfaring.

Det finnes ett stort utvalg av sugekopper til utbytting, så det er absolutt håp om å finne en som kan erstatte de ødelagte. Ta med den som ikke duger, til en akvabutikk, mange av disse har ett anstendig utvalg av sugekopper gjemt i en skuff
Takker for et meget grundig og utfyllende svar

Når det gjelder sugekoppene, er det faktisk en helt ny sirkulasjonspumpe, og dermed også nye sugekopper. Det er bare produsenten som bruker for små/for dårlige sugekopper! De er ca. 1 cm i diameter! Blæh! Jeg mener å huske at disse sugekoppene er festet ved at man presser dem inn i små hull i pumpa. Er det sannsynlig å få tak i bedre sugekopper som vil passe i ei slik pumpe? Det er ikke akkurat av de mest kjente merkene.
Slike sugekopper skulle være en lett match å finne Mål lengden på tappene, og diameter på stamme\ kule, så har du infoen du trenger.

Tror de sugekoppene jeg har i søkk og kav av, til rørene til Eheimpumper, blir for store om dine sugekopper er så små i utgangspunktet
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap