Utvendig filter

Lurer på å kjøpe meg ei utvendig pumpe enten ei Tetra Tec 700 eller ei Eheim Pro I 2224. noen som kan si hvilken som er best ?
akvariet er på 140 l

S.E
Begge filtrene er gode filtre, hvilket man velger er ofte mer ett spørsmål om hvilket merke man foretrekker, kontra hvilket som er best.

Eheim-filteret har eksistert i relativt lang tid, og det er ikke ofte jeg har vært borti alvrolige feil med disse. Jeg anser derfor denne pumpeserien som svært pålitelig.
Tetra sitt filter er relativt ferskt på markedet, men dette er ett filter som mange roser høyt.
Selv har jeg flere ganger vurdert Tetra sine utvendige, men tørr liksom ikke helt. Har ikke alt for gode erfaringer med annet Tetra-utstyr, og dette henger liksom igjen som en mørk sky over navnet.

Eheim filtre har jeg derimot gode erfaringer med, og valget faller hver gang på dette merket. Er sikkert en skikkelig pingle, innrømmer gjerne det

Når det gjelder disse to filtrene sett opp mot hverandre, har Tetra ett merkbart større filtervolum. Om en utnytter dette volumet med skikkelig filtermasse, i stedet for allverdens dilldall (kull, blåsvamper osv), får man ett filter med høyere biologisk kapasitet enn 2224. Prisen havner ca på det samme, siden man bør ha noe filtermasse i stedet for det som følger med Tetra-filteret.

Så både pris, biologisk kapasitet, gjennomstrømming er temmelig likt, totalt sett, for disse filtrene.

Selv ville jeg nok gått for noe som her hakket bedre, og lettere å ha med å gjøre. Har en stor forkjærlighet for Eheims ProII-serien 2026 passer ypperlig til det karet ditt
Lenker rett til ett komplett med filtermassen, som er 60 kroner dyrere enn det uten. Altså meget billig filtermasse
takk for svaret.. men jeg spør spør sikkert litt dumt men hva består filtermasse av ? har ikke så mye greie på dette... det står at filteret leverse med komplett fliltermatrialer. (Tetra Pro)

S.E
Det finnes en rekke ulike filtermasser, enkelte er bedre som mekanisk filtermasse (partikkelfjerning, men ikke så mye nedbryting), andre er bedre som biologiske filtermasser.
Tar ikke dette med anaerobe, absorberende etc her.

Blåsvamp, og filtervatt, er noe som brukes mye i en del filtre. Dette har en flott egenskap til å fjerne henholdsvis store og små partikler. Man bør derfor ha litt av dette i ett filter, men ikke for mye.

Bioballer er ett syntetisk filtermedium, som har stor overflate til bakteriene. Hvor stor det er på Tetra sin, må jeg rett å slett si at jeg ikke har filla peiling på.
Personlig har jeg aldri helt forstått hvorfor bioballer er så bra, for meg virker det som det er alt for mye tomrom rundt disse. Jeg frykter rett å slett at man ikke utnytter volumet optimalt.

Selv setter jeg opp alle filtre etter denne modellen:
Første kurven som har kontakt med vannet, skal fjerne store partikler, og skape god turbulens i filteret. Partiklene fjerner jeg ved å benytte en plate med blåfilter, turbulens skapes ved å ha biter av kjeramikkrør i bunnen av filteret (inne i kurven, ikke rett i bøtta). Det finnes ulike typer kjeramikkrør, enkelte har biologisk overflate, andre er harde, og gir kun turbulens. Eksempel på sistnevnte er Eheim Efimech.
Ut i fra bilder jeg har sett av Tetra sine ringer, er disse halvporøse, dvs at de har noe effekt i nedbrytingen. Dette vil tette ringene raskere enn harde ringer, og hyppigere rens er nok ett resultat av dette.
I kurvene over den med ringer, bruker jeg utelukkende Eheim Efisubstrat. Dette er ett kulebassert filtermedium, med en overfalte på 450m2 pr liter.
Over dette igjen, har jeg ett tynt lag med filtervatt.

I ett filter som 2224, vil man med dette oppsettet få omlag 700m2 med plass til bakterier.

Slik det ser ut fra intstruksjonsboka til Tetra-filteret, har dette følgende oppbygging:
Ringer i bunn, så svamp. Deretter bioballer, kullfilter, og så finfilter.
For meg virker det som ganske ueffektiv utnyttelse av liten plass, jeg ville nok kjørt med biologisk filtermasse i 2\3 av filteret, ikke 1\3 som det her gjøres.
Kullfiltreringen er i alle fall helt bortkasta

Men om du vil, er det jo ingen som hindrer deg i å bruke ett annet filteroppsett\filtermedium enn det tetra selv foreslår
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap