Effektiv pumpe til 110L

Hei

110L akvarium.

Jeg er på jakt etter en relativt rimelig pumpe, som er kraftig nok til å ta bunnfall som er litt større en hva som er vanlig i andre akvarier. Noen tips?

Forresten, flott side - letet lenge etter noe slikt som dette.

Edit: klipp og lim
Til ett kar på over 100L, anbefaler jeg egentlig utvendige filtre. Dette er uten unntak beste filtreringen man kan ha, uten å ete opp halve volumet i karet.

Men så var det rimelig da... Beste innvendige filtre er etter min mening Fluval sine filtre. Fluval 3+, eller 4+, skal greie å ta unna bra med dritt fra karet ditt. Modifiser gjerne filteret slik Bjarne beskreiv i en artikkel du finner i artikkelsamlinga (gjør det selv - annet). Du får da ett rimelig, og godt filter, som ikke stjeler for mye plass.

Men du kan neppe beregne at filteret tar seg av alt bunnfallet, uten at du selv tilrettelegger for dette Alle planter, stein og røtter vil skape områder som det er lite vannbevegelse rundt, og her samler dritten seg.
Ok - kan du hjelpe meg med å finne en artikkel som omhandler utvendige filter?

Takk for hjelp!
Vi har ikke noen egen artikkel om utvendige filtre, men kan svare på de spørsmålene du har
Du kan jo lese litt om Eheims ProII-serie i denne tråden jeg nylig startet
hei
tenkte jeg bare skulle tipse deg om noen utvendige filtre.http://www.webzoo.no/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=39&katID=220
bruker selv eheim pro 2026,utrolig stillegående å effektivt.får du yngel i karet som du helst ikke vil forsvinne inn i filteret e det bare å trekke en filtersvamp over innsuget,enkelt.utvendig filter er mye lettere å ha rense å,slipper du stå å grave oppi karet å halve skitten renner ut av filteret igjen mens du tar det opp.
p.s skikkelig bra deal det på webzoo siden du å får med innmaten substrat e det beste filtermedie du kan få å det varer lengre enn svampfiltre.
Du frank,har du noen erfaring med pro 3 serien til eheim som nettopp er komt?syntes de filtrene frister veldig med alle duppedittene du får med (håper det var greit jeg stilte spørsmål her)
Helt i orden loki.

Ad det med vannstrømmen er nærmest ikke-eksisterende bak røtter og stein har jeg jeg problem. Har riktignok endel fisk som klarer seg uten den mengden mangroverøtter og plastplanter jeg har, men jeg har også et annet dyr i vannet som trenger et miljø mer preget av sump og røtter.

Er det verdt å forsøke å modifisere et filter med et slangesystem som gjør det i stand til å suge vann fra flere steder på en gang? Med litt silikon, plast og slanger, burde det vel la seg gjøre?

Frank: Leser gjennom artikkelen din nå. Mye bra, skal ta det med meg videre.
hvis du har problemer med strøm i vannet e jo det bare å prøve et powerhead,kjøpte nettopp meg en sånn http://tropefisk.no/shop/default.asp den filtrerer 650 l i timen å er stillegående.koster bare 250,- du kan jo å bare feste et filter på denne som ett billig alternativ. Jeg ble så fornøyd med pumpen jeg bestilte to til til andre akvarier jeg har ;p men tviler på du trenger dette kjøper du feks eheim pro 2 2026 ,lager bra strøm i karet ditt det.
Kan du poste linken en gang til?
søk bare på Eheim powerhead 1212 hos tropefisk.no
så de var utsolgt der menne kanskje du finner den i en dyrebutikk hos deg?slipper du alt det med posten ivertfall.
så foresten at pumpen eheim 1212 til 250,-er den samme som eheim AquaBall 2212 til 497.- eneste forskjell e at du ikke fikk med filter i sånne bokser. å en filter svamp får du for under hundrelappen som og er bedre i mine øyne siden yngel å sånn ikke blir sugd inn i svampen bruker selv jbl sitt proflow clear filter,passer fint.skulle bare hatt en lengre innsugsrør til filteret fra pumpen.(filter er ca 15cm,pumpeinnsugningsrør er ca 8cm)
Kjenner ikke ProIII serien annet enn fra papiret. Venter på en 2080, men det er kanskje ikke denne du lurer mest på?
ProIII serien ble mystisk nok delt inn i en ny kategori, ProIIIE er de nyeste filtrene med masse dupeditter.

Selv syntes jeg det blir mye å betale for funksjoner jeg egentlig ikke trenger. Trenger for eksempel ikke ett LED-display til å fortelle meg når det er på tide å rense filteret Tviler på at jeg hadde vært enig for den del :p

Noe jeg anser som både en fordel, og en ulempe med de mer moderne filtrene, er elektronikken som regulerer hvor mye guffe pumpa skal gå på.
Etterhvert som filteret blir tettere og tettere, vil motoren jobbe hardere for å sirkulere vannet.
Om da en, eller flere tetteringer begynner å bli slitne, vil pumpa trekke falskluft. Dette setter panikken i eieren, i tillegg til at det på sikt skader både tetteringer og impeller.
Opplevde nylig at 2026-filteret mitt var så potte tett at det trakk falskluft (ikke det filteret jeg har en egen falsk-luft-tråd om). Filtermassen var så møkkete, at vannet i tønna ikke rant gjennom i det hele tatt :p

Tentative
Er det verdt å forsøke å modifisere et filter med et slangesystem som gjør det i stand til å suge vann fra flere steder på en gang? Med litt silikon, plast og slanger, burde det vel la seg gjøre?

Tror det vanskelig skal la seg gjøre å ordne noe slikt. Er det forskell på motstanden i slangene (bøyer, lengder etc), vil du få ujenvt sug. I tillegg vil åpne slanger suge til seg både fisk og sand\ grus.

Ville heller satt inn mer sirkulasjon ved bunnen, rett å slett for å oppheve de stille områdene.
Merket meget god forskjell i 375litern, etter at jeg gikk fra 1000L\t powerhead, til 2500L\t. Ser ikke antydning til dritt langs bunnen lengre
Frank Angell
Ville heller satt inn mer sirkulasjon ved bunnen, rett å slett for å oppheve de stille områdene.


Altså å sette pumpen på full guffe, og la momentet ordne resten?
Fiskene jeg har i akvariet svømme uhindre forbi innsuget til pumpen jeg har, men det blir vel større kraft om innsug(ene) gjøres mindre med hjelp av slanger.

Jeg får gå til innkjøp av en ny pumpe og se om den ordner problemet, event kan jeg bruke to pumper som virker på hver sin side av røttene.
Jupp var nok den 2080 som var i kikkerten,var ikke så gale pris på heller. Så litt mer på de andre menne kom fram til samme konklusjon som deg.Tror rett å slett jeg bare bestiller meg en 2080 fra webzoo nå med en gang.(Selv om Dama sier nei å jeg sier jo*sukk*...så da må det bare bli jo ;P )*handle*
ah glem det..solgt.....
Tentative
Altså å sette pumpen på full guffe, og la momentet ordne resten? Fiskene jeg har i akvariet svømme uhindre forbi innsuget til pumpen jeg har, men det blir vel større kraft om innsug(ene) gjøres mindre med hjelp av slanger. Jeg får gå til innkjøp av en ny pumpe og se om den ordner problemet, event kan jeg bruke to pumper som virker på hver sin side av røttene.

Det du kan gjøre, er å sette ett vanlig pumpehode (f.eks maxijet) opp ned, med en JBL Proflow svamp på. Du får da god bevegelse i bunnen av karet
Takk uansett. Nå vet jeg hvertfall hva jeg skal lete etter
Frank Angell
Det du kan gjøre, er å sette ett vanlig pumpehode (f.eks maxijet) opp ned, med en JBL Proflow svamp på. Du får da god bevegelse i bunnen av karet ;)


Hva vil skje dersom jeg forsøker å sette hele pumpen på hodet da? Vil dette ha noe innvirkning på maskineriet?
loki
Jupp var nok den 2080 som var i kikkerten,var ikke så gale pris på heller. ;)Så litt mer på de andre menne kom fram til samme konklusjon som deg.Tror rett å slett jeg bare bestiller meg en 2080 fra webzoo nå med en gang.(Selv om Dama sier nei å jeg sier jo*sukk*...så da må det bare bli jo ;P )*handle*

2080 skal være en av de mest geniale Eheimene, med tanke på filterkapasitet og brukervennlighet, uten masse dill-dall Er utelukkende derfor jeg har valgt denne, vurderte 2180, men denne er ennå ett stykke unna våre landegrenser (og blir sikkert d-d-d-dyyyr).

Ser ut som du må vente litt på det filteret fra Webzoo, lageret er vist tomt.
Vet at Tropefisk har dette inne, om det haster
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap