Må ha ny utvendig pumpe. Forslag?

I kveld tok eheimen vår totalt kvelden. Den lekker som en sil. Det var vann i en meters omkrets rund akvariet, og jeg priser meg lykkelig for at dette skjedde i dag, når jeg var våken og hjemme.
Nå må vi ha en ny utvendig pumpe. Minimum 1000 l/t (helst 1500). Karet den skal være i er et Juwel Rio 400 l. Har den originale Juwel pumpen i karet, en innvendig Fluval 1100 l/t samt en sirkulasjonspumpe, men vi vil ha et bøttefilter siden de er suverene på å fjerne små partikler fra vannet. Tenker også på L-mallene våre, som trives med god filtrering og sirkulasjon.

Har dere forslag til hvilken pumpe jeg bør kjøpe? Den må være så stille som mulig, for vi har akvariet rett ved go´stolen ;0)

Tar mer enn gjerne imot tips om hvor de har beste priser på slikt også (helst i Oslo-området).


Hvorfor bytte den ut?? Det finnes jo en hel telefonkatalog med reservedeler å få til den pumpa. Det kan sikkert alle akvarieforretninger i landet skaffe deg også. Hvis du allikevel skal bytte finnes det masse flotte pumper å velge mellom. Spørs jo litt på prisklassen du vil legge deg på da. Jeg har personlig en Tetratec Ex 1200 i mitt 375 liters malawikar, og den fungerer knirkefritt. Stillegående, bra filterkapasitet og god gjennomstrømning. I tillegg er det vel utvilsomt det rimeligste filteret i sin størrelse på markedet. 1219 kr hos tropefisk.no . Har også en 12 år gammel Eheim i mitt 170 liter. Fungerer knirkefritt den også. Mange skryter av Fluval FX også. Tviler ikke på at det er et godt filter. JBL og Am-top tror jeg nok det finnes noe flere "mandags-pumper" av. Jeg har iallefall ikke noen god erfaring med noen av de, selv om det sikkert finnes haugevis av folk som mener det motsatte. Uansett jeg tror nok Eheim fortsatt er i særklasse hva holdbarhet angår.
En eheim 2028 er ikke å forakte til dette karet, eller en 2080 om du føler deg spandabel.

Men jeg er helt enig med Pettern, hvorfor i alle dager bytte hele sulamitten, når du bare kan bytte de defekte delene? Se gjerne denne tråden jeg startet, der finner du artikkelnummer, og eventuelle andre modeller med samme deler. Det lønner seg uten tvil å reparere, i stedet for å bytte hele greia.

Hvor lekker den forresten?
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap