Skifte av aksling med støtteforinger til eheim 2229.

Hei!


Etter et strømbrudd så jeg at en del på min pumpe var knekt.
Det er en hvit "splint" som ligger inne i propellen, og jeg mener det er Artikkelnummer 7444400, aksling med støtteforinger.
Jeg fant en flott oversikt over reservedeler som Frank A hadde lagt ut.

Det jeg lurer på er om denne delen er vanskelig å skifte?

pumpa går fortsatt, men den bråker noe veldig og det kommer ut mye luft sammen med vannet som pumpes ut.

Er det og noen som har noen anelse om hva en slik del koster og hvor den kan bestilles?

Takker for svar
deler til eheim 2229
Hei knutiano,
hadde omtrent samme problem som deg tidligere,
fant ut at akslingen måtte skiftet pga. mye støy fra pumpa...

Dette bør du gjøre fortest mulig for å unngå at du ødelegger pumpa.
Den hvite akslingen min var så slitt at når jeg tok den ut for å se på den, så knakk den med en gang. De fleste butikker som selger Eheim pumper har deler, samt jeg vet Webzoo har deler inne, ring til dem så kan du nok få deler tilsendt ekspress...

Det er ganske lett å skifte disse, ihverfall på min 2217, ta av lokket på pumpa, ta av lokket som ligger over impelleren, ta ut denne og skift begge støtteforingene, samt akslingen.. jeg skiftet impeller også i samme slengen, da dette ikke ble så mye dyrere.
Tusen takk for kjapt svar og flott oppskrift på skifting!

Da skal vel til og med jeg med 10 tommeltotter greie å skifte den. hehe

Akslingen er yhyre viktig. Uten denne vil impelleren danse tango, og rett å slett skade både seg selv, og motoren. Impeller er lett å bytte. og billig, mens motoren er ggggrisedyr (ca ny pumpepris).

Jeg anbefaler ikke bruk av pumpen til du har fått tak i ny aksling. Denne kan sikkert sendes som brev, om du ikke får tak i denne lokalt.

I nødsfall, kan en erstatte akslingen med f.eks en trepinne i samme lengden, eller ett metall som tåler vannet over den korte tiden (ikke kobber\ alu!!!)
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap