pH-meter, finnes det et multi-meter?

Finnes det et elektronisk Multi-meter som måler alle de nødvendige vannverdiene? Eller iallefall flere av dem?
Regner med du tenker på No2, KH og DH og sånt, og det har jeg ikke sett personlig. Mitt er vel ph og temp, så fins det et som har ppm også, som vel kan omregnes til DH hvis jeg ikke tar helt feil.

Regner med det har noe med metoden man finner ut ting, og hva slags type stoffer man skal finne ut av påvirker tilgjengeligheten av dette.
ok, takk for svar.
Stemmer det at man må bruke en hel pose kalibreringspulver hver gang man måler? I så tilfelle vil det vel lønne seg med dråpetester...?
Når jeg har hatt min væske oppi shotglass så har jeg bare hatt nok til å få kalibrert, men jeg ville nok ikke latt en slik pose stå åpnet for lenge uansett.

Du trenger å kalibrere hver måned ca. med sånn helt grei bruk. Gjør du det veldig ofte, typisk 20 ganger i uka, så kan det være en ide å gjøre oftere. Men ikke HVER måling, trenger du så nøyaktig ph måling?

Husk å skylle mellom forskjellige kar bare.
Neida... Er bare helt grønn når det gjelder sånne apparater. Kalibrering er altså ikke selve målingen, men finjustering av apparatet?
Lurer bare på om det har noe for seg å skaffe seg et sånt apparat....
Kalibrering er et generelt ord for å justere til rett innstilling kan man si ja. Og slik kalibreringsvæske fins det flasker av, litt rimeligere i lengden

Jeg kjøpte selv et slikt måleinstrument på Ebay, kosta meg litt under 500 ferdig til landet, men slapp toll og moms. Jeg må snart finne ut hvor jeg får tak i den utskiftbare proben som måler verdien, fordi jeg har greid å ta litt på den, det liker den ikke
Ser at de har sånne hos claes ohlson også, pH-målere, altså... Prober vet jeg ikke...
Proben er en utskiftbar del av PH måleren. Dvs. den er utskiftbar på noen merker

Visste ikke at Clas Ohlson hadde målere, ofte innom der.
Joda, de har denne. Med en nøyaktighet på +- 0,2. Kanskje ikke bra nok?
Har vært borti en tester som tester det meste. Mener at det var noe over 80 ulike vannparametre denne testet.

Prisen var godt over 12.000.-, i tillegg trenger man buffervæske til hver enkelt parameter.... Prisen på disse overgår nok vanlige dråpetester.

Eneste enkelttesteren til akvariebruk jeg har vært borti, med bredt målespekter, er en tester fra Hanna, som tester Ph, Temperatur, TDS (blandt annet oppløst kalsium\ magnesium, karbonater, jern +++) og konduktiviteten i vannet.

Denne står ett stykke opp på ønskelista mi, for å si det slik
Jøss, ser den jeg har koster 750kr eks moms. Ser ut som jeg fikk den til en bra pris. Men jeg må vel få tak i noe ekstra tilbehør, visste ikke at de hadde norsk side. Eller tastaengelsk som vi kaller slik norsk her :P
Frank Angell
Eneste enkelttesteren til akvariebruk jeg har vært borti, med bredt målespekter, er en tester fra [URLBLOCK1], som tester Ph, Temperatur, TDS (blandt annet oppløst kalsium\ magnesium, karbonater, jern +++) og konduktiviteten i vannet. Denne står ett stykke opp på ønskelista mi, for å si det slik :)



Er det noen som har prøvd denne?

Eg har nettopp kjøpt denne, men lurer på hvor lenge en må holde den i vannet før en har korrekt avlesing?
Har ikke prøvd denne, men den er vel som alle de andre; når tallene begynner å stabilisere seg, har du verdien. Tar dette lang tid, kan det rett å slett være at måleren trenger å kalibreres, eller i værste fall, at proben er gåen\ for tørr.
Innenfor industri(næringsmiddel for min del) finnes det pH/temp-målere i fleng.
En fra Max Sievert endte jeg med, etter å ha prøvd fler. Ikke så halvgærne priser heller, hvertfall ikke for ivrige akvarister. De har en til 1090,-, så kommer jo selvfølgelig kalibreringsvæske i tillegg, husker ikke prisen eller hvor mye jeg brukte av dette for hver gang. Men uansett, til hjemmebruk er det ikke ofte denne trengs å kalibreres. Jeg kalibrerte denne hver dag(bortimot), men så tok jeg også opptil 500 målinger pr dag. Godt mulig at jeg kjøper en slik en selv etterhvert(akkurat startet her hjemme).
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap