pH-meter, finnes det et multi-meter?
Postet 10.01.07 kl 13:09
Regner med du tenker på No2, KH og DH og sånt, og det har jeg ikke sett personlig. Mitt er vel ph og temp, så fins det et som har ppm også, som vel kan omregnes til DH hvis jeg ikke tar helt feil.
Regner med det har noe med metoden man finner ut ting, og hva slags type stoffer man skal finne ut av påvirker tilgjengeligheten av dette.
Regner med det har noe med metoden man finner ut ting, og hva slags type stoffer man skal finne ut av påvirker tilgjengeligheten av dette.
Postet 10.01.07 kl 13:35
Postet 10.01.07 kl 13:38
Når jeg har hatt min væske oppi shotglass så har jeg bare hatt nok til å få kalibrert, men jeg ville nok ikke latt en slik pose stå åpnet for lenge uansett.
Du trenger å kalibrere hver måned ca. med sånn helt grei bruk. Gjør du det veldig ofte, typisk 20 ganger i uka, så kan det være en ide å gjøre oftere. Men ikke HVER måling, trenger du så nøyaktig ph måling?
Husk å skylle mellom forskjellige kar bare.
Du trenger å kalibrere hver måned ca. med sånn helt grei bruk. Gjør du det veldig ofte, typisk 20 ganger i uka, så kan det være en ide å gjøre oftere. Men ikke HVER måling, trenger du så nøyaktig ph måling?
Husk å skylle mellom forskjellige kar bare.
Postet 10.01.07 kl 14:08
Endret: 10.01.07 kl 14:09
Postet 10.01.07 kl 14:16
Kalibrering er et generelt ord for å justere til rett innstilling kan man si ja. Og slik kalibreringsvæske fins det flasker av, litt rimeligere i lengden
Jeg kjøpte selv et slikt måleinstrument på Ebay, kosta meg litt under 500 ferdig til landet, men slapp toll og moms. Jeg må snart finne ut hvor jeg får tak i den utskiftbare proben som måler verdien, fordi jeg har greid å ta litt på den, det liker den ikke
Jeg kjøpte selv et slikt måleinstrument på Ebay, kosta meg litt under 500 ferdig til landet, men slapp toll og moms. Jeg må snart finne ut hvor jeg får tak i den utskiftbare proben som måler verdien, fordi jeg har greid å ta litt på den, det liker den ikke
Postet 10.01.07 kl 14:27
Postet 10.01.07 kl 15:00
Postet 10.01.07 kl 15:26
Endret: 10.01.07 kl 15:26
Postet 10.01.07 kl 15:36
Har vært borti en tester som tester det meste. Mener at det var noe over 80 ulike vannparametre denne testet.
Prisen var godt over 12.000.-, i tillegg trenger man buffervæske til hver enkelt parameter.... Prisen på disse overgår nok vanlige dråpetester.
Eneste enkelttesteren til akvariebruk jeg har vært borti, med bredt målespekter, er en tester fra Hanna, som tester Ph, Temperatur, TDS (blandt annet oppløst kalsium\ magnesium, karbonater, jern +++) og konduktiviteten i vannet.
Denne står ett stykke opp på ønskelista mi, for å si det slik
Prisen var godt over 12.000.-, i tillegg trenger man buffervæske til hver enkelt parameter.... Prisen på disse overgår nok vanlige dråpetester.
Eneste enkelttesteren til akvariebruk jeg har vært borti, med bredt målespekter, er en tester fra Hanna, som tester Ph, Temperatur, TDS (blandt annet oppløst kalsium\ magnesium, karbonater, jern +++) og konduktiviteten i vannet.
Denne står ett stykke opp på ønskelista mi, for å si det slik
Postet 10.01.07 kl 15:41
Postet 10.01.07 kl 21:24
Frank AngellEneste enkelttesteren til akvariebruk jeg har vært borti, med bredt målespekter, er en tester fra [URLBLOCK1], som tester Ph, Temperatur, TDS (blandt annet oppløst kalsium\ magnesium, karbonater, jern +++) og konduktiviteten i vannet. Denne står ett stykke opp på ønskelista mi, for å si det slik :)
Er det noen som har prøvd denne?
Eg har nettopp kjøpt denne, men lurer på hvor lenge en må holde den i vannet før en har korrekt avlesing?
Postet 12.01.07 kl 18:38
Postet 12.01.07 kl 19:24
Innenfor industri(næringsmiddel for min del) finnes det pH/temp-målere i fleng.
En fra Max Sievert endte jeg med, etter å ha prøvd fler. Ikke så halvgærne priser heller, hvertfall ikke for ivrige akvarister. De har en til 1090,-, så kommer jo selvfølgelig kalibreringsvæske i tillegg, husker ikke prisen eller hvor mye jeg brukte av dette for hver gang. Men uansett, til hjemmebruk er det ikke ofte denne trengs å kalibreres. Jeg kalibrerte denne hver dag(bortimot), men så tok jeg også opptil 500 målinger pr dag. Godt mulig at jeg kjøper en slik en selv etterhvert(akkurat startet her hjemme).
En fra Max Sievert endte jeg med, etter å ha prøvd fler. Ikke så halvgærne priser heller, hvertfall ikke for ivrige akvarister. De har en til 1090,-, så kommer jo selvfølgelig kalibreringsvæske i tillegg, husker ikke prisen eller hvor mye jeg brukte av dette for hver gang. Men uansett, til hjemmebruk er det ikke ofte denne trengs å kalibreres. Jeg kalibrerte denne hver dag(bortimot), men så tok jeg også opptil 500 målinger pr dag. Godt mulig at jeg kjøper en slik en selv etterhvert(akkurat startet her hjemme).
Postet 07.08.07 kl 22:57