Stoppe pumpe

Har en ekstern eheim, er vel 2222 den heter (det var det minnet da), regner ikke med å stoppe den så ofte, men tenkte å tilføre litt filtergugg nå. Hva må jeg gjøre? I manualen står det at man setter out og in greiene på off og så åpner opp lokket... men umm... er det ikke masse vann der? :P Lurer også på om jeg skal ta ut kontakten før dette eller hva. Idiotspørsmål I know, men greia står i stua så jeg orker ikke å ta feil og kortslutte anlegget :P
Jeg har flere slike filtere og har gjort dette mange ganger

De to spakene som står på lokket er for henholdsvis ut- og innslangene. Dra i dem, den venstre først. Da stenger du for vannet, og vannet blir stående i spenn i slangene (dette letter oppstarten igjen etterpå!). Først når du har gjort dette, drar du ut kontakten.

Så løfter du på den flate delen, "håndtaket", som ligger nedfelt i lokket, mellom disse to små spakene. Da løfter du av slangene og biten de er festet i. Den kan henge der og dingle mens du gjør det du skal i tønna.

Så kan du åpne lokket på spannet. Sett gjerne hele filtertønna på et håndkle, for noe drypp og søl vil det alltid bli. Den er, som du sier, full av vann, men det renner ikke over

Løft ut kurvene og tøm filtergørra du har i tønna over i det filteret der du vil ha gørra. Sett kurvene tilbake, fyll tønna med akvarievann (ved hjelp av slange eller litermål, tar du vann fra akvariet og fyller opp til samme nivå vannet var da du åpnet filteret). Legg på lokket igjen. Det kan hende det skvises ut litt vann akkurat da, for du må fylle spannet skikkelig. Men med håndkle under gjør det ingenting.

Spenn fast lokket igjen med klipsene, løft det på plass og sett på slangemunnstykket o.l. igjen. Men ikke åpne spakene til slangene enda! Sett i kontakten først, og deretter åpner du spakene som stengte for vannet i slangene. Da skulle filteret starte igjen med en gang, siden slangene sto med vann i spenn.

Lykke til
Takk for god forklaring, det bør kunne gå greit ja
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Martin Stølen
Reklame for plussmedlemskap