Tips til rask og effektiv rengjøring av reflektorer og dekkglass

Vet ikke om dette er allment kjent, så jeg lager en tråd om det for sikkerhets skyld.

Idag bestemte jeg meg for å rengjøre reflektorene til lysrørene på karet. De var skikkelig flekkete og gikk ikke bort med såpevann.

Hadde hørt om sitronsåpe og tenkte at kanskje sitron hjelper.

Dryppet sitrondråper fra en fersk sitron direkte på refklektoren og gnikket med en tørr klut. Flekkene forsvant med en gang! Etterpå var det bare å skylle bort restene.

Mulig det finnes andre triks for å få bort belegg på dekkglass og reflektorer, og tar gjerne imot andre tips.
jeg har pleid å bruke sterk eddik. Funker bra det, men bør gjøres utendørs eller i et rom med veldig god ventilasjon da det lukter endel. Dekkglass som er hardt innkalket om man skal si det slik kan med fordel legges i en plastpose med litt eddik i, for så å få ligge litt.

Med sitronen, var det bare å ha på og vaske av eller lot du det ligge?
Mitus
jeg har pleid å bruke sterk eddik. Funker bra det, men bør gjøres utendørs eller i et rom med veldig god ventilasjon da det lukter endel. Dekkglass som er hardt innkalket om man skal si det slik kan med fordel legges i en plastpose med litt eddik i, for så å få ligge litt. Med sitronen, var det bare å ha på og vaske av eller lot du det ligge?


Eddik noteres.

Sitronen dryppet jeg bare på og gnikket med en gang. Dette var reflektorer som var ca 1 år, og det var første gang jeg rengjorde dem.

Og hva angriper en med når eddik og sitron ikke gjør jobben? Mine reflektorer har hadt den tvilsomme glede av å ligge over et saltvannskar et par år, og har fått en del juling av salt. Virker for meg som saltet ikke har etset seg inn i folien, men det sitter som lim likevel. Det kan jo være at nye reflektorer er tingen.

Noen flere tips ute å går?
Ønsker ikke å være slem, men i ditt tilfelle tror jeg et VISA kort med ren magnetstripe er den beste løsningen. Kjøp nytt.
Akvarieting (og mye annet) som står for lenge uten å bli rengjort er det liten sjans for. Det finnes kjemikalier som kan ta nesten alt, hvis underlaget ikke er korrodert bort, men de koster mer enn å bytte noen rør, reflektorer o.s.v. Dessuten krever bruk av ulike kjemikalier ganske mye forskiktighet og litt kunnskap om stoffet du bruker. Take care.
Så lenge dritten fjernes før aluminiumet begynner å korrodere er det ikke noe problem. Men når den er korrodert, er løpet kjørt (rett i grøfta forøvrig).
Har selv måttet kaste mer enn en reflektor som har blitt utsatt for såpass med fukt, at alger har fått fotfeste, og korrosjonen er uungåelig.

Har prøvd det meste for å bringe fram glansen igjen, alt fra syrebehandling, til kjemisk pollering. Glansen blir aldri den samme

Er derfor helt og holdent enig med Josti at det beste verktøy for deg er en velvillig VISA
Hadde nok regnet med det ja

Saltet har ikke gjort det noe bedre for dem. Ble rengjort regelmessig, men sikkert ikke godt nok.

Nye reflektorer kjøper snarest.

Her er forresten en lang og interessant diskusjon om reflektorer, og hva som reflekterer lys best. Kanskje noe off-topic, men hiver med lenken.

The Krib - Reflectors

Mvh
André
Tilfeldig bekjentskap
© Rebecca Hvam
Reklame for plussmedlemskap