4 x 54 T5, for mye lys?

På jobben har vi tatt inn noen nye T5 armaturer som har 4 x 54W.
Tenkte på å ta med meg en hjem og sette over 120 literen, men lurer på om det blir for mye lys? Går det ann å ha for mye, eller er det bare at det blir noe sinnsykt vekst med alger?
Dersom du får til en god balanse mellom tilført næring, CO2 og lys (med lysrør som egner seg godt for planter) Så skal det ikke være noe problem med så mye lys, men deler av dette armaturet vil vel stikke ut på sidene av akvariet?
Har i litt næring, men ikke CO2.
Har ikke målt det, men det vil vel stikke litt på utsiden ja.

Er waierfeste med, så kan jo henge det litt over karret eventuelt.

Tror jeg skal prøve det ut, hadde vært artig

Hvis noen er hyppe, så selger vi disse billig Ta kontakt
Man bør tilføre CO2 når man man øker lysmengden så mye, slik at det ikke blir ubalanse. Da ender det ofte med en algesuppe av dimensjoner. Men du kan jo lage ett DIY sett og prøve deg litt frem.

Vet du målene på armaturet?
Nei, men jeg får de etterpå.
Har 2 typer inne nå, men vet ikke målene på noen av de. Får en mail om noen timer tenker jeg
Høres spennende ut det der, gidder du å legge ut målene når du får dem?
4x54 er 120 cm lang og 42 bred og den på 4x24 er 60x42

Kassen er 6 cm tykk, men på midten er den 10. Det er der alle koblingene og slikt sitter.
Wirefester for å henge i taket


Kan bestille opp noen og de vil koste dere akvarister 2499 kr inklusive 4 T5 840 farge 24/54 W
Vil ikke dette armaturet stikke noe voldsomt ut på sidene av karet på 120L?
Det er jo da vanskelig å vurdere hvor mye av lysproduksjonen som ender i karet, og dermed hvor mange W pr liter vann du vil få.

Men om vi sier at alt lyset fokuseres ned i karet, som neppe rommer mer enn 100L vann, vil du få ekstremt mye lys. Siden T5 er såpass mye mer effektivt enn T8 med tradisjonell forkobling, kan du gjerne si at de 216W-ene fra denne ville tilsvare ca 290W T8 med gammel forkobling.
Du får da ekstremt mye W pr liter, og uten massiv tilførsel av Co2, vil dette rett å slett ende med Norges heftigste algesuppe.

Jeg ville i alle fall kjørt på med fri flyt av Co2 under bunnlaget, plantenæring ala intravenøs (dråpepose over karet, konstant tilførsel av tynn plantenæring) med så mye lys.
Leit forøvrig fram hekksaksa for å stusse plantene :p
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap