Filterpumpe- løsning i rack + andre løsninger/ tips

Siden jeg er en bortskjemt skjitunge skal jeg få et rack :P
Det blir mest sannsynlig tre akvarier på ca 80- 100 liter.

Jeg har sett noen løsninger hvor en utvendig pumpe går gjennom alle, men dette synes jeg er veldig upraktisk.. hva hvis man får sykdom i et kar feks?

Jeg er fristet til å sette inn innvendige pumper, noen som er dimensjonert for større kar selvsagt.
Jeg synes disse er greie å ha med å gjøre, og det plager ikke meg å måtte rense disse mer enn hva man gjør med utvendig.

Kanskje jeg deler det ene akvariet i to mindre med en glassvegg.

Er det "helt greit" å bruke innvendige, eller vil jeg angre meg og irritere meg osv?

Tar gjerne i mot innspill selvsagt!!
Jeg har innvendige pumper i alle akvariene unntatt ett. Pumpene jeg har nå er jeg veldig fornøyd med, men jeg har tidligere hatt pumper som har vært noe skitt. Fluval er absolutt å anbefale. Jeg har 4 slike, i forskjellige størrelser. Jeg kjøpte nettopp en Fluval 4 til 120-literen, og hei hvor det går! Den er nesten for stor for dette karet! Jeg opplever også Fluval som stillegående. Det skal også ligge en artikkel eller tråd her på AF som viser hvordan man kan modifisere en Fluvalpumpe for å gi den større filtermasse.
Jeg slet en stund med ei pumpe som bare ville gå tett hele tiden, men det er løst nå, og jeg tviler på at det hadde med pumpa å gjøre.

Så jeg vet ikke hva du ville ha irritert deg over ved en innvendig pumpe, annet enn at den krever litt mer vedlikehold enn en ekstern, men egentlig ikke så veldig mye mer. Dessuten så slipper man å bekymre seg over om et visst lite bikkjekrapyl vil gnage på slagene til pumpa

Så konklusjonen er: jeg trives med innvendige pumper - så lenge det er Fluval!
Dyrehagen
Det skal også ligge en artikkel eller tråd her på AF som viser hvordan man kan modifisere en Fluvalpumpe for å gi den større filtermasse.

Her:)
Jeg har en Fluval 4 i 112- literen.
Er veldig fornøyd med den

"Problemet" med innvendige pumper er jo at de tar litt plass da, men disse fra feks Fluval tar jo bare et hjørne..

Bra tips fra Bjarne i den artikkelen
Nå vet jeg ikke hvilket rom du skal ha reolen i, og derved hvor stor betydning utseendet har, men kunne kanskje Hang-On filter vært noe?

De har kun et "sugerør" ned i akvariet, og tar ingen plass i det hele tatt i karet. Resten av filteret henger på kanten, på utsiden. Lett tilgang, du letter bare på lokket og kikker nedi for å se om det trenger rens e.l. Du trenger ikke ha nevene nedi akvariet og røre rundt blant fiskene for å vedlikeholde filteret.

Dessuten liker jeg det faktum at Hang-On filterne er så utrolig lette å skjerme om man har yngel i karet Man dytter bare en svampbit på nederst på "sugerøret", og vips! så er filteret "yngel-trygt"

Du justerer lett vannflommen med den røde skruen foran på filteret (se bilde). Mye eller lite tilpasses enkelt.

Jeg har hatt dette på Akvastabil ramme-akvarium også, det er bredt nok til å kunne henge på et slikt også (ikke bare helglass m.a.o)
NB! Filtermassen som følger med, noen "skiver", er pinglete. Det forkaster du bare og erstatter med eget formklipt av f.eks. blåsvamp og litt hvit filtervatt.

Man får også kjøpt forlenger-rør (slike svarte) til filteret, slik at "sugerøret går dypere ned i statskassa" (æh...akvariet mener jeg) og derved kommer litt nærmere bunnen.

Jeg har brukt Eheim Liberty 2040 i en 19 liter med reker. Der henger den pent på utsiden som en veranda

For et kar på ca 80 liter kunne kanskje Eheim Liberty 2041 passe.

[External Image][External Image]
"Modifiserte" Fluvalfilterpumper (som vist i artikkelen som det er lenket til ovenfor) fungere svært så bra her i heimen. Hadde jeg ikke hatt Fluval liggende så hadde jeg, noe jeg også har gjort i ettertid til andre akvarier, kjøpt inn et par sirkulasjonspumper. På disse kan en enkelt montere blåfilter som kan skjæres til selv av en større matte, eller kjøpe ferdig filterpatron til under hundrelappen på nett. Dette siste har jeg også gjort og det fungere svært bra.

Dette siste alternativet gir enda letter vedlikehold enn med "Fluvalmetoden" synes jeg. Jeg bruker som sagt begge typer filter hos meg i dag.

Mona, det skal stå i stua.
Under trappa, så utseendet spiller litt rolle ja.

Og inn mot hjørnet vil jeg ikke ha plass til å henge noe, heller ikke på den andre kortsiden tror jeg *tenke*
Hva med å lage noen innvendige bakgrunner selv, der du rett å slett laget ett filterkammer i det ene hjørnet? Tenker noe ala slik som BNT sine bakgrunner til Juwel-karene er laget. Dette kan jo lages som en naturlig del av karet, og kan jo gjemme unna både filter og varmekolbe.

Ellers ville jeg nok heltst gått for ett system med separate utvendige filtre, er selv gæærn nok til å ha kakka hull i veggen for å få plass til filtrene :p
Fluval med sjefssvamp, er selvsagt også ett godt alternativ, selv er jeg ikke så alt for opptatt av mengen jobb, men den biologiske effekten fra ett filter.
For det er ikke til å stikke under trappa di, at svamp på ingen måte kan sammenlignes med f.eks efisubstrat, når det gjelder plass til bakterier.

F.eks den filterpatronen magen min tror Bjarne nevner, har ett volum på en halvliter. Her er det plass til 5m2 bakterier, på en solsinnsdag. Trenger vel ikke nevne hvor mange ganger mer volum efisubstrat har
Hva slags bakgrunner skal du ha i denne reolen, Darup?
Skal det være innvendige, eller skal du ganske enkelt f.eks. male bakglasset svart på utsiden? Alternativene for filterløsninger svinger jo en del avhengig av det.

Skal du f.eks. ha svart bakgrunn, ville et innvendig filter i svart plast bli veldig usynlig og "forsvinne" mer ut av syne enn et i f.eks. en annen plastfarge.

Jeg har ikke tenkt så mye på bakgrunn, hvis jeg ikke tar den enkle "male alt sort"- varianten blir det nok noe slikt som de helt flate fra Juwel.
Skal ikke ha noe som bygger ut, må nesten ta vare på alle literene jeg kan *ler*

Spesielt hvis jeg skal ha innvendige filtre..
Sånn i farten kommer jeg ikke på noen andre svarte innvendige filtere enn Fluval og Aquabee.

Kanskje andre kan tipse deg om flere alternativer.

Jeg har et Fluval i 112- literen og liker det.
Jeg lagde sånn rør med mange hull i (kom ideen fra deg, Mona?) sånn at utblåsningen deler seg.

Ble meget fornøyd med den løsningen!

Kanskje det er best å bare male bakveggen svart?
Så slipper jeg å styre med innvendige bakgrunner som kanskje ikke matcher neste oppsett.
De rød/brune fra Juwel er lekre til planter og røtter, men kanskje jeg plutselig vil ha bare stein..?

Mye å tenke på egentlig, men oi- så gøy!
MC Darup
De rød/brune fra Juwel er lekre til planter og røtter, men kanskje jeg plutselig vil ha bare stein..? Mye å tenke på egentlig, men oi- så gøy!


JEPP! Det er nesten mer enn halve moroa, synes jeg Oppsettet og planleggingen, glede seg...

Jeg er ikke spesielt glad i de tekniske delene (pumpe, lys ol), men interiør er moro!
Derfor jeg tenker jeg vil ha ganske nøytral bakgrunn, jeg kan jo fort finne på å forandre alt inni.. hihi

Tenkte jeg skulle dele ett i to eller tre, kommer ann på størrelsen på karene.
Da har jeg jo mer mulighet for yngel, reker og feks planter jeg ikke har plass til i de andre.. men kanskje en dag?
Sort bakgrunn er faktisk penere enn jeg trodde. Har testet ut både blå, og naturfarger, men sort er faktisk noe jeg liker bedre. Trodde ikke det når jeg stå der med penselen i hånden, det så litt harry ut når karene var tomme.

For å si det slik, så har jeg skrinlagt tanken om å bruke 8-10.000 på bakgrunner til 720L+375L, malingen til disse karene koster meg vel en 50-lapp. Da kan jeg heller bruke penger på mer lys, og Co2 (hyst - ikke fortell det til noen - i alle fall ikke VISA-kortet)

Enkel sort bakgrunn er fint det ja, og ofte har man jo høye røtter og planter.. eller steiner.

Bruker ikke aqua- scapeGuden (hihi) Håvard mest sort bakgrunn?
Svart filt fungerer finfint i mitt 380 Kan anbefales. Festes på baksiden med tape.

Og du vet jo også hva du snakker om, ang design

Forresten, hvis man maler med acryl-maling på yttersiden.. kan man ikke da bare rive vekk malinga hvis man ombestemmer seg en gang?

Har malt endel med akryl, og brukte glassplater som blandingspalett.
Og det geniale var at man bare kunne rive av store plastflak med farge

Og den er jo ganske matt også..
Akrylmaling er meget lett å fjerne, tok meg ett halvminutt å fjerne malinga fra 96-litern.

Spraylakk derimot, er noe /%&¤# å få bort. Hadde spraylakkert 2 63litre blå, på baksiden og en av kortsidene.
Det tok meg i alle fal 2 timer å fjerne denne lakken, selv med vidundermidler som aceton (3 liter var ikke nok...), varmluftspistol, glass-skrape (slet ut 2 slike, pluss en tommel).

Så heretter er det kun akryl det vil gå i
Hei,

sjekk den tråden fra et tysk rekeforum:

http://www.garnelenforum.de/ftopic8283.html

Den filtertype (kaller HMF) er veldig effektiv og biologisk. Neste alle filtertyper som du kan kjøpe i butikken har for rask gjennomstrøm at de kan bli en substrat for bakterier. Derfor er det verdt å investere i litt arbeid. Det er enkelt å lage den sjølv.

Videre fordeler:
billig
yngel og rekesikker
enkelt å gjøyme varmekolbe, thermometer eller CO2 bak filteret
ser bra ut hvis man planter javabregne, anubias eller mose på

HMF fungerer bra i små akvarier med reker eller små fisk. Litt problematisk med svevestoffer få man i malleakarier (sugemalle).

Er det ikke en alternativ?

Helsing, Micha

Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap