Filtrering over kull

Hva skjer egentlig når man filtrerer over kull? Jeg er litt interessert i kjemien i dette, for å bedre kunne forstå når og om man bør gjøre dette. Jeg liker rett og slett å *vite*!
Dette blir ikke et fullverdig svar så jeg håper noen andre fyller på med mer info.

Juwel oppgir at deres kullfilter fjerner kjemisk forurensing og gjør vannet klart. En bør bytte et juwel kullfilter etter 3-4 uker da det mister sin virkning og heller begynner å gi fra seg stoffer.

Ellers må en fjerne et kullfilter ved medisinering fordi det vil suge opp medisin. Det er derfor lurt å filtrere over kull etter en medisinkur for å suge opp evt. medisinrester.

Håper dette er noelunde korrekt. Gleder meg til å lese mer utfyllende svar.
Akkrurat hvordan den kjemiske prosessen foregår, er jeg ikke sikker på. Men kull har jo en meget god evne til å absorbere giftige substanser, enten det er for mye dram i helga, eller medisinrester. Kull har væl vært brukt i medisinsk sammenheng lengre enn de fleste remedier på den fronten (kan hende at det ikke er så gammelt som jeg tror.)

Det som er pussig med kull, er at det binder, og binder, og binder. Så finner det rett å slett ut etter ca 28 dager, at nok er nok, og slipper alt det har bunnet opp. Det forundrer meg mer enn at kullet kan absorbere masse rart
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap