Vannbytte ved hjelp av sirkulasjonspumpe?

Hva slags pumpe bruker dere i forbindelse med vannbytte?

Jeg er på jakt etter den "perfekte" pumpen som arbeider fort nok for å få vannet ut av akvariet og kan løfte høyt nok for å få vannet tilbake igjen, fra mellomlagringstanken. Den må jo ikke tømme for fort da. Bør heller ikke koste en formue

Akvariet den skal brukes i/på er 225 liters hjørne og mellomlagringstanken den skal løfte vannet oppfra står ca 1.5 meter ned og er 30 liter.

Jeg setter stor pris på alle forslag og linker
Jeg bruker denne: , og den fungerer alldeles utmerket Den løfter helt greit inn i alle akvariene mine, og det går i sånn passe fart. Den pumper 1000 liter i timen. Hastigheten er stillbar, så hvis man vil ha det i litt mer saaakteeee tempo, så har man den muligeten også. Men jeg har aldri hatt behov for det

Og hvis du vil unngå alle nybegynnertabbene på en sånn, så spør meg: jeg har gjort dem alle ;-D Tabbene har for øvrig ikke noe som helst med selve pumpa å gjøre, men opplegget jeg var nødt til å bruke for å få ordnet tingene (uten at bikkja hadde tilgang til vannet som stod klart).
Jeg bruker den samme som Dyrehagen linker til, en Eheim Kompakt 1000. Den har som nevnt stillbar vannstrøm, noe som er greit hvis trøkket blir såpass at planter og sand fyker avgårde når man tapper oppi vann igjen. I små akvarier kan det bli litt voldsomt trøkk på vannet om den står på full guffe.

Jeg har flere reoler og den pumper lett vann fra gulv-nivå og opp i øverste de akvariene ved påfylling. Jeg hadde kjøpt en annen powerhead tidligere (fra Sera) til dette uten å sjekke hvilken løftehøyde den hadde. Det funket ikke i det hele tatt, den hadde løftehøyde på bare 0,75 m....Men Eheim sin fungerer altså helt topp. Jeg bruker heverteffekten til å tappe vann UT av akvariene og ned i do på badet (lang slange), og så bruker jeg pumpen til å pumpe vann INN i akvariene fra mellomlagringstønnene.

Eheim Kompakt-pumpene liker ikke å gå tørr over vann, så når mellomlagringstanken er tom bør du slå den av så fort som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap