Forskjellige typer filtermateriale

Jeg sitter og gløtter litt på forskjellige typer filtermateriale, og ser at jeg er temmelig bortevekk når det gjelder dette. Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige typene, og i hvilke sammehenger lønner det seg å bruke dem. Svamp, vatt, bioballer, ehfisubstrat, keramikkrør, lavastein osv. Man kan bli forvirret av mindre...
Ser i en annen tråd at du har ett kar med Aquaball i. Vi har flere av denne typen pumper, og vi har erstattet de medfølgende svampene (bortsett fra den minste som ligger nærmest pumpehodet) med Substrat Pro for å få bedre biologisk filtrering. I noen av karene har vi også brukt torv i tillegg. For eksempel Aquaball 2210 med 2 kurver, har vi en med substrat Pro og en med torv. I den øverste kurven er det en liten boks med svamp som følger med pumpa. Dette fungerer veldig greit hos oss!

I Ferplast-karene følger det med filtermateriale, og der er det en boks/kurv med bioballer, en med keramikkrør og en med svamp
Det finnes masse ulik filtermasse, og mange ulike merker.
Selv er det Eheim jeg har mest kjennskap til (bombe?)

Efimech: Kjeramikkrør, med glatt overflate. Disse egner seg kun til å skape turbulens i filteret, slik at vannet fordeles over så mye av filtermassen som overhodet mulig.
Efisubstrat pro: Porøse kuler, som har en overflate til bakteriene på ca 450m2 pr liter.
Efisubstrat: Naturformet filtersubstrat, med samme overflaten som substrat pro. På grunn av fassongen på substratet, vil filteret fortere få redusert gjennomstrømming, sett opp mot pro.
Blåsvamp: Finnes i minst to grovheter. Den fine svampen, har en god mekanisk evne, til å fjerne selv små partikler. Volum for bakteriene pr liter, er ca 5m2. Den grovere svampen, vil slippe litt småpartikler gjennom, men har bedre plass til bakterier, 9-10m2 pr liter.
Bioballer: Dette er ett helsyntetisk filtersubstrat, som finnes i utallige varianter. Poenget med disse, er å gi mest mulig plass til bakterier, og best mulig gjennomstrømming av vann. Prisen på disse er også gjerne billigere enn f.eks efisubstrat, og skal man ha mange hundre liter av disse, lønner det seg helt klart.
Filtervatt: duger kun til å fjerne de minste partiklene fra vannet, samt rutepuss Her er det ikke mye plass til møkk, uten at dette går på bekostning av gjennomstrømming. Å rense filtervatt, slik at den slipper godt med vann igjennom, er mer eller mindre umulig.

Skal forresten skrive en omtale om nettopp filtermedier så snart jeg bare får tid
Takker, Frank. Jeg leste produktomtalen, og det var akkurat den infoen jeg var ute etter Jeg liker i vite mest mulig, slik at jeg kan ta best mulig valg
Dyrehagen
Takker, Frank. Jeg leste produktomtalen, og det var akkurat den infoen jeg var ute etter :-) Jeg liker i vite mest mulig, slik at jeg kan ta best mulig valg :-)

Fremskynnet den omtalen som en service til deg Hadde planer om noen mindre i dag, men det spiller jo ingen rolle hva som skrives først og sist, bare det er informativt.

Flott at den var til hjelp i alle fall!! Med det mylderet det er av merker, med ulike filtermedier (kan se like ut, men har vidt forskjellig funksjon), føler jeg at det er på tide å få en grei guide rundt disse. Har selv mer enn en gang klødd meg i bakhue, nettopp på grunn av det mylderet
Nemlig! Jeg har kun hatt innvendige filtre tidligere, og kjenner dermed kun til svampfiltre. Men så fikk jeg først et utvendig filter - og nå skjønner jeg hvorfor folk vil ha dette. Det overgår alt jeg tidligere har opplevd av filtrering! Men, så har vi Eheim Aquaball, som har en slags skuffer/kurver. Da jeg kjøpte akvariet mitt brukt, fikk jeg også med en kilo (!!!) filtervatt. Så det ble det jeg stappet i e-heimen. Jeg skjønner nå at det ikke var det lureste (men av en eller annen merkelig grunn forsvant lukta fra det akvariet av seg selv!), og da kommer jo spørsmålet hva jeg skal bruke?

Så nå har jeg utarbeidet et lite forslag, for å se om jeg har tenkt rett.
I første skuffe (nedenfra) svamp, i annen skuffe ehfisubstrat Pro, i den øverste lille boksen, kan jeg normalt ha filtervatt, og så bytte med kull hvis det skulle være nødvendig. Høres dette ut som en OK ide? Evt. vurderer jeg også å bruke torvgranulat i den øverste boksen. Det vil hjelpe på i forhold til den høye PH-en. På den annen side: slik jeg har forstått det, så senker torv egentlig KH, og det medføler at PH senkes. Men for lav KH vil gi ustabil PH. KH er i dag på ca. 2. Vil det være tilrådelig å forsøke å bruke torvgranulat for å senke PH-en i akvariet?
Noen som vet hvor mange kvadratmeter overflate K1-baller har pr. liter?
Ditt forslag til oppsett høres helt greit ut, det Du kan også kjøre 50\50 med ehfisubstrat pro og vatt, dersom det ikke er himla mye småpartikler i vannet.

Torv senker Kh, stemmer det. Men med en Kh på 2, har du egentlig ikke mye å senke, så her er vel veien å gå via Co2. Selvsagt kan man benytte syrer og slikt fjas, for å få Ph lavere, men da er den tilgjengjeld mer ustabil enn vinterværet i disse dager
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap