Knust akvarie

#¤%"@£$!!! Idioten meg greide å knuse bunnglasset i mitt nyervervede akvarium (kjøpt på storauksjonen i helga). Jeg skal forsøke å fikse det, men vet egentlig ikke helt hvordan. Hvilken type glass må jeg bruke? Hvordan skal jeg få ut det gamle glasset? Dette er et rammeakvarium. Tips tas imot med stor takk. Dette er en stor hastesak!
Kjedelige greier.

Ofte er det beste å bare hive det og kjøpe nytt. Hvor stort er akvariet?

Hvis du vil reparere er det to måter:

-Legg ny glassplate oppå det gamle og lim grundig med silikon.

-Fjern rester med hammer og kniv og bestill nytt glass hos glassmester.
Denne metoden er den beste og mest skikkelige, men arbeidet er kjedelig og farlig.
bruk arbeidshansker når du fjerner glasset.

fjern silikonet og ramma.
Dragen
bruk arbeidshansker når du fjerner glasset. fjern silikonet og ramma.


Hæh? Fjerne ramma? Hvordan i alle dager kan kan gjøre det?
Hva slags type glass må jeg bruke, og hvor tykt bør det være. Dette er et 120-liters akvarium.
Og hvordan skal jeg måle opp til nytt bunnglass? Fra vegg til vegg? Fra vegg til vegg pluss glasstykkelsen til veggene? Kortere? Lengre? Noen i forhold til ramma? Jeg har ikke gjort dette før, så dette er nytt for meg. I grunnen nyttig lærdom. Dessuten liker jeg litt praktiske utfordringer. Der kommer guttejenta til sin rett Akvariesilikon har jeg heldigvis i huset, og det burde være nok

Utrolig hva man plutselig får bruk til! Jeg fikk en haug med ting da jeg kjøpte et annet akvarie brukt i høst. Massevis av ting jeg trolig aldri får bruk for. Men nå dukker anledningene opp som perler på en snor. Jeg hadde akvariesilikon fra før av, men dette bare en liten tube. Denne gangen fikk jeg en diger kladd, av type du dytter inn i en pistol. Jeg håper det har samme kvalitet som silikonet i den lille tuba. Jeg brukte av det første gang for 9 1/2 år siden. Skeptisk tok jeg det fram før Jul. Men det er like mykt og fint som om den var nyåpnet, og den fungerte veldig godt også! Den herdet raskt, og jeg har ikke hatt problemer siden! For håpe det andre silikonet er like bra. Jeg gleder meg faktisk litt til å gjøre det! Det er frustrerende og trist når sånne ulykker skjer. Men det er stimulerende å gjøre og lære noe nytt Jeg elsker å fikse og få til ting! Og det er deilig å ha litt tid til å gjøre det også
Hvis du gir opp reparasjonene eller ikke orker det nå, men virkelig må ha en 120 liter SNART (du skrev hastesak, så har jeg et 120 liters helglass som er stuet unna i kottet. Et angrekjøp jeg gjorde, har ikke brukt det, kun testet at det var tett. Kan selge det til deg på dagen om du trenger det.

Målene på karet er helt feil for meg (70 x 40 x 40 om jeg ikke husker feil), og jeg tviler på at jeg kommer til å bruke det noen gang. Det har stått der i 7 måneder alt...

Det karet har forresten et heldekkende plastarmatur med også, i svart. Jeg kjøpte det hele settet nytt, det er altså ikke brukt.

PS!
Beklager, det var ikke meningen å lage dette til noen kjøp/salgs-tråd, det var bare et tilbud om akutthjelp til en med-akvarist i nød
Dyrehagen
Hæh? Fjerne ramma? Hvordan i alle dager kan kan gjøre det? Hva slags type glass må jeg bruke, og hvor tykt bør det være. Dette er et 120-liters akvarium. Og hvordan skal jeg måle opp til nytt bunnglass? Fra vegg til vegg? Fra vegg til vegg pluss glasstykkelsen til veggene? Kortere? Lengre? Noen i forhold til ramma?

*bump*
Nå har jeg bare bygget ett eneste akvarium i hele mitt liv, så det er nå ikke sikkert du bør ta mine råd som god fisk, bare for å ha sagt det

Men jeg tror også det blir en vanvittig jobb å fjerne den ramma.. Det betyr vel at du må plukke så og si alt fra hverandre, for så å bygge det på nytt? Det blir jobb, det...

Jeg ville gjort som Håvard tipset om. Limt det oppå den gamle bunnen. Fjern alle løse biter, støvsug og rengjør godt med aceton. Pass på at den knuste flaten ligger plan, slik at ingenting stikker opp...

Blir det et stort åpent hull når du har lukket opp alle løse biter? I så fall tror jeg at jeg ville prøvd å sikre dette også fra undersiden... hva med å lime på en plate av et eller annet slag på undersiden, og så fylle hullet med silikon før du fikser bunnen fra innsiden?

Til den innvendige glassplaten: Hvis rammen er av det slaget som skal holde akvariet stabilt, så vil jeg tro at du kan bestille en glassplate som har 2 mm klaring rundt hele kanten. Slik at du får klemt silikonen nedi. Styk av alt som ikke kommer nedi fugen, og la dette tørke. Legg så en ny fuge som er tykkere, og som vil gi støtte til glassplatene, og er med på å holde akvariet tett...
Stryk over med en våt finger til slutt, for å glatte ut ujevnheter.

Håper dette kan hjelpe, og at noen som har bedre peiling vil skrike ut dersom jeg har sagt noe feil..
Hvordan gikk det?
Hei, Dyrehagen.
Fikk du fikset karet?
Hvis du skal fikse det må du slå bort endel av glasset og løsne langs kantene så godt du kan med kniv og deretter trekke glasset ut.

Å trekke glasset ut er farlig og svært tungt. Bruk nødvendig verneutstyr og vær forsiktig. Grunnen til at det er tungt å fjerne det gamle er at det sitter mellom ramma og veggene. Det er derfor vanskelig å få skåret det helt løst. Regner med det er derfor Dragen anbefaler å fjerne ramma som er en annen metode.

Bestill glass med riktig tykkelse (mål det gamle). Det er sikkert rundt 6mm tykt. Glasset skal være mindre enn akvariets innvendige mål slik at du lett får det oppi.

Ps: Er du sikker på at du gidder dette? Det er ingenting galt med å kaste et ødelagt akvarium



Jeg må si meg helt enig med Håvard, her.

En kamerat og jeg fjernet alt glasset på et 250 liters Akvastabil rammekar.
Han fikk dette gratis komplett med bord og armatur.
Nytt glass får vi for 200-300 kroner av en glassmesterkamerat(en rute).
Derfor fant vi ut at det var verdt det.

Vi fjernet alle rutene(en manglet allerede) på cirka en halvtime, men det var ingen koselig jobb.
Det er en kjempefordel å være to om jobben.
En utøver trykk på glasset, mens en skjærer silikon.

Dersom du absolutt vil gjøre dette:
Bruk vernebriller og hansker.
Utøv et bestemt trykk, ikke bryt.

Mener å huske at alle rutene må ut når bunnglasset skal byttes?
Takk, takk
Håvard Støre Andresen
Ps: Er du sikker på at du gidder dette? Det er ingenting galt med å kaste et ødelagt akvarium:)

Akvavariet kostet meg en slikk og ingenting (220,-), så utgiftene til glass blir ikke så ille, hvis man ser kostnaden under ett.

Ja, jeg vil gjerne gjøre det. Også fordi jeg kan lære av å forsøke. Ettersom jeg har fått tak i en ny 120-liter, er det ingen bråhast i forhold til å få det i stand. Så da kan jeg småsysle med dette når jeg har tid. Jeg vil alltid lære nye ting, og benytter enhver sjanse
Det står en artikkel her inne om hvordan å bygge et akvarium. Der er det et diagram om glasstykkelser.
mona o
Hvis du gir opp reparasjonene eller ikke orker det nå, men virkelig må ha en 120 liter SNART (du skrev hastesak:-), så har jeg et 120 liters helglass som er stuet unna i kottet. Et angrekjøp jeg gjorde, har ikke brukt det, kun testet at det var tett. Kan selge det til deg på dagen om du trenger det. Målene på karet er helt feil for meg (70 x 40 x 40 om jeg ikke husker feil), og jeg tviler på at jeg kommer til å bruke det noen gang. Det har stått der i 7 måneder alt... :-) Det karet har forresten et heldekkende plastarmatur med også, i svart. Jeg kjøpte det hele settet nytt, det er altså ikke brukt. PS! Beklager, det var ikke meningen å lage dette til noen kjøp/salgs-tråd, det var bare et tilbud om akutthjelp til en med-akvarist i nød:-)



Hvor mye skulle du hatt for det karet da? he he
Teknikeren
Hvor mye skulle du hatt for det karet da? he he

Mona var en venn i nøden, hun. Det er nemlig nettopp det akvariet jeg fikk tak i for å løse krisa Pluss et par andre kriser hun også løste for meg i samme slengen. Jeg er meget takknemlig for det
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap