Ny topp til Juwel 120liter +varmekolbe

Hei! Jeg er helt blank når det gjelder armaturer og lys..
Men jeg trenger nytt heldekkende 2-rørs armatur til mitt juwel 120 (helglass), og jeg har ikke peiling på hva jeg burde velge!
Må jeg ha dekkglass i tillegg til armaturet? Hvilke lysrør burde jeg velge for et selskapsakvarium? Jeg vil at plantene skal trives, og algene mistrives...

Grunnen til at jeg trenger nytt er fordi i toppen på karet mitt høres det ut som alt ligger "løst", og det funker ikke...
Jeg har vurdert å brekke opp toppdekselet for å se om det er noe jeg selv kan fikse (slapp av, kompetansen har jeg så det er ingen problem å lodde litt, og skifte ut noen komponenter om det trengs. ) men jeg er usikker på om det er lønnsomt.

Jeg trenger også en ny varmekolbe... Forslag?


Alle svar mottas med takk!
Når det gjelder varmekolben, ville jeg uten tvil valgt en Jager kolbe, til ditt kar holder helt sikkert en 100W fint.

Når det gjelder armaturet, er det mest mulig å bytte. Som du selv sier, du har kompetansen, og da er det ikke noe i veien for å fixe det som fixes kan.
Juwel bruker mye elektronisk forkobling, er litt usikker på småkar, men i alle fall på 150L+. Disse forkoblingene er jo relativt kostbare, sett opp mot de gamle klumpene. De jeg har sett på, koster ca 500.- + frakt...

Om du velger å bytte armaturet, er det to veier å gå; enten kjøpe en ferdig, som passer til karet ditt, eller bygge selv. Jeg ville nok gått for sistnevnte, men dette koster gjerne mer enn hva ferdige armaturer koster, om en ikke har en del plater +++ liggende fra annet. Arbeidssomt, det er det også

Så lenge du benytter vanntette koblinger, trenger du ikke mer dekkglass enn du gjør i dag.

Forresten, det finnes egne innbyggingssett, med både IP64 og 67. Disse kan du sikkert bruke i det gamle armatiret, dersom du tetter hullene fra dagens koblinger. Prisen på en 2x18\20W ligger vel på > 400.-
Dobbelt sprutsikkert sett
pris kr. 250.00

Bare det at boksen må på utsiden. så dersom du skal på langtur med toppen blir det mye å drasse på

Husk lysrørholdere, da lysrøret ska festes. Ledningene er bare for å klemme på endene.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap