Liggende fluval.

Kan en fluvalpumpe ligge? Eller må den stå/henge rett opp og ned? Planer for krabben og da blir karet bare halvfullt med vann. Eventuelle andre forslag til filtrering?
Har kjørt med en Fluval 4 liggende i flere mnd uten noen problem.
Mine ligger de også. Det er det som er dritt med oppdretts/corykar... de liksom litt for lave.
Jeg har løst det ved å bygge en innvendig minisump av en blastboks. I den ene siden har jeg borret en haug med innsugshull, og i den andre har jeg borret ett hull til en slange som jeg har satt på en powerhead. Inni boksen har jeg fylt på med blåsvamp og bioballer. Suveren filtrering for lave kar
Har du noen bilder lars? hørtes brukbart ut..
Lars Solem
Jeg har løst det ved å bygge en innvendig minisump av en blastboks. I den ene siden har jeg borret en haug med innsugshull, og i den andre har jeg borret ett hull til en slange som jeg har satt på en powerhead. Inni boksen har jeg fylt på med blåsvamp og bioballer. Suveren filtrering for lave kar:-)

Ja her vil vil ha bilder :0)
Ok, jeg la inn en liten tråd om det her.
Går det greit å ha fisken i plastboks altså?
Jeg tror ikke fisken bryr seg om den er i et akvarium eller i en plastboks.
Lars Solem
Ok, jeg la inn en liten tråd om det [URLBLOCK1].


Hmm det høres ut som et spennende prosjekt, men siden jeg ikke er registrert medlem dit du linker får jeg ikke opp bildene. Så det har vært supert om du har lagt de ut her. På forhånd takk.
Da kopierer jeg over:-)
Jeg fant ut at en 80-liters balje (80x50x20) fra Clas Ohlson ville være glimrende å bruke som cory-kar. Problemet var bare å finne et egnet filter til formålet. Det må være lavt siden vannstanden blir ca 15cm, og det må ha en god mekanisk og biologisk filtrering da cory'ene visstnok skal være glad i det. (Jeg er ingen cory-ekspert, men har blitt hjernevasket av enkelte fruntimmer her på forumet...
Jeg laget meg derfor en innvendig sump av en balje med en haug innsugshull i den ene enden, og et hull for slange fra powerhead i den andre. Legger ved noen bilder for å illustrere prinsippet.

Det jeg raskt erfarte var at det blir et undertrykk i balja som gjorde at den tømte seg raskere enn vannet kom inn, så den begynte å flyte som Titanic 15 minutter før den gikk ned. Jeg måtte derfor borre flere hull, og festen den også med en reim.

Filtermediet var noe jeg hadde for hånden (hhv. bioballer, grov blåsvamp, grønne plastkrøller og fin blåsvamp). Jeg tror dette ville blitt bedre med f.eks. grov blåsvamp, lavakuler (eller ehfisubstrat pro) og fin blåsvamp.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap