Større pumpe?

Jeg har overtatt ett kar, men det er så dårlig driv i pumpa.
Det er ca 200 liter, og pumpen er en Eheim 2213.
Jeg syns denne er ganske dårlig, blir liggende altfor mye drit og det blir veldig fort alger på glasset.

Har et annet kar på 380 liter, og der er det er Eheim 2030, som er mye bedre.

Må jeg kjøpe ny pumpe, eller går den an å bare kjøpe en ny sterkere del? For jeg har jo "huset" til den?
Og noen som har noen anbefalinger om evt ny pumpe? Hva burde jeg ha?
Er ett helt vanlig selskapskar med noen scalarer + div bunnfisk.
hvis pumpa går dårlig er det nok slitasje i impelleren som gjør det.

Ser at man får Eheim 2224 pro komplett med filtermateriale på webzoo for drøye tusenlappen, det er ikke gæærnt. Den skal nok gjøre jobben, har en slik selv i et tungt belastet 160-liter og der gjør den en bra jobb Lett å rengjøre og ikke hørbar...

Oki. Takk for svar!
Da blir det en ny pumpe på meg! Den så jo veldig grei ut den.
Må kjøre begge samtidig en stund da eller?
Sånn at bakteriekulturen får tid til å "flytte"?
Skikkelig bra forklart, men dere skjønner sikkert hva jeg mener.



Kjenner ikke filteret du har i det største karet, dette er kanskje en gaaamel modell

Men 2213 hørtes litt snaut ut på 200L akvarie. Men ikke snauere enn 2224, etter min mening.
Personlig ville jeg gått for Eheims ProII-serie. Dette er robuste, lettstelte filtre, som fungerer akkurat slik de skal. Her er en omtale om den filterserien

Til 200litern, ville jeg gått for 2026, eller 2126 om du vil ha med integrert varme, som varer mange ganger lengre enn løse kolber.
Jeg ville nok på sikt også gått for 2028 til karet på 380L.
Må ha vært litt trøtt i går, har jo blingsa helt på pumpen.
Den som står i 380 literen er en 2217, ikke 2030. Den er jo bare ett år! Begynte å lure når du nevnte en gammel modell...
Burde jeg bytte denne på sikt? Jeg er ganske fornøyd med denne, men disse Pro-pumpene så jo veldig bra ut.
Blir ihvertfall en ny pumpe på 200 litern, og da blir det fra Pro serien!

Og siden Frank er så flink, så kan han sikkert regne ut hvor mange liter det er helt nøyaktig det jeg har? (hjernen min streiker i matte.)
Målene er som følger
Lenge 120 cm
Bredde 40 cm
Høyde 55 cm

Mange takk.
2217 er mer kjent for meg Denne har ca samme biologiske kapasitet som 2028. Forskjellen du merker mellom classic og proIi er for det meste til din fordel, altså at den er lettere å ha med å gjøre.

Om du vil bytte den ut, er dette mest for din egen del, så dette må du vurdere selv.

Karet ditt har ett utvendig volum på 264L. Innvendig, er det noe mindre, på grunn av tap i glasstykkelse, bunnlag, dekor, og ikke minst, du fyller vel neppe helt til randen med vann
Om vi sier at de invendige målene er; L 118,5cm x B 38,5cm xH 45cm, tilsier dette ett literantall på 205,3L, som er mye mer realistisk
Takk igjen!
Det var jo fort gjort.
Da skal jeg snuse litt på nettet etter ny pumpe, må bare få lønn først. Rart med disse mnd her, ingenting igjen til akvariemoro!

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap