Starte kar på nytt

Jeg har en fremtidig plan om å gjøre noen endringer i 125l Juwel karet mitt. Jeg vil skifte bakgrunn, ta ut filterboksen, og ha varmekolbe og innsug bak ny bakgrunn. Dette skal ikke gjøres den nærmeste måneden, men greit å ha en plan, og økonomisk oversikt

Da ser jeg for meg at jeg må først kjøre nytt utvendig filter i karet sammen med det som er nå. Så ta ut fisk og vann og ha dette i bøtte (?) med varmekolbe og pumpe, eller evt. lille karet eller et annet kar. Så ut med sanden.

Har forstått at man kan skjære av silikonpunktene for å få ut filterboksen. Men hvor lett er det å få av bakgrunnen? Og hva vasker man så karet med? Må se for meg hvor mange timer det vil gå og sånt også her. Har jo ikke tenkt til å bytte ut fiskene. Vil også vurdere å bare ha varmekabler oppi når jeg først tar ut alt, men denne forstår jeg bare er til å silikonere fast i bunn. Må man ha noe under?
For å gi deg selv litt flere timer, kanskje et par dager, på denne jobben så ville jeg spandert på meg en 100-liters murerbøtte. De koster kanskje en hundrelapp på jernvarehandelen og slike steder, evt et byggvarehus.

I den kan fiskene bo i akvarievannet mens du holder på. Filteret i Juwelkaret kutter du lett av med tapetkniv/Stanleykniv på de silikonpunktene det er festet ved å legge bladet flatt mot glasset, og så setter du det murerbøtta også. Støtt med en stein eller to så det ikke velter og spruter vann over kanten bare Plugg det inn i kontakten igjen, og la fiskene kose seg i balja mens du i ro og mak fikser akvariet

Jeg hadde et helt kull scalarer gående i en slik diger murerbøtte i flere uker, jeg. Dette fordi karet de skulle bodd i, viste seg å være lekk da det kom. Så nødløsningen ble slik, og de hadde det helt toppers de. Fisken bryr seg jo ikke noe om at de ikke kan "glo ut av vinduet"

Filtermaterialet du har i Juwelfilteret holder du jo også i live på denne måten. Når du da skifter filter til ditt nye, så tar du alle filtersvampene og den brune, flytende gørra i Juwelfilteret og tømmer oppi det nye. Masser av flotte filterbakterier i slik gørr Det kickstarter filteret og det er oppe og går med en gang. Dette har jeg gjort mange ganger, og det funker supert.
Ja det er jo en ide det. Men jeg har ikke plass til en slik svær bøtte, eller ihvertfall ikke å lagre den noen plass, så derfor er det ikke så lett å få ordnet det slik. (liten leilighet). Isåfall måtte jeg latt den gå til noen andre etterpå, hehe.
Er det lagringsproblemet etterpå du mener? Eller at du ikke har plass til å ha den på gulvet mens du jobber med akvariet?
Sett den på kjøkkenbordet i to dager mens du jobber, da vel, og spis maten din i sofaen foran tv'en istedet

Lagring etterpå... du har ikke noen bod eller loft altså? Ikke noe sånt? Hva med foreldrene dine, har de plass å oppbevare murerbøtta? (eller bor de for langt unna?)

Du kan jo snu den opp ned, slenge en duk over og bruke den som et bord *fnis* (neida, det siste var tull)
Hehe, liten leilighet vet du. Har ikke spisebord da. Stuebordet er midlertidig akvariebord, spisebord, fotskammel osv. :P

Men jo, jeg greier å bruke det mens jeg gjør det, så jeg kan vel alltids prakke det på noen etterpå. Det er ikke bod til min leilighet nei, selv om det burde være det, må vel gjennom papirkverna i flere år for å fikse på det. Må nesten se hvor store de bøttene er. Godt mulig jeg vil slite med å få tømt den hvis den er for stor
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap