Lysrørsett fra arcadia

Jeg mangler lysrør til mitt 80liters, og har funnet ut at de forskjellige internettbutikkers priser på armatur er over mitt budsjett, så;

Kan man kjøpe et 2X18 watts lysrørsett og montere dette i noe annet enn et originalt armatur? -Altså bygge sitt eget armatur..? Stor jobb?
Blir disse lysrørene veldig varme? - med hensyn til materialvalg til armaturet.
Hvor kostbare armaturene man bygger selv blir, kommer mye ann på hvilke materialer man går for.
Er man god å tigge, kan det bli meget billig

Selv har jeg planer om å bygge om samtlige armaturer (planene har ligget der i ett år, men den evindelige arbeidslysten...). Her vil jeg sette fokus på at de nye skal være stilrene, enkle og ikke minst funksjonelle.

Materialene jeg tenker å benytte er MDF-platerø. Disse er meget robuste, tåler masse fukt, er billige, og ikke minst enkle å jobbe med. Jeg skal forsegle armaturene innvendig med epoxy, godkjennt for drikkevannstanker.
Om det er behov for å forsegle disse platene eller ikke, er jeg ikke sikker på, men velger å helgardere.

Når det gjelder varme fra rørene, er det forskjell fra type innbyggingssett.
De med tenner, varmer en del, men ikke mer enn ett vanlig armatur. Var nettopp å kjente på ett par rør, og de er vel 45`C ytterst på røret.
Selve "klupen" med forkoblingen, settes på utsiden av karet\ armaturet.
De nyere settene, med elektronisk forkobling, er litt bedre på det med varme, både fra forkolbing og rør.
I tillegg bruker de mindre strøm, og gir mere lys pr W enn de gammeldagse greiene

Ta en titt i artikkelsamlingen, der er det "oppskrift" på minst ett hjemmelaget armatur
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap