Slo av pumpen i et halvt minutt....gjør det noe?

Som skrevet i overskriften var jeg uheldig å slå av den utvendige pumpen jeg har i karet mitt, det var ikke lengre en ca et halvt minutt, men når jeg ikke kom til bunns i lednings knuten klarte jeg å trekke ut kontakten på det innvendige fluval4+ filteret også, dvs at karet sto helt uten filtrering i et halvt minutt. Jeg var rask å putte kontaktene inn i "veggen" igjen når jeg kom til bunns i problemet. Men nitrifikasjonsbakteriene er jo som nevnt mange ganger tidliger ganske lunefulle og skjøre i pumpene, derfor lurer jeg på om jeg har ødelagt noe ved denne lille stoppen i filterene?


Jeg byttet ti liter vann hver dag siden(lørdag), og jeg merker vell kanskje ikke noe på fiskene, men bekymret er jeg jo altid over fiskene mine.

Har førøvrig Eheim pro II utvendig, og Fluval 4 innvendig samt UVfilter.
Inntil en halvtime skal vel gå greit. Hvis ikke, hvordan skulle ellers noen få rengjort filtrene?
Helt halvt minutt er ingenting, det gjør ingen skade.

Jeg har slått av pumpene mye lenger enn det uten problemer
Ved flyttingen av akvariene i høst var de avslått både en og to timers tid hver. Ingen problemer med det.

Alle må slå av filterpumpene en stund for eksempel ved vedlikehold eller rengjøring. De tåler såpass.

Jeg slår også av filterne f.eks. om jeg skal mate med levende, nyklekt artemia i et kar, for at artemiaen ikke skal blåses rundt som fnugg i en snøstorm eller bli sugd opp av filteret før fiskene får spist den. Da har jeg filterne avslått i alt fra noen få minutter og opptil 45 minutter før jeg slår dem på igjen. Venter til artemiaen er oppspist.
Ja ok! Tusen takk for svar. Når jeg reingjør filtrene så tar jeg altid det ene og lar det andre stå å gå, så venter jeg et par mnd før jeg tar det andre. Sånn sett er det greit med to pumper i karet

Men spørsmål nr 2; Hvordan bør jeg vaske pumpene for at nitrifikasjons bakteriene skal overleve? Jeg vasker de altid grundig i ei bøtte med akvarie vann, men tviler på at bakteriene overlever den behandlingen de får når jeg vasker filterene. De vries jo opp som en gamel vaske klut
Bakterier er en av jordens mest tallrike organismer De overlever garantert hardhendt oppvriing av filtersvampen! Du klarer ikke drepe en bakterieden måten, det skal mye mere til. Du vasker jo undertøyet ditt i varmere vann enn normalt, ikke sant, du nøyer deg ikke med å vri det opp litt? Bakterier krever altså mer enn litt knaing og vridninger for å stryke med.

Det er plass til millioner og atter millioner av bakterier på noe så tynt og lite som et hårstrå under armhulene våre. Det er derfor det lukter mer svette av oss om vi har hår under armene, kontra det å være glattraket i armhulene. Med hår har bakteriene i svetten mulighet til å øke i antall med millioner og bo på hvert enkelt hår. Litt off-topic, men det illustrerer altså litt hvor miollioner av bakterier egentlig kan få plass

Den filtersvampen har derfor et antall du bare kan drømme om. Selv om du vrir ut gørr, og noe bakterier går ut sammen med gørra, så er svampen og filtermaterialet fremdeles dekket med milliarder av dem.

Jeg har aldri merket noe problemer etter vedlikehold av filterne mine. Jeg vrir gørra som tetter igjen ut og setter tilbake uten noen problem i ettertid. Jeg har også (mange ganger) tømt all gørra som er i et gammelt tønnefilter over i et nytt filter, for å stjele bakteriene og kickstarte det nye. Men det er klart, jeg rapper ikke gørr til nye filter særlig ofte, det går noen mnd mellom hver gang
Ok. Ja det var et forstålig og utfyllende svar. Tusen takk! Føler noen ganger at det med nitrifikasjons bakteriene i filterene ofte blir litt "svartmalt" av enkelte, nesten så man må være så forsiktig at det grenser til små nervøsitet. Jeg har heller aldri hatt problemer med karene mine, men disse nye malawiene mine er jeg ekstra ekstra forsikitge med

Takk for alle svar
Ingen årsak
Det er riktig at man skal være forsiktig med filterbakteriene og unngå ting som kan ødelegge dem.

Så bare ha i bakhodet at det de bakteriene i filteret trenger for å overleve, er oksygen og rennende vann. De er såkalte aerobe bakterier, og det betyr at de trenger tilgang til oksygen for å overleve. Det som skjer i et avslått filter, er at oksygentilførselen stopper opp fordi vannet (med oksygenet i) stopper å passere forbi filtermaterialet.

Etter en tid slik vil da bakteriene begynne og dø ut, og det dannes noe helt annet og skumlere; anaerobe bakterier. De krever ikke oksygen for å overleve, men stortrives i mørket i den stillestående gjørma, og gjør filtermassen og gørra giftig istedet. Men det tar litt tid, det skjer ikke på et øyeblikk!

Et innvendig filter vil, selv om man slår det av en liten stund, fremdeles ha tilgang på litt oksygen og vann ved at det står i akvariet. Akvarievannet inneholder jo en viss mengde oksygen til enhver tid, det tar tid før det blir brukt opp. Plantene gir jo også oksygen i fra seg.

Hold filtermaterialet fuktig, la det ikke tørke ut, og sørg for oksygen. Da klarer bakteriene seg en periode uten strømmende vann gjennom filteret. Jeg sier ikke at filterbakteriene tåler alt, men de tåler litt

Bakterier ble ikke jordens mest tallrike organisme for ingenting
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap