Deling av akvarium

Jeg vet det har vært en tråd om dette tidligere, men ikke søren om jeg kan finne den igjen.

Om ikke altfor lenge har jeg planer om å sette opp en reol i gangen. Det jeg har lyst til da, er å dele 3 av karene i to. Det vil være greiere med hensyn til killiene mine. De trenger ikke hele karene, og jeg vil jo gjerne ha plass til flest mulig typer killi

Er det noen som har tips til hvordan man kan dele akvarium i to på en skikkelig måte? Hvilket materiale kan jeg bruke, og hvordan feste skilleren godt nok? Bør jeg lage en form for perforering, slik at jeg kan bruke samme filter i hele karet, eller bør jeg ha et filter på hver sin del?

Tips og idéer tas imot med takk
Det er flere måter å gjøre det på, og alle er sikkert like greie på sin måte.

Det enkleste er å sette blåsvamp til å dele karet, siden denne spiller noe vann gjennom. Man trenger altså oftest da bare ett filter, og en varmekoble.
Det kan nok være lurt å ha en sirkulasjonspumpe i det kammeret uten filtrering, men det er mange som kjører uten.

Men vakkert med en blå vegg midt i karet - det er det ikke.

Selv ville jeg delt karet med glass. Enkelt og greit, da kan man ha de vannverdiene man ønsker på hver side av veggen. Blir det sykdom, slipper man å stresse begge gruppene med fisk, når en behandler.
Ulempen her er dobbelt sett med filtrering, og trolig også varmekolbe. Noe varme går jo gjennom veggen, men jeg er usikker på hvor stabil tempen blir på denne måten.
Det er vel også litt plundrete å tappe ned den ene delen, siden dette vil gi økt press på skilleveggen, og jeg er redd at denne kan gi etter.
Dette kan selvsagt forebygges med ett tykkere glass.
En glassvegg kan man også borre huller i til filterrister, slik at vannet passerer fritt, uten at fiskene gjør det.
Plasser i så tilfelle innsuget på en side, og utblåset på den andre siden av veggen.
Sørg for at veggen er lavere enn selve kantene på karet, slik at vannet renner over skilleveggen, i stedet for på gulvet, om rista tettes.

Sistnevnte løsning er nok den jeg selv ville gått for
Jeg ville også delt med glass, som er silikonert fast.
En glassmester kan skjære glasset etter dine milimeter-mål, men jeg aner ingen priser på slikt.

En vanlig rist ville bare hatt så store åpninger at evt yngel slipper gjennom, og det er det vel ikke alltid man ønsker (i tilfelle det står noen på motsatt side og venter på lunch....) Dessuten, som Frank nevner, det er egentlig best å ha helt tett vegg, altså for å skille dem helt ved tanke på evt sykdomsutbrudd på ene siden.

Hvor store kar er det snakk om i reolen, Inger Anne? Er de ikke så veldig store, vil det jo ikke bli så veldig trykk mellom de to delene, dersom det ene er tomt og det andre fyllt med vann. Det er mange som har gjort det slik, og da har man to separate tanker å befiske med to vidt forskjellige fisk om man vil. Jeg ville gått for tett skillevegg av glass, så jeg hadde stått fritt til å ha ulike fisk på hver side.

Går det an å bruke en slags myggnetting kanskje? Det er vel kjemikalier i den som ikke er bra - eller??
Det finnes garantert ulike kvaliteter av netting, også myggnetting.
Jeg ville nok undersøkt en del rundt dette, før jeg skaffet slikt. I tillegg er ikke netting det som er enklest å feste skikkelig - uten at den sitter der til evig tid
Jeg fikk en god ide til skillevegg når jeg var på en hytte forrige uke.

De hadde myggnetting som var spent mellom to trerammer, som passet inn mellom vinduskarmene.
denne kunne taes vekk når men skulle åpne/lukke vinduene.

Blir akkurat som en ramme med netting imellom.
Vet ikke om det ville funka med noe sånn.
Eneste er at man må være sikker på at ramma er laget av noe som ikke sveller i vann :/
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap