Får ikke igang Juwelfilteret etter vannbytte

Nesten krise her snart no, har skiftet vann, og får ikke igang pumpa igjen. Har kakket iden og prøvd å ta ut å sette i støpselet flere ganger uten at det hjalp det spor.
Noen som har et lite tips, pliis?
No har jeg tatt den opp,spylt igjennom den og kobla den på igjen. Like død er den.Har vært litt vrien til å starte tidligere og når jeg har stanset den etter vannbytte men da har den iallefall startet etter et lite kakk.
Har du prøvd å ta den fra hverandre, ikke bare spyle. Min Juwelpumpe skal/kan deles opp i fire deler for rengjøring: Motor, impeller, den delen som holder disse sammen pluss den biten som fester resten til røret i filterhuset.
Har hatt samme problem, måtte slå den halvt i hel utfor karet da. Bytta tilslutt ut dritten, og hele filteret skal ut så snart jeg tar meg råd. Håper du fikk svev i den da, men som sagt, måtte ta min utav og kakke den selv, og ta den litt fra hverandre osv.
Tro om det er smittsomt? Jeg sliter også med å få i gang Juwelpumpa, særlig når jeg har tatt den ut for å rense opp i alle de ekle sandsneglene. Jeg mistenker at den er i ferd med å ta kvelden. Mulig det er det som har skjedd hos deg også? For å få i gang min, må jeg ta den ut og inn igjen i akvariet, og riste den litt. Ut og inn med støpselet, gjerne mens jeg rister den litt under vann. Noen ganger går det på første forsøk, noen ganger etter flere forsøk. Jeg biter negler hver gang...

Er det slik at den absolutt ikke starter (ingen lyd) eller starter den, men greier ikke å fordele vann?
Jeg startet et tråd her på forumet for en stund siden da min pumpe ikke ville starte. Her står det en del nyttige tips.

Jeg fikk fart på min igjen da jeg fant ut at fin sand som hadde lagt seg i bunnen av pumpehuset og ble sugd opp i rotoren. Dermed var pumpen plutselig helt død. Jeg "støvsugde" bunnen av pumpehuset med en slange, og siden har problemet vært borte!
Ta fra hverandre selve pumpa, se etter skader på impeller, aksling og impellerbrønn. Kjenn også med en finger etter skader som ikke er visuelle.

Om alt ser bra ut; forsøk å starte pumpa uten vann, du merker fort om impeller går eller ikke. Starter den ikke uten vann engang, forsøk å blås kraftig inn utblåset, slik at impelleren flytter litt på seg.

Om pumpa er 100% død, da trenger du ny. Du er ikke første som opplever at de dør fullstendig!
Blås
Jeg setter i kontakten. Blåser inn der viften er, og vips så starter den igjen. Men husk og få den under vann så fort som mulig etter at den er i gang.

Mye enklere med en liten blås en og åpne og banke så mye.
Tusen takk for svar alle sammen, og beklager at jeg ikke har oppdatert tråden.
Fikk nemlig pumpa igang igjen i 4-tiden i morges.
Tok den oppi ei bøtte med vann og prøvde den. Det var bare så vidt litt liv i den.Tok ut det som sikkert kalles for rotoren? og enden på denne var ganske sleip av alger. Innbiller meg at den kanskje var så sleip at den kanskje ikke fikk noe feste til å gå rundt?? Den startet iallefall etter at jeg hadde rengjort denne og satt den sammen igjen. Heldigvis.
No er jeg ikke særlig teknisk anlagt så det kan ha vært andre årsaker til at den ikke startet?
Ellers er den bare 5 mnd. ennå og burde vel holde ei stund til håper jeg.
Ja Turnips, jeg fant tråden din i natt og fikk mange tips der.
Det er vel lite grunnlag for å beklage at man ikke skriver innlegg klokka 4 på natta Da skal man vel strengt tatt sove :p

Rotoren, som du kaller det, drives av magnetisme. Den trenger derfor ikke fotfeste for å snurre, men elektromagnetisme.
Om det blir for mye gørr mellom impeller, og veggene i den kanalen impeller skal snurre i, vil dette kunne gjøre det hele så tregt, at impelleren ikke kan snurre.

Så det er slett ikke usannsynlig at det var møkk som var grunnen.
Selv renser jeg alltid vinger og impellerbrønn på mine pumper, når jeg har disse åpne.
Var nok ganske sliten og trøtt da jeg la meg ja.
Syntes jeg var nødt til å få igang pumpa igjen da det for oss er veldig dyrebare fisk der, og jeg vil tro det ville ha vært massedød av filterbakterier hvis jeg hadde ventet helt til morgenen.
Skulle nok ha vært flinkere til å tatt ut og rengjort pumpedelen, men synes det er litt dårlig patent på utblåserrøret. Det er vanskelig å få festet det til pumpa, og blåser av og ut i akvariet et titalls ganger før jeg får det til å sitte fast.'
Men du verden for en forskjell det ble i utblåsinga, så det var nok bra jeg fikk tatt en skikkelig rengjøring på den.
Det var et parti dårlige 1000l/t pumper i omløp som ble byttet inn.
Høres litt skummelt ut.
Vet du ca. når de ble laget/solgt?
Jeg kjøpte min i begynnelsen av Oktober 2006.
Vet ikke helt. Men det er de nyere pumpene i lys grått. Den lokale sjappa hadde en eske med pumper som var kommet inn for bytting.
Tusen takk for svar.
Min er lysegrå og svart i endene.
Får snakke litt med butikken om den ettersom den allerede har stoppet en gang, og den var jo heller ikke så skitten. Veldig kjedelig om/når den stopper midt på nattens tid.
Skal også bytte varmekolben som fulgte med. Den klarer ikke å holde mer enn 25 grader.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap