Hvordan gjøre lekk kar tett?

Jeg fikk ett ca 15liters akvarium i dag, tenkte å bruke det til yngel. Men da jeg hadde vann i det, oppdaget jeg at det ikke er tett. Er det mulig å fornye fugene og gjøre det tett igjen? Hvordan? Og hvilket stoff skal man bruke til dette?
Jeg er litt redd for å bruke noe som kan forgifte vannet...
Først kutter du vekk siliconen med en kniv, sånn at du kun har det som holder igjen glassene og ev ramme hvis du har det.

Så vasker du rent glasset med aceton.

Deretter tar du akvariesilicon som du kan kjøpe i alle nettbutikker eller vanlig dyrebutikker. Er en egen type silicon som er giftfri..
Også legger du en fin larve i kanten som du smører ut med fingeren din..
Gjør du dette riktig har du et fint og tett akvarium som du kan fylle etter ca 1 døgn..
Tusen takk!
Da skal vi prøve på det. Var litt kjedelig å måtte kaste det. Fikk det greit nok gratis, men har bare tenkt å ha det som ynglekar, og da er det kjekt å slippe utgiften på ett nytt ett!
Det er mange fine tips her om sillikonering, om maskering med tape for å få fine kanter, bruke bittelitt Zalo i vann på fingeren når du skal jevne til fugene osv. Søk på "silikon", så dukker det nok opp masse!

Mitt tips er: Lag bare en jevn, rett strek når du skal sililkonere, det kan fort bli litt mye, og da blir det bare vanskeligere å få den jevn og fin etterpå!

(Siden det er en 15-liter, så kan du nok bruke litt Zalo når du skal jevne kantene, for det er så lite at du kan spyle det GRUDIG etterpå for å få bort all såpa.)
Ang silikon får en kjøpt på biltema og coop obs bygg og lignende, bare pass på når en kjøper den at den er merket med godkjent for akvarier.. Der er som regel et symbol på pakken/tuben..
Silikon i byggevareforretning er vel gjerne mye billigere enn den man får i dyrebutikken også? Men lim må man kjøpe hos dyrebutikken, ikke sant?
Ettersom jeg har hørt, så bruker man bare silikon. Både som lim, tetningsmasse og fuging.
Håper noen korrigerer meg hvis dette er feil...
Man MÅ bruke noe som er elastisk, hvis ikke vel limingen sprekke ved den minste bevegelse i akvariet. For akvariet vil bevege seg.
Silikon er vannfast, elastisk og hefter utrolig godt.

Det er nesten ikke mulig å ta feil. Det heter "glassilikon" eller "akvariesilikon" og det SKAL stå på at den er til akvarier.

Jeg antar at den er billigere på byggvare enn i dyrebutikker. Jeg kjøpte en tupbe på OBS bygg og en på Tropefisk (nettbutikk) og de kostet omtrent det samme. Men dyrebutikker er som regel dyrere enn nettbutikker.
Henele
Silikon i byggevareforretning er vel gjerne mye billigere enn den man får i dyrebutikken også? Men lim må man kjøpe hos dyrebutikken, ikke sant?

Siliconet er det som limer karet sammen. Man kan ikke bruke vanlig, billig sanitærsilicon, denne inneholder samme herdesystem, men er tilsatt stoffer for å unngå at sopp og slikt får festet seg i denne. Dette er stoffer som har meget negativ virkning på akvariets innbyggere.
Den er grei! Jeg skal la være å bruke restene vi har fra oppussingen av badet..hehe... Sunnmøringer er ikke glad i å bruke penger vet dere!
Henele
hehe... Sunnmøringer er ikke glad i å bruke penger vet dere! :)

-Og så skal du begynne med AKVARIUM??? ;oD
Gulli
[QUOTE=Henele] hehe... Sunnmøringer er ikke glad i å bruke penger vet dere! :)

-Og så skal du begynne med AKVARIUM??? ;oD
Kan ikke si meg mer enig :p Eller er dette ett forsøk på å bryte bariæren "Spare penger for harde livet" ?
Hehe, det er jo ikke helt slik som myten sier tror jeg. Da hadde jeg nok ikke kjøpt akvarium nei. Har absolutt ikke råd til det nå, men i og med at jeg er ufør sånn som du Frank, ser jeg sånn frem til å få mere selskap, og noe å gjøre på dagene! Og det finnes ingen pris på å gjøre hverdagen artigere, det er verdt ALT! Ikke sant?
Henele
Og det finnes ingen pris på å gjøre hverdagen artigere, det er verdt ALT! :) Ikke sant?


Veldig off topic her nå...men
Helt enig! Selv jobber jeg heltid og har mann og to barn, men synes likevel det er verdt å bruke litt penger på noe som en er begeistret over. Begeistring skal en ikke kimse av !!! :o)
Dessuten så er det deilig å bare sitte å se på fiskene, og ikke alt rotet rundt ellers i huset... Og fiskene roper/skriker ikke så høyt som en 2-åring... ;o)
Hehe, fortsetter litt på villspor i forhold til tråden her...
Jeg forstår deg godt, det er ikke for ingenting pausefisken til NRK har kommet på DVD nå!! Er avslappende ja..
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa Marie Hole
Reklame for plussmedlemskap