bråk i pumpa

tetra tec IN600 pluss heite pumpa, nå har den plutselig begynt å bråke mye! har ikke rensa filtere før, pga jeg har lest att du skal gjøre dette veldig sjeldent.jeg har hatt pumpa i ca 2 mnd.
kan det vær att den trenger seg ett rens eller bør jeg ha meg en tur på dyrebutikken og få tak i ny?hørest litt skummelt ut dær borte;-}
Du har ikke tilfeldigvis sandsnegler i akvariet?
Det har jeg, og de tetter igjen pumpa mi så det holder. Når pumpa mi bråker, er det på tide å fjerne alle de ekle sandsneglene som har funnet veien inn...
sand snegler?? øø nei, ikke noen som jeg har putta i..hehe liker ikke snegler.
men fikk det for en stund siden, da kjøpte jeg en fisk som spiste det,siden har jeg ikke sett det,men har flytta denne til ett anna kar no.hmm
har ikke oppdagA noen.
opner du filtere å plukker ut evt snegler?
Dyrehagen
Du har ikke tilfeldigvis sandsnegler i akvariet? Det har jeg, og de tetter igjen pumpa mi så det holder. Når pumpa mi bråker, er det på tide å fjerne alle de ekle sandsneglene som har funnet veien inn...


har alltid lurt,vilke pumpe har du dyrehagen?

Stine den tetratec pumpen hadde jeg å,,kastet den..veldig dårlig pumpe
Fluval å eheim er bedre alternativ
okey, men må vel da ha den til jeg får kjørt inn ny pumpe da evt?
har vært en smule missfornøyd me den jeg og.
stiiine
okey, men må vel da ha den til jeg får kjørt inn ny pumpe da evt? har vært en smule missfornøyd me den jeg og.


Det er en lur ide du kan foresten demonter den tetratec å ha feks akselen i reserve til den andre pumpen du kjøper.jeg kjøpte en eheim der akselen var knekt så jeg bare byttet den ut med akslingen til tetratec.(akslingen er den stangen som holder proppelen på plass)
hehe,okey det var bra du sa:-P
tusen takk for hjelpa
Disse pumpene blir bare mer og mer bråkete etterhvert, har hatt samtlige modeller, og flere av hver.

Det som er gjennomgående på alle jeg hadde, var at det fort samlet seg dritt i kanalene i selve pumpehuset. Spesielt i den delen der man justerer vanngjennomstrømmingen, gror det godt med møkk. Og selvsagt er det ikke mulig å demontere denne delen, og man blir da stående å banne med små børster\ q-tips til en får dette vekk.

Du kan gjerne rense selve pumpa, men ikke filtermassen. Det påvirker ikke den biologiske kapasiteten.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap