Forslag til nytt lysrør?

Hei, jeg lurte på om dere hadde forslag til et godt lysrør jeg kan kjøpe. Lysrøret jeg har nå har et lilla-aktig lys. Synes ikke det er så fint egentlig. Det jeg er ute etter er lysrør som gir fra seg et klart, blått lys. Akkurat som på dette bildet http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=1492

Om dere vil se hvordan lyset fra armaturen min ser ut så er det bare å kikke inn på side mi .
Det er nok Kelvinverdien som må justeres opp. For å få et blåaktig lys bør den ligge mellom 6500 og 10000. Du kan prøve Philips 965, Osram 965 eller et akvarielysrør på 10000 Kelvin.
kan de skaffes i vanlige akvariebutikker?
Phillips og Osram (begge med Kelvinverdi 6500) finner du i vanlige butikker som selger lys, f.eks Elektrotema.
I denne butikken får de også inn lys spesielt laget for akvarier.
Ellers finner du et rikt utvalg i dyrebutikker, men disse er som regel mye dyrere!
hvor mye koster det sånn ca.?
Hvilket rør er det du har i armaturet? Eneste røret jeg vet gir slikt lys, er sylvanias aquastar. Dette røret er på 10000K, så det er da ikke K som er feil, men en usannsynlig dårlig sammensetting av fargene i røret.

Selv har jeg meget gode erfaringer med Hagens rør.
F.eks Life-GloII har ett svært likt lys som dagslys.
Power-glo er litt kaldere (blåere), og har en K på hele 18000. Har ikke merket noe til algevekst fra noen av disse rørene.

Tropefisk leverer lysrør fra Hagen.
Inaktiv bruker
Jeg må bare komme med et smugspørsmål her.. Jeg har et armatur som inneholder et 45 cm langt lysrør på 15w (10000K), men er det mulig å få 45 cm lange lysrør med 20w og oppover? Jeg har ikke sett dette på dyrebutikkene. (Og ja jeg har sett på armaturet hvor mange watt det tåler, men det står faktisk ikke)
Torjus Knutsen
Jeg må bare komme med et smugspørsmål her.. Jeg har et armatur som inneholder et 45 cm langt lysrør på 15w (10000K), men er det mulig å få 45 cm lange lysrør med 20w og oppover? Jeg har ikke sett dette på dyrebutikkene. (Og ja jeg har sett på armaturet hvor mange watt det tåler, men det står faktisk ikke)

Røret er 438mm, og her er det kun ettersom jeg kjenner til, 14 og 15W rør å få tak i.
Siden lengen på røret bestemmer W styrken, er det engang slik at er det 15W rør i dette, er det også det eneste som er mulig å skvise inn
Frank Angell
Hvilket rør er det du har i armaturet? Eneste røret jeg vet gir slikt lys, er sylvanias aquastar. Dette røret er på 10000K, så det er da ikke K som er feil, men en usannsynlig dårlig sammensetting av fargene i røret. Selv har jeg meget gode erfaringer med Hagens rør. F.eks Life-GloII har ett svært likt lys som dagslys. Power-glo er litt kaldere (blåere), og har en K på hele 18000. Har ikke merket noe til algevekst fra noen av disse rørene. Tropefisk leverer lysrør fra Hagen.

Det er Sylvania jeg har ja. Det står 18 w på armaturet mitt. Betyr det at jeg ikke kan ha lysrør som har f. eks. 20 w?
Hvilket av de lysrørene er best egnet til planter? evt. gir finest lys
Siden armaturet er beregnet for 18W, er det kun rør på 18 og noen på 20W som er brukende til dette armaturet (590mm).

Du spør litt vanskelig, når du spør hva som er finest Smaken er som baken, vet du :p
Men for å lette valget ditt;
Power-glo har ett intenst, noe kaldt lys. Men det er på ingen måte ubehagelig kaldt, som enkelte 18000K rør er.
Den høye K vil kunne påvirke planteveksten noe (plantene strekker seg mindre mot lyset).
Jeg syntes karene virker vesentlig lysere, kontra med andre rør.
Normal fargesetting på fisk\ planter\ bunnlag

Life-gloII er ett daglysrør, som gir de mest naturlige fargene. Jeg opplever meget god plantevekst, og minimalt med alger.
Normal fargesetting på fisk\ planter\ bunnlag

Sun-glo er ett rør som enkelte velger å bruke, enten som eneste rør, eller i kombinasjon med Life-GloII. Dette har mye mer gult\ varmt lys enn de to overnevnte, og passer derfor best til kar der en vil ha gulskjær på vannet.
Frank Angell
Siden armaturet er beregnet for 18W, er det kun rør på 18 og noen på 20W som er brukende til dette armaturet (590mm). Du spør litt vanskelig, når du spør hva som er finest ;) Smaken er som baken, vet du :p Men for å lette valget ditt; [URLBLOCK1] har ett intenst, noe kaldt lys. Men det er på ingen måte ubehagelig kaldt, som enkelte 18000K rør er. Den høye K vil kunne påvirke planteveksten noe (plantene strekker seg mindre mot lyset). Jeg syntes karene virker vesentlig lysere, kontra med andre rør. Normal fargesetting på fisk\ planter\ bunnlag [URLBLOCK2] er ett daglysrør, som gir de mest naturlige fargene. Jeg opplever meget god plantevekst, og minimalt med alger. Normal fargesetting på fisk\ planter\ bunnlag [URLBLOCK3] er ett rør som enkelte velger å bruke, enten som eneste rør, eller i kombinasjon med Life-GloII. Dette har mye mer gult\ varmt lys enn de to overnevnte, og passer derfor best til kar der en vil ha gulskjær på vannet.


Hvilket av dem er det du anbefaler? Har du et par kar der du bruker disse? Slik at jeg får sammenligne liksom ;P
Har for tiden LG kombinert med SG i både 170litern og 96litern. Bildene av disse ser du i profilen.

Legger med ett bilde, karet til venstre er belyst av 15W SG foran, og 15W LG bak (0,35W L). Karet til høyre er belyst med 2x30W PG (0,45W L).
Mobilt bilde, ikke allverden av kvalitet, men likevel....
Har ikke tid nå å sette opp det karet med andre kombinasjoner, desverre.

PS; Det er meget ulik bunn i disse to karene, og fargene er derfor ikke 100% sammenlignbare.
Frank Angell
Har for tiden LG kombinert med SG i både 170litern og 96litern. Bildene av disse ser du i profilen. Legger med ett bilde, karet til venstre er belyst av 15W SG foran, og 15W LG bak (0,35W L). Karet til høyre er belyst med 2x30W PG (0,45W L). Mobilt bilde, ikke allverden av kvalitet, men likevel.... Har ikke tid nå å sette opp det karet med andre kombinasjoner, desverre. PS; Det er meget ulik bunn i disse to karene, og fargene er derfor ikke 100% sammenlignbare.

Synes karet til høyre ser fint ut, men som du sa så er det ikke lett for å sammenligne de. Men hva er det du anbefaler med tanke på planter, fisk, alger, osv.? Vet ikke helt hva jeg skal kjøpe :S Har et akvarium på 90 L sånn ca.

får jeg også spørre hva slags bakgrunn du har på det største karet? Har ikke bakgrunn så jeg tenker på å skaffe meg en..

Og hva er dette med W/L?

Hvilket rør skal jeg velge hvis jeg vil ha mer plantevekst enn algevekst?
Inaktiv bruker
Er 0,5W/L mye? Vil dette utgjøre algevekst mer enn plantevekst?
W\L = Watt lys pr liter vann i karet. Jo mer, jo bedre for plantene, så lenge en tilfører tilstrekkelig næring til dem (og Co2). Blir det for lite\ mye av en av disse faktorene, sier algene titt-titt, og du sier noe som jeg ikke gjentar her på forumet :p
En W-mengde på 0,3-0,5W er tilstrekkelig for planter som ikke er spesielt lyskrevende. Enkelte planter krever opp mot\ over 1W\L.


Til karet ditt på 90L, antar jeg du har 2 15W rør, Bichirmon ?
Jeg ville nok her valgt en av følgende kombinasjoner:
SG+LG dersom du vil ha ett varmt lys i karet, med lite alger. Fine farger på fisk.
LG+LG, gir ett litt kaldere, men på ingen måte unaturlig lys. Svært god\ jevn plantevekst i hele karet.
LG+PG, noe kaldere lys. Spesielt lyskrevende planter setter pris på kombinasjonen.
PG+PG, passer best til kar med enten lys bunn, eller lyse steiner. Syntes ikke denne passer spesielt godt til kar som er pakket full av dekor og planter

Når det gjelder algevekst; det har jeg ikke merket med noen av disse rørene, så det er vel hip som happ det

PS: Bakgrunnen er enkel; blå maling på utsiden avkaret Det til venstre, sortmalt. Enkelt, rent og alt det der
Frank Angell
W\L = Watt lys pr liter vann i karet. Jo mer, jo bedre for plantene, så lenge en tilfører tilstrekkelig næring til dem (og Co2). Blir det for lite\ mye av en av disse faktorene, sier algene titt-titt, og du sier noe som jeg ikke gjentar her på forumet :p En W-mengde på 0,3-0,5W er tilstrekkelig for planter som ikke er spesielt lyskrevende. Enkelte planter krever opp mot\ over 1W\L. Til karet ditt på 90L, antar jeg du har 2 15W rør, Bichirmon ? Jeg ville nok her valgt en av følgende kombinasjoner: SG+LG dersom du vil ha ett varmt lys i karet, med lite alger. Fine farger på fisk. LG+LG, gir ett litt kaldere, men på ingen måte unaturlig lys. Svært god\ jevn plantevekst i hele karet. LG+PG, noe kaldere lys. Spesielt lyskrevende planter setter pris på kombinasjonen. PG+PG, passer best til kar med enten lys bunn, eller lyse steiner. Syntes ikke denne passer spesielt godt til kar som er pakket full av dekor og planter ;) Når det gjelder algevekst; det har jeg ikke merket med noen av disse rørene, så det er vel hip som happ det ;) PS: Bakgrunnen er enkel; blå maling på utsiden avkaret ;) Det til venstre, sortmalt. Enkelt, rent og alt det der ;)
har bare et lysrør...og når jeg tenker meg om så er w/l ganske lite :S. Bør jeg kjøpe et nytt armatur?
Ett rør på 15W over 90L vann? Det var lite, det Om vi sier at det er 75L vann i karet, er det fremdeles bare 0,2W\L.

Jeg ville nok bygget en ny armatur her, eller sett om det var plass å skvise inn ett rør ekstra i armaturet.

Med kun ett rør i karet, ville jeg gått for PG-lyset, siden dette er mest intenst
Bygge armatur? Hvordan gjør man det? Har her et par bilder så du kan se om det går an å skvise inn et ekstra lysrør. Nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke har fått så bra plantevekst. Blir det mye jobb å bygge et armatur?
Hvor mye koster et nytt armatur? Fikk dette med på kjøpet da jeg kjøpte akvariet mitt.

Woops, glemte å endre mitt forrige innlegg
Inaktiv bruker
Frank Angell
W\L = Watt lys pr liter vann i karet. Jo mer, jo bedre for plantene, så lenge en tilfører tilstrekkelig næring til dem (og Co2). Blir det for lite\ mye av en av disse faktorene, sier algene titt-titt, og du sier noe som jeg ikke gjentar her på forumet :p En W-mengde på 0,3-0,5W er tilstrekkelig for planter som ikke er spesielt lyskrevende. Enkelte planter krever opp mot\ over 1W\L.

Jeg tenkte å lage meg 2x15w i 60 literen. Men har ingen planer om å sette opp Co2-anlegg, eller å bruke gjødsel. Blir det tull av det, eller?
Hvilken plantenærling/gjødsel er å annbefale forresten?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap