Hvilket powerhead burde jeg kjøpe i sammenheng med JBL proflow svampen i en 110l?

Spm står i topic, tenkte å kjøpe et slikt sett med svamp og powerhead, men hvilket powerhead anbefales til karet mitt?
Vil dette fungere bedre enn det innvendige Juwel filteret som er der fra før?

Hvilke av disse ville dere tatt av svamp ?

http://tropefisk.no/shop/default.asp?SetLng=1&productid=205068

http://tropefisk.no/shop/default.asp?SetLng=1&productid= Denne205080

Er dette et bra powerhead? Blir det overkill for karet?

http://aquamanias.no/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=140&produktid=1024&Navn=Luftpumpe%20tilbeh%F8r&HKatID=15
Hei

Har god erfaring med maxi-jet sine sirkulasjonspumper med den blå proflow svampen, har flere av disse i mallekarene, funker utmerket.

Det kommer helt ann på belastningen i karet ditt, har ikke kjennskap til juwel, men vil tro det fungerer bedre som biologisk filtrering en bare proflow svampen alene. Så jeg ville ikke fjernet det, før du evt for et utvendig filter.
Aquaclearpatronen kommer med et quickfilter for ultrafine partikler og er beregnet for bare mekanisk filtrering. Det er den bra for. Den går fint med vanlig filtervatt også. Den passer Aquaclear powerheads. For å passe Maxijet så må den borres/skrapes så den blir litt større i inntaket, da passer den. Som biologisk filter ville jeg heller tatt JBL patronen. 1200l/t vil lage stri elv i en 110 liter. Holder en knapp på det originale filteret som biologisk filter.
En proflow svamp alene i 110L akvarie er noe snaut, syntes jeg. Husk at svampen har en overflate til de gode bakteriene på 5m2, noe som ikke er akkurat mye til 110L vann.
Selv ville jeg nok gått for ett lite utvendig filter, dette lønner seg på sikt. Proflow svamp vil med tid og stunder tette seg såpass, på grunn av den fine svampestrukturen, at den må byttes.
Du skal ikke bytte mange slike før det hadde lønnet seg med en liten utvendig med "evigvarende" filtermasse

Når det gjelder pumper til disse, har jeg brukt en haug med ulike pumper fra Aquarium systems (maxi-jet m.fl). De fleste duger bra til ditt formål. Selv ville jeg hatt en pumpe som yter 700-1000L\t i ditt kar.

Det er relativt liten biologisk forskjell, rent volummessig i alle fall, mellom ditt eksisterende filter, og en Proflow.
Her kan du forresten lese omtalen av Proflow, og AS sine pumper

Jeg skal ta seinere i dag å se om AquaClear- pumpene passer til disse svampene.
Har problemer med den innvendige Juwel pumpa da den er blitt veldig slitt og går dårlig, noe som medfører at det blir lite oksygen i vannet og fiskene puster fælt.
Så derfor tenkte jeg å kaste ut boksen å sette inn noe yngel og rekevenlig
Så hva annet anbefaler dere?
Har akkurat leitet fram en AquaClear, og Proflow passer ikke på disse, uten litt tilrettelegging for den som gidder å begynne å herpe på slikt.

Til ditt kar, ville jeg satt opp en Eheim 2222, dette er ett lite, men meget bra utvendig filter som passer ypperlig. Har selv denne med varme i en 96L, og det begynner å nærme seg ett år siden denne var satt opp.
Slik den putrer og går, antar jeg at jeg kan vente ennå ett år eller tre med å tenke på rens :p

Om pengene er av mindre betydning, gå heller for en 2026. Denne har noe over dobbelt så stor kapasitet, og gir ikke for mye vannbevegelse (om du syntes det blir for mye, er det bare å borre opp hullene i utblåser`n)
Om pengene derimot spiller stor rolle; Eheim 2213 Classic.

Prisdifferanser:
2026 jeg lenket til er komplett med filtermasse, og koster dermed 1699.- + frakt.
2222 komplett med 1L Ehfisubstrat pro, og 1L Ehfimech, kommer på ca 1400.- + frakt.
2213 med filtermasse kommer på ca 760.- + frakt

Forskjellen her er:
2026 er lett å ha med å gjøre, den har selvstarter og best pumpeytelse. I tillegg har den vesentlig større kapasitet enn de andre her.
2222 er plasseringsvennlig, og ikke alt for kjeitete å jobbe med.
2213 er den som er mest arbeidssom av disse.
Hvis jeg skal ha utvendig filter har jeg mer lyst på Tetratec ex 1200 eller dette:
[URL=undefined][/URL]

Veldig stor filterkapasitet i det, +at man kan sette in UV pære^^

Trur kanskje jeg får mere for penga da jeg ikke tjener stort eller har mye penger.
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap